Mitt första sammanträde i KS arbetsutskott.

Ett 20-tal ärenden föredrogs varav några i informationssyfte utan särskild beredning.

De flesta var dock förberedda genom tjänstepersonalens försorg och kvaliteten på dessa beredningar var milt sagt av varierande kvalitet.

Mötesordningen försiggick i ett mellanting mellan det formella att alltid begära ordet och det informella öppna samtalet.

Inga direkta politiska motsättningar uppstod utan alla sakargument kunde inkluderas i de beslut som följde.

För min egen del upplever jag att jag kan bidra till att belysa fler dimensioner i viktiga frågor, baserat på min tekniska bakgrund. Trots att jag försöker vara sparsam med egna inlägg upplever jag att jag oftast tar stor plats i olika sammankomster, allt beroende på att jag tycker mig se så många aspekter som utelämnas. Jag hoppas att det aldrig resulterar i att andra undertrycker vad de har att säga, och att den som tiger också samtycker. Mest intressant är det ju när alla närvarande ger sin syn på saken var och en för sig.

Sammantaget är jag relativt nöjd med dagens resultat och ser fram emot att inledande arbetsklimat blir det dominerande under mandatperiodens alla möten.

Jag ska sortera innehållet och återkommer med utvalda frågor jag vill belysa och öppna i en offentlig debatt. Kommunpolitik är ju allas angelägenhet och inget ska döljas om det inte direkt riskerar att skada person, sak eller process.

Jag återkommer

6 kommentarer

  1. Tommy Streling

    Hur ser du på ett kommunstyrelsesammanträdes giltighet om det skulle falla sig så att det ägt rum innan valfullmäktigeprotokollet är justerat? Tillsättningar av ledamöter och poster äger inte giltighet förrän justeringen av protokollet är utfört. Kan man i sådana fall kalla dagens ks-au för ett informellt möte? Är besluten lagliga om inte ledamöterna är formellt tillsatta? Intressanta hypotetiska frågor att fundera på.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Tommy Streling !
      Är inte fullmäktigebesluten justerade protokollsmässigt ännu ?
      I så fall vete väl sjutton om någon av oss hade behörighet att deltaga i arbetsutskottet idag ?
      Denna fråga måste ju ställas till kansliet, vilka ju ska ha kontroll över att formalierna följs.

      • Tommy Streling

        Hej igen,

        nej, fullmäktigeprotokollet hade inte justerats före Ks-au. Det skedde efter au-sammanträdet.
        Inte justerat och inte en chans till att ha vunnit laga kraft. Som sagt, ogiltigt eller inte, är frågan. Men det är ju en fråga som ”vanliga” medborgare/kommunmedlemmar inte ställer.

        Följdfrågan blir om Bengt Bergsten överhuvudtaget hade närvarorätt vid Ks-au den 18 november, då förvaltningsrätten diariefört en överklagan/laglighetsprövning den 11 november. Det var både omröstningarna om arbetsutskottsledamotplatsen och 2:e vice ordförande i Ks som laglighetsprövning gällde och prövningsärende är fortfarande öppet.
        Är detta ks-au giltigt då? Med ”ledamöter” som inte har närvarorätt?

        Idag representerade f.ö. en partilös politisk vilde, Bengt Bergsten, majoriteten i Vilhelmina kommun vid Region8-mötet i Lycksele. En politisk vilde som ännu inte är ledamot i arbetsutskottet eller är andre vice ordförande, som jag ser det. Det här är Sverigeunikt – igen.

        Är det verkligen så här Socialdemokraterna och Vänster vill representeras, av en partilös,privat person som varken svara mot något parti eller några väljare? En avhoppare som har förbrukat allt förtroende genom sitt svek mot det parti som gett honom en fullmäktigeplats! Som köpslår med det han omgående borde avsagt sig, en fullmäktigeledamotsplats given PA. Det är med den obefintliga moralen som majoriten skapat sin majoritet. Hur skulle majoriteten agera om en eller två från S eller V hoppar av?

        Som sagt, den representativa demokratin med partiväsendet som grund, gäller inte i Vilhelminapolitiken. Märkligt nog gäller den fortfarande i Sverige.

        • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

          Tack för din kommentar Tommy !

          Toleransen gentemot olika sätt att gena genom den politiska labyrinten har utvecklats i skuggan av den personkult som vuxit fram inom (S) i Vilhelmina.
          De juridiska felgreppen är en sak i sig, men jag anser att för politiker som ska vara med och skapa lagar, måste rättsmedvetandet baseras mer på värdegrunder och personlig moral.
          Ur moraliskt perspektiv är hela förfarandet att ta med sig partiets politiska mandat närmast att likna vid när kassören vid en fotbollsförening tar med sig klubbkassan och åker på semester till solöarna.
          Förskingring av väljarnas förtroende eller medlemmarnas pengar kan gå på ett ut, tycker jag.

  2. Gunder Lindgren

    Hej Göran och grattis till din plats i Ksau.
    Det kommer att bli spännande att följa dig i politiken fortsättningsvis.
    Att mötena blir en blandning av det formella och det mera informella beror nog på att i början av en mandatperiod är alla ledamöter ”på tårna” och ivriga. Jag har märkt under min period i Sn att var det ett intressant ärende blev det snabbt ett mera informellt möte men då måste jag berömma Annika W som , när det började glida iväg, tog tag och ledde in mötet på den formella vägen. Glider mötena iväg mot det informella, så var inte blyg, begär ordningsfråga och påminn ÅN om formaliteten i mötet.
    MVH/ Gunder.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Gunder !
      Jag känner mig helt trygg i balansgången och har inga problem med att föra mig i båda lägena.
      Tack i alla fall för omtanken !

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.