Skatt på drivmedel

Nu har röda faran återkommit och hotar således återigen vår nationella välfärd, därför finns det en anledning att skriva ett inlägg för de ledbara procenten. Presis som Hans-Inge Smetana tar upp så är bensinpriset en fråga av avgörande betydelse för inlandets framtida konkurrenskraft och överlevnad.  Varför är det så? Jo, eftersom vi är mer beroende av fossila bränslen än man är i övriga landet. Det finns bussar och tåg även hos oss men de går dels på fossila bränslen och dels trafikerar de vägnätet endast när arbetskraftsreserven kan nyttja dem. Hur många procent av inlandsbefolkningen reser kollektivt till arbetet? En procent strax under den andel som skulle kunna resa kollektivt. Orimliga höjningar av bränslepriset för att attrahera en liten procent individer riskerar att förgöra vår konkurrenskraft regionalt och nationellt. Man måste komma ihåg att bensin är en vara som är okänslig för prishöjningar, vi kommer ändå att tanka våra bilar i samma grad. Precis som vi skulle handla lika mycket mat för att mätta hungern. Vi måste äta och vi måste ta oss till arbetet. Inser man inte det och likt Miljöpartiet bidrar till att straffskatta oss glesbygd och "låginkomsttagare", som vi i Norrland i resonemanget ändå är jämfört med övriga landet, så kommer det att få ödesdigra konsekvenser. En politik för alla kommer mörda inlandet, man måste skilja mellan inland/glesbygd och storstad då det råder helt skilda spelregler. Och låt detta kosta, det blir ändå bara korvören i ett nationellt perspektiv. Vi kan ju skära ner på slöseriet istället. Nej, vi ska ha tillgång till samma service som övriga landet, ambulans i Åsele och Dorotea oavsett om det kostar 30 gånger så mycket per person som i Umeå. Om vi vill att hela Sverige ska leva förstås? Annars kan vi asfaltera och göra parkeringsplatser av rubbet. Sätt er ner och författa en övergripande blocköverskridande inlandsstategi. Halva landet avfolkas!

  2010 2011
2401 Nordmaling 7098 7048
2403 Bjurholm 2460 2431
2404 Vindeln 5507 5434
2409 Robertsfors 6831 6762
2417 Norsjö 4304 4237
2418 Malå 3274 3230
2421 Storuman 6120 6026
2422 Sorsele 2736 2729
2425 Dorotea 2878 2862
2460 Vännäs 8414 8465
2462 Vilhelmina 7135 7048
2463 Åsele 3039 3007
2480 Umeå 115473 116465
2481 Lycksele 12376 12343
2482 Skellefteå 71641 71580
Folkmängd efter region och tid
Etiketter: , , , ,

10 kommentarer

  1. Peter Åberg

    När det gäller bränslepriserna finns det sedan länge ett system för att kompensera långa kostsamma resor till och från arbetet, nämligen reseavdrag i självdeklarationen.

    Här har de i dag styrande alla möjligheter att kompensera medborgare för stigande bränslepriser. Gör man det? Nej!!!
    I stället har egenavgiften höjts och avdraget följer inte alls de höjda bränslepriserna eller de faktiska kostnaderna för resor med egen bil.

    En av de första åtgärderna som den borgerliga regeringen genomförde var en rejäl höjning av kostnaden för bilförsäkringar.
    Har man från regeringshåll gjort något för att förbättra möjligheten att resa kollektivt i glesbygd? Nej!!!

    Som så ofta annars från den borgerliga sidan, mycket ord och lite verkstad.
    Det viktigaste för den borgerliga regeringen verkar vara att genom retorik få folk att tro att mycket görs för medborgarna medans man ofta inte gör någonting och ibland till och med precis tvärt om.
    Detta håller nu på att genomskådas på fler och fler områden och kommer förhoppningsvis att leda till en ny regering efter nästa val.

  2. Jimmy Lindberg

    Svar till Peter Åberg (2012-03-15 08:22)
    Det är bedrövligt som det är nu och inget parti har tagit krafttag för att förändra det miserabla läget som råder. Istället beskattas de som har det absolut jävligast som hårdast. Kollektivtrafiken kommer aldrig fungera i inlandet och det bryr jag mig heller inte om, men bil måste man kunna använda. Ska avdraget ske på deklarationen, är det bästa lösningen?

  3. Jimmy Lindberg

    Svar till Roffe (2012-03-15 12:50)
    Den röda faran är Stefan Löfvén. Men kanske kan hans Öviks härkomst leda till en del klokheter. Vi får väl se, först måste de vinna valet. Men det hoppas jag verkligen inte sker. Snart tappar jag dock tilltron till politisk framgång vad gäller avfolkningen av inlandet jag tror det är upp till kamp som gäller!

  4. Isak

    Vet inte om Herr Lindberg röstade vid det senaste valet.
    Men dom som röstade på någon av allianspartierna måste
    ju ha lagt sin röst i galen tunna. Utav dom 15 kommuner
    i Västerbotten så minskade alla utom 2 i befolkningen.
    KD gick ut och lovade bensinskattesänknigar, i stället
    så har Moderaterna höjt bensinskatten flera gånger. Och
    inte nog med det, utan varje gång bensinbolagen höjer
    priset så höjer även den Moderata regeringen skatten på
    bensinen och dieseln. Som du kanske har märkt så har inte
    Moderaterna klagat på bensinskatten under senare år. Om
    det finns någon fara för Norrland och inlandet så är det
    DEN BLÅA FARAN. Sen vet jag inte vad din släkting har med
    bensinskatten att göra men han ser inte så glad ut.

  5. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Vänstern kom med ett förslag om differentierad drivmedelsskatt, där det skulle vara billigare i glesbyggd, och fick jätte mycket skit för det!
    Kanske var det inte så dumt ändå?
    Den enda partiledaren/riksdagspolitikern som verkligen besöker, och verkar veta om att det finns glesbyggder i Sverige är väl Jonas Sjöstedt! Sen vet man ju inte hur stor genomslagskraft det får, då de flesta partier och även riksdagsmän från glesbyggds regioner, bara verkar vilja fria till storstäderna!

  6. Peter Åberg

    Om reseavdrag är den bästa lösningen kan man förståss dikutera men det är den lösning som, innan man hittar ett bättre sätt, står till buds. Kan inte se att man för att man tror att det finns bättre sätt skall avstå från att göra någonting tills man hittar ett bättre sätt.

    Att sänka bensinskatten generellt får ju den negativa miljökonsekvensen att även de som har god tillgång till kollektivtrafik tappar incitamentet att åka kollektivt.

    Alla verkar ju (i retoriken) vara överens om att ett viktigt mål är att minska den totala förbrukningen av fossila bränslen för att minimera miljö- och klimatpåverkan.

  7. Jimmy Lindberg

    Svar till Marianne Johansson Bygget Mosekälla (2012-03-16 08:04)
    Vi är maginaliserade och det kommer inte att bli bättre. Politiken vänder sig alltid till de största grupperna. Jag vill att det överlag ska vara kostsamt med transporter. Men det måste gå att konkurrera för våra företag som ska transportera varor längre, samt måste det gå att ta sig till arbetet utan att lönen äts upp av transportkostnaden. Den fasta kostnaden för en bil tycker jag kan vara hög, kanske till och med högre än idag? Tycker till och med att man kan chockhöja kostnaderna för avställda bilar så dessa skrotas och försvinner. Men de som verkligen behöver bilen till jobb ska få lättnader och kostnadsminskningar. Att ha bil bara för att ha en bil ska bort.

  8. Jimmy Lindberg

    Folk i tätbebyggt område har goda möjligheter att fördas kollektivt, det finns bilpooler och de stora företagen har leasingbilar man bokar upp sig på. Där är det många som har en bil bara för skojs skull, som status eller vad man nu vill. Det ska man få ha men det ska vara dyrt. De som verkligen behöver köra ska kunna göra detta till en lägre kostnad än idag. En hög fast kostnad sedan lägre kostnad/mil.

  9. Jimmy Lindberg

    Svar till Isak (2012-03-15 23:49)
    Jag röstade blått i föregående val för vi behövde en kalldusch, en förändring. Det var ohållbart som det var, stort skattetryck, ineffektivt använda medel. Låg marknadsförsörjning. Fler måste arbeta inom näringslivet i den sektor som driver utvecklingen. Det alliansen har gjort är att omskola folk, det bahövdes. det är beklagligt att vissa blir utsatta men det är svårt att styra om skutan. men det behövs för annars skulle vi ha kört på ett isberg. Men sen är jag inte nöjd med allt som denna regering står för. Regionalpolitiken är bedrövlig, inlandet förlorar hela tiden i utvecklingen. det finns inga incitament till att bo kvar. hur gjorde man förut för att få folk till inlandet? Jo, man erbjöd skattefrihet i 15 år och så slapp man inställa sig till försvaret. Jag tror det behövs ett förändrat tänk. Inlandet är inte tärande. Låt naturtillgångarna som tas från oss ge något tillbaka, vi behöver inte bidrag vi föder hela Sverige.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.