Misstankar säljer

Jag har alltsedan Västerbottens-Kurirens omläggning av webtidningen funderat varför man rubriksätter artiklar med sökordet VILHELMINA, när det som artikeln handlar om berör helt andra distrikt ?

I samma funderation hamnar preciseringen av personer som artikeln handlar om.

”- En polis i inlandet misstänks för rattfylleri”

”- En revisor i inlandet misstänks för förskingring ”

”- En hög tjänsteman i en kustkommun ”

och nu senast – ”Inlandspräst svindlade pensionärer ”

Det fins ju många att misstänka i samtliga av exemplen och VK hjälper glatt till att ingen går fri från misstankar.

Webtidningen har nu funnits ett tag och mönstret börjar klarna.

Tidningsredaktionen tar till alla knep för att få oss att betala för prenumeration !

I det ingår att appellera till vår inneboende avund och missundsamhet som gör att väldigt många njuter av att se en stjärna falla och att individer som uppbär olika form av förtroenden avslöjas som bedragare och falska. Det stärker den egna svaga självuppfattningen när man drar ned andra till sin egen låga nivå. Med rubriksättningar som skapar misstankar över så stort område som möjligt ((inlandet, kusten e. likn. områdesuttryck) samt genom att lägga en prenumerantspärr i form av ”PLUS”-tillgänglikhet, syftar man tydligen mer till att maximera prenumerationen hellre än en seriös nyhetsförmedling.

Att man därigenom skapar en sur samhällsatmosfär med missriktade misstankar mot helt oskyldiga har VK:s tidningsredaktion uppenbarligen inga dubier inför.

Den kvarstående effekten blir att tidningen underblåser ett generell förrakt mot personer i statusbefattningar i bästa kommuniststil. Uppfattningar som att ”-De är alla likadana”, skulle direkt hamna i diskrimineringsfacket om det gällde hudfärg eller etniskt ursprung och kallas hets mot folkgrupp, men när tidningsredaktionerna legitimerar sin hets mot förtroendeinnehavare som grupp, då legitimeras detta med strävan att maximera webtidningsförsäljningen.

Är inte det lika omoraliskt ?

 

4 kommentarer

  1. Ewa Larsson

    Hej Göran!
    Just på grund av ”upplägget” och att snart allt utom rubrikerna, är just en PLUS- tjänst, så tappar tidningen lika många läsare.
    Snart är det ingen som ens bryr sig om annat än bloggarna som fortfarande ligger gratis och öppna.
    Kanske var det just grundtanken, när man tog bort inlandsjournalistiken, att bloggarna skulle bli de nya tidningsmurvlarna?

    Men precis som du skriver så läggs det upp under varje kommunnamn och då frodas naturligtvis också spekulationerna. Kanske glömmer man att Sveriges inland är ganska stort och inte bara rör ”vårat” inland.

    Nog tycker man de kan ta in pengar på annat eller också en väl genombearbetad tidning med sanning och objektiv journalistik i som var och en är beredd att betala för. Som det ser ut nu, så är det inte trovärdigt nog att ens köpa tidningen eller betala för att läsa en liten notis. Jag vet ju inte vad jag får. Dagstidningarna kör med kvällstidningsskrävlande och påhitt numera.

    Tack för ordet!
    Ordet fritt förresten och insändare är dock läsvärt än.Och gratis!

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Ewa !
      Man kan faktiskt fullt berättigat fråga sig vad journalisthögskolan egentligen lär ut ?
      Dagstidningsreportrarna börjar allt tydligare efterlikna kvälltidningspaparazzis som inte spiller energi på något annat än sådant som har chans att leda till en braskande rubrik.
      Att bena upp lite i det otal kolonialmaktslagar som fortfarande plågar Norrland och glesbygden vore en uppgift värdig en journalist med lite spets.
      Men visst blir allt så mycket enklare om man bara referar rattfyllor och sportresultat.

      Det ligger mycket i det du skriver, att det är på bloggarna man får den mest aktuella deabtten, men samtidigt blandas detta med en hel del osakligheter också.
      Man kunde tycka att de genomsnittliga tidningsartiklarna borde hålla högra standard än de bästa blogginläggen, men det är kanske att begära för mycket av folk med högra akademisk utbildning, som är fallet för journalister och nyhetsreportrar?

  2. Gunder Lindgren

    Journalistiken borde vara framåtsyftande så när man har läst en artikel vill man läsa fler artiklar i samma tidning. Men ack så fel man hade. Under turbulensen med Bengt B. så var tydligen tidningarnas enda uppgift att skapa braskande rubriker för att som de trodde sälja mer lösnummer.
    Med andra ord skapa intresse för sina tidningar, VK och VF. Vilket innebar att om våra talesmän sade något till en journalist trycktes det något annat. Ibland nära sanningen ibland långt från sanningen. Och så detta otyg med plusartiklar, alltså att man ska betala ännu mer för att läsa artikeln fullt ut. För mig har detta lett till att nättidningarna har blivit lika intressanta att läsa som förra årets tågtidtabell

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Gunder !
      Naturligtvis måste tidningsstyrelserna och deras redaktörer fundera på nya vägar att klara ekonomin, när papperstidningsförsäljningen viker.
      I huvudsak finns två vägar att gå: Tabloidjournalistik alternativt grävande journalistik.
      Om förmedlingsmediumet sedan är på papper eller via internet eller både och, är snarast en fråga om kundönskemål.
      Att de flesta har svårare att läsa långa djuplodande inlägg på en datorskärm än på ett papper, kanske bidrar till att driva fram twitterformad nyhetsförmedling just på nätet ?
      Men betalt för arbetet måste de givetvis få och det är nog precis vad de även får, utifrån hur kunderna bedömmer värdet av vad som erbjuds !

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.