Lokalpolitiker i kampanj mot media

Debattinlägg publicerat i VK den 2/5:

I VK den 30/4 går den kristdemokratiska politikern Anders Sellström till angrepp mot Västerbottens-Kurirens påstådda brist på professionalitet. Bakgrunden är att Sellström, i en serie granskade artiklar, tvingats medge att den statistik han tagit fram när Region Västerbotten ansökt om förnyade medel till det så kallade Stockholmskontoret inte stämmer. Istället för att medge den egna bristande professionaliteten när det gäller statistik och sifferhantering ger sig alltså Sellström på journalisterna.

 

Denna logiska kullerbyta skulle man så klart kunna se mellan fingrarna för om det inte vore för att Sellströms utbrott är en del av en pågående kampanj mot media. Fullmäktigeledamoten och före detta kommunalrådet Lennart Holmlund attackerar återkommande ”media” i sin blogg”. Vi har bland annat fått läsa om hur SVT Västerbotten styrs av en ”kommunistsekt”. I ett blogginlägg från den 30/4 skriver Holmlund att kritiken mot Sellström är del av en pågående ”liberal kampanj mot Region Västerbotten”. För ett år sedan föreslog jag själv på debattplats i VK en oberoende granskning av Region Västerbotten efter att en tjänsteman slagit larm om missförhållanden i organisationen. Då svarade Holmlund att de enda som kritiserar Region Västerbotten är ”kommunister som hatar frimurare”.

 

Det socialdemokratiska kommunalrådet Hans Lindberg har återkommande skyllt på ”negativa skriverier” i media när den politik han ansvarar för kritiserats. När Lindberg, i samband med den kontroversiella utförsäljningen av allmännyttiga hyresrätter, kritiserades för att inte ta debatten svarade han att han kommunicerade via sin blogg. Vem som helst kan förstå att blogginlägg (som Lindbergs politiska sekreterare skriver) inte kan ersätta en direkt debatt och dialog med oroliga hyresgäster eller meningsmotståndare. Moderaterna i Umeå, med riksdagsledamoten Edward Riedl i spetsen, driver sedan några år tillbaka webbsidan Nyheter i Västerbotten. På klassiskt fake-news-vis presenteras partipolitiskt vinklat material under nyhetsflagg. Det var först efter att ”media” uppmärksammat detta som Riedl förtydligade hur det ligger till.

 

Detta tyder på att ledande lokalpolitiker inte bara misstror massmedia utan aktivt söker undergräva dess förtroende. Det har antagligen att göra med att många politiker idag blandar samman politik med PR. De tror att politikers uppgift är att skapa en ”attraktiv bild” av sitt parti och sin kommun för att locka väljare eller investerare. Problemet med den inställningen är förstås att negativ publicitet – läs seriös journalistik – blir paria. Logiken tycks lyda ”Svartmåla inte den fasad som jag arbetat så hårt med att bygga upp!”.

 

Nu är det inget snack om att mediesituationen i Sverige är djupt problematisk. Digitalisering och vikande prenumerationssiffror har lett till svårare förutsättningar att bedriva granskande journalistiskt arbete. Nedläggningen av arbetarpressen gör dessutom att den absoluta majoriteten av pressrösterna är borgerliga. Men i en sådan situation är det politikers uppgift att strida för politiska reformer som säkrar en fri press och en oberoende journalistik, inte att sprida misstro mot journalister.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.