janeaxelsson

På gång med Jane möter Edel Puntonet från Kuba

Edel

Företagaren Edel Puntonet under ett friskt gåmöte med Jane Axelsson, SEB.

___________________________________________________________________________

För elva år sedan kom Edel Puntonet till Sverige. Edel är kuban och upplever kulturskillnaden som en stor utmaning. Kanske är det just det som gör honom till en framgångsrik entreprenör? Han tackar Jantelagen för ökade affärsmöjligheter, avsaknaden av tillit till sin egen förmåga hos många svenskar är nämligen bra för hans affärer.

Dedikerad och galen

Edel menar att man föds med rätt egenskaper för att bli entreprenör.

– Det är en förmåga att kunna se möjligheter, vara lite galen och en beredskap att ta risker, säger Edel.

 Att ha de rätta egenskaperna handlar om att vara dedikerad på riktigt, att kunna tänka sig att leva på nudlar i två år och samtidigt arbeta hårt och målfokuserat med sin plan.

Edel är uppvuxen i en akademikerfamilj i Cienfuegos södra Kuba, förebilden var hans morfar, fiskaren Augusto Toledo. Under en period jobbade också Edel som fiskare, men innan dess hade han tillverkat egna smycken som han sålde till turister. Målet var att köpa ett Nintendospel för pengarna.Innan Edel kom till Sverige lyckades han bli en framgångsrik musiker som turnerade med rockbandet Dana.

Kärleken lockade

Det var kärleken som förde honom till Sverige och det tog ett år för Migrationsverket att processa hans ansökan.

– De sa att kärleken kommer att ta slut och att jag kommer bli kvar i Sverige, och de hade rätt, säger Edel med glimten i ögat.

– Men jag har inte varit till någon belastning för samhället och levt på bidrag, och idag skapar jag arbetstillfällen, fortsätter han.

Edel fick låna en kamera av en vän som föreslog att han borde börja fotografera.

– Jag kunde inte fotografera, det hade jag aldrig gjort, men jag ville bli den bästa, berättar han.

Det är tydligt att han triggas av utmaningar och att det ska vara svårt. När han fick veta att det inte skulle gå att leva heltid som fotograf och omsätta en miljon blev det givetvis målet. När hans fotofirma omsatte 1,6 miljoner var målet nått.

– Jag införde ”snygghetsgaranti” för mina kunder och lovade att de skulle se bra ut på bilden, det är mitt ansvar som fotograf, säger han entusiastiskt.

Snygghetsgarantin och hårt arbete bidrog till framgången. På Umeågalan år 2014 fick han motta priset som Årets Unga Företagare, en mer jublande glad och tacksam pristagare får man leta efter. Året därpå prisades han som Årets Nybyggare. För att trigga sig själv har han bytt bana i livet vart tredje, fjärde år. Nästa steg i karriären blev Jo Kommunikation. Den nya lockande utmaningen blev att visa för sig själv – och andra – att det faktiskt går att driva kommunikationsbyrå i Umeå med en vinstmarginal på femton procent.

– Jag såg ett behovmarknaden att möta kunderna på ett annat sätt och leverera helhetslösningar inom kommunikation, berättar Edel.

En drivkraft är att utveckla och förändra existerande branscher, så när Edel rekryterar brukar han inte ta kompetens från andra byråer (då tänker man som man alltid gjort) utan han anställer hellre någon som till exempel har suttit i kundens stol eller varit egen företagare.

Ger personalen kärlek

Edel beskriver att styrkan i hans ledarskap är att se människor och ge dem bekräftelse, under hans tid i Jo har man gått från fyra anställda till dagens tio.

– Jag är mån om min personal och ger dem gärna kärlek. Om dom mår bra som människor har dom också goda förutsättningar att göra ett bra jobb. En sådan omtanke är att alla slutar klockan tre på fredagar, säger Edel.

Han berättar stolt att hans medarbetare kan allt som han själv inte är bra på vilket skapar ett starkt lag som tillsammans bidrar till framgången. En riktigt bra dag på jobbet är när de fått ett nytt avtal.

– Jag älskar att göra affärer! Då får vi klämta i vår stora klocka på väggen, korka upp en flaska alkoholfritt bubbel och fira!

Motsatserna kompletterar varandra

I lagspelandet är Edel och hans kompanjon Edvin From varandras motsatser.

– Edvins huvud är fullt av siffror och han är snabb på att analysera. Medan jag är bra på att känna av stämningar i rummet och vilken replik som behövs. Ingen kund kan säga nej till oss två i rummet, konstaterar Edel.

Varje arbetsdag avrundas hemma med en riktigt lång dusch.

– Jag gör en reflektion av dagen och pratar ofta högt för mig själv för att resonera mig fram till lösningar.

Och än så länge finns ett antal utmanande mål kvar i verksamheten som Edel kan lägga sin höga energinivå på.

– Men om tio år befinner jag mig i en helt annan bransch, avrundar han.

Fem snabba med Edel:

Min superkraft: Att få människor att må bra

Förebild: Finns inom musikens värld, Pink Floyd, Metallica m.fl

Kopplar av: Lyssnar på musik, dricker ett glas rött och lagar mat (gärna oxfilé, entrecote).

Adrenalinkick: Av att sätta en affär med en kund, eller åka slalom i Åre och inte veta hur man bromsar.

Vem jag ringer om det är jobbigt: Jag kan ta en promenad och ringa min sambo. Det hjälper att bara prata om det för oftast har jag lösningen själv.


 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.