Inte ens en ladan kvar i Vilhelmina

Magdalena Andersson (S) framträdde idag i STV 2 med en förklaring över vad hon menade med uttrycket ”tomma lador”. Det visade sig att hon syftade på att det genomsnittliga överskottsmålet på +1% enligt hennes beräkningar var -1% och det var det som hon grundade sitt drastiska uttryck på.

Utifrån den beräkningsprincipen kan man ju börja undra vad vi då ska kalla det 5%-iga nämndsunderskottet istället för 2%-igt överskott  för 2014 som hennes egna i vår kommun åstadkommit ?

Här finns inte ens själva ladan kvar att inventera, för den har socialdemokraterna kolat ned till bränsle under förutvarande vinter.

Allegorier kan ibland vara bra som förklarande bildspråk, men när man nyttjar överdrifter mot sina politiska motståndare så riskerar man samtidigt att de egnas tillkortakommanden lyfts fram i dagsljuset.

2 kommentarer

  1. ronny thellbro

    Hej Göran!
    Magdalena Andersson fick mycket snabbt ett genmäle från landets främsta ekonomer som skapade en helt annan bild av landets ekonomi. Förmodligen hade hon svårt att orientera sig i ”ladan” och såg icke förråden. Kan vara förståeligt eftersom det var hennes första besök i visthusboden.
    Jag förstår att du baserar kommunens nämndsunderskott på totalbudgeten. Ett minus på 5% är illavarslande. Men om man nu skulle räkna det procentuella underskottet mot varje nämnds rambudget så torde så torde nog underskottet närma sig 10% för berörd nämnd. Socialnämnden och Utbildningsnämnden har de största budgetarna med rejäla övertrasseringar av ”ramen”. Utbildningsnämnden erinrar jag mig har från 90-talet och framöver övertrasserat så gott som varje år med några undantag. Under borgartiden vill jag minnas att KUN med dåvarande ordförande lyckades slutligen nå hygglig balans.
    Begripligt är att den nuvarande bräckliga ”brobyggar-majoriteten” vill gå fram med en budget byggd på samtliga partiers medverkan. Behövs sanering så vill man inte stå med de smärtsamma besluten ensam. Ansvaret att fördela tillgångar gör man gärna själv men ansvaret att sanera underskotten delar man helst med andra.
    Med hänsyftning till regeringen så står där en konstellation motsvarande 38% av väljarna för den nya budgeten. En mycket bräcklig besättning. Men de är trots allt införstådda med att de måste ansvara för att lägga fram en budget som ska prövas och granskas av en kraftfull opposition. Betänk nu om landets nya och bräckliga regering skulle begära, som sker här, att hela riksdagen skulle medverka till att arbeta fram en gemensam budget? Vem skulle i så fall pröva förslagen?? Av vem skulle ansvar utkrävas?
    Vilhelminas majoritet har även de en bräcklig majoritet men ligger parlamentariskt bättre till än sin motsvarighet i regeringen. ”Brobyggarna” borde lära av sin riksdito och visa att man har en majoritet som tar ansvar för Vilhelmina.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Ronny !

      Utspel i form av samverkansinbjudan kan i förstone förefalla ge signal om en ny ordning med ödmjukare inställning från den nygamla majoriteten.
      Tittar man dock en smula närmare på vad det handlar om, finner man att det våldsamma underskott som nämnderna lämnar efter sig för 2014, ju har genererats under samma majoritet som nu vill dela skulden för konsekvenserna med den opposition som man med arrogans och förrakt totalnegligerat under samma period.
      Konsekvenserna faller ut som panikbesparingar för 2015 och i vanlig ordning försöker man smita undan ansvaret genom att försöka involvera de som inte har haft något som helst inflytande under förutvarande mandatperiod.
      Man har ju spelat över i berusningen efter förra valet, då den massiva svarta propagandan föll väl ut i väljarkretsarna.
      Nu tycks väljarkåren ha börjat genomskåda sossarnas inoljade valmaskineri och retoriken går inte längre hem på samma sätt.

      Att åsidosätta sin uppgift som opponent är nästan lika bedrägligt som att kuppa sig till personliga fördelar med hjälp av partimandat.
      Jag ser talet om samverkan och samarbete som ren propaganda, då man vill hitta varje möjlighet att skylla ifrån sig för den rasande utförslöpa man försatt kommunen i.
      Den parlamentariska formen av samverkan finns noga reglerat i författningen och utgår från att det alltid ska finnas en direkt koppling mellan ansvaret och befogenheterna, liksom att oppositionen har sina bestämda uppgifter att kritiskt granska och offentligt belysa vilka alternativ som står till buds.

      Med en helt igenom gemensam budget skulle man ha raderat ut huvudelen av den kritiska granskning som ska erbjudas väljarkåren i form av offentliga debatter i fullmäktige.
      Med en gemensam budget skulle ju faktiskt fullmäktigesammanträdena kunna inställas och ersättas med ett enda pressmeddelande för vardera budgetåret !

      Antingen ingår utspelet i en serie taktiska finter för att reducera väljarkritiken över vanstyret, eller så grundas det hela i en ängslig aningslöshet som får uttrycket av en utsträckt hand.
      Jag lutar åt den förstnämnda tolkningen mot bakgrund av allt tidigare fulspel och konsekvenserna kring ett tillmötesgående från oppositionens sida.
      Jag förväntar mig inget annat än fortsatta intriger, men hoppas att jag kommer att få fel och kunna se en reell vilja till förändring.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.