Meningen med livet och sådana småsaker

Ser vi bakåt några tusen år, var människans livsrytm helt annorlunda mot idag. Människans kunskap och insikter var mycket mindre då och det okända förklarades med till teorier som ärvdes generation efter generation. Det var en tillvaro som präglades av cykliska överlevnadsfrågor och väldigt lite tid fanns för utforskning och forskning.

Forskning börjar alltid med tvivel.Tvivel föder i sin tur olika hypoteser och forskning går i stort sett ut på att motbevisa felaktiga hypoteser, så att ”sanningen” kryper fram ur skuggorna av alla olika vanföreställningar.
För varje fråga som forskningen ger svar på öppnas nya världar av okunskap, vilket vi tydligt sett bara under de senaste årtiondenas framsteg inom kosmologi och kvantfysik. Sjärnorna som man i årtusenden trodde var små hål i himlapellen, där ljus från himlen strilade igenom, har visat sig vara andra världar, hela glaxer med hundratals miljarder solar och planetsystem i varje. Atomen som ett planetsystem i miniatyr har visat som vara mest bara tomrum, medan tomrum i form av vacuum visat sig kunna föda fram energi ur intet!

Ju mer vi vet desto större blir utrymmet av det vi vet att vi inte vet.

Här i gränslandet mellan kunskap och teori finns bara hypoteser. Religioner är inget annat än en samling hypoteser som människan har använt för att tolka och förstå sin omgivning. Detsamma gäller för det vi kallar vetenskapen. Målet för både religion och vetenskap är att ge förklaringar. Men medan religioner oftast skapar fixa entydigt statiska förklaringsmodeller, bjuder forskningen på en öppenhet där man arbetar med många hypotetiska modeller samtidigt, vilket i sanning varit mer framgångrikt.

Kunskap är makt och det förefaller som att alla människor i alla tider strävat efter kontroll och att bemäktiga sig sin omgivning. Där tidigare överstepräster haft en särställning, har idag spetskunskaper intagit en tätplats i sociala hierarkier och belönas därefter.

Men all forskning går ut på analys, det vill säga att man sönderdelar en bit av verkligheten som blir så unik och särskiljd, att man eliminerat alla faktorer som kan störa resultatet av empiriska försöken. Någonstans på vägen från religion till vetenskap har vi förlorat den sammanfattande överblickbara syntesen som gav en tydlig mening åt varför?

Frågan varför är den fråga som tycks mest gäckande av alla och får kanske aldrig ett sammanfattande svar. Men kanske är det den enda fråga som forskningen aldrig kan ge svar på och det av två möjliga orsaker:

Den ena kan vara att svaret finns inom var och en av oss.

Det andra är att svaret kan var olika för var och en.

Siddhatha Guatama Budda sägs ha irrat runt i Indien under sökandet efter mening i sitt liv och sin speciella uppgift, där han kände att han hörde hemma? Han fann sin uppgift som färjekarl vid en flod, där han kunde hjälpa medmänniskor att ta sig över oskadda.
Andlighet är inte detsamma som religion. Andlighet finns inom oss som en vag otydlig känsla för vad som är rätt och fel. Andlighet ger även känsla av att ingå i något större. Somliga bejakar andligheten via meditation, yoga eller asketism, medan andra helt förtränger det som en irrelevant känsloyttring.

Hela samhällsordningar har försökt sig på att förbjuda andlighet. Nationalsocialismen och kommuismen är två exempel på sådana samhällsordningar som släppt loss rationaliteten helt utan bromsar. Det inneboende tvivlet i form av etik har där bedövats till den grad att ren ondska kunnat härska fritt. Idag ser vi samma sak upprepas bland religioner som stelnat till bokstavstroende former, där tvivlet ses som förräderi. Grymheten blir där bottenlös.

Antalet gudar har minskat i takt med vetenskapens ökande antal svar på tidigare obesvarade frågor, men hypteserna har bara blivit fler. Att finna sig själv och sin plats i tillvaron är något som ger sinnesfrid och kanske lycklighet. Vare sig det finns en gud eller inte behöver vi en etik i form av inre vägledning. Varje handling kan starta ett världskrig på samma sätt som ett vingslag från en fjäril kan starta en orkan på andra sidan jorden.

Två polska bröder, vilka faktiskt var kusiner till den kände Jerzy Einhorns farfars far, bodde i Warszawa och utvecklades i två olika riktningar. Den ene blev en levnadsglad utåtriktad känd poet och kvinnokarl, vars död blev en riksnyhet, men som idag få kommer ihåg. Hans broder levde ett tillbakadraget liv och utbildade sig till läkare, samt forskare och blev den förste som kunde utföra blindtarmsoperationer genom att använda eternarkos. Han kom att bli verksam i Serbien och en dag fick han en svårt sjuk femåring som patient. Eftersom han var den ende läkaren på det sjukhuset som kunde klara den svåra operation som krävdes, blev det han som räddade livet på den unge pojken.

Pojken växte upp och blev god vän med sin räddare. Pojkens namn var Gavrilo Princip, sedemera känd som den som dödade Ungerns tronföljare Franz Ferdinand och beskriven i historien som den som startade första världskriget. Första världskrigets förnedrande fredsfördrag anses av många i sin tur varit det som lade grunden till andra världskriget. Vem av dessa bröder har haft störst påverkan kan man fråga sig?

Vi kan var och en påverka så oerhört mycket mer än vi inser, genom vårt handlande i en given situation och varje val vi gör kan komma att styra händelseutvecklingen för miljontals andra. Allt hänger ihop och varje val vi gör måste bygga på etikens grundvalar.

Du frågar kanske efter svaret på frågan om meningen med livet? Ja, inte har jag svaret, men så pass långt har jag kommit i mitt sökande att jag kan nöja mig med att försöka välja som mitt eget förstånd påkallar och ställa mig skeptisk till alla former av auktoriteter som vill styra i en viss given riktning.

Mångfald före enfald och pluralism före auktoritet som försäkring mot att gå vilse i beslutens alla irrgångar. Ständigt letande efter den etiska grunden för ens ställningstaganden är ett annat delsvar på frågan. Respekt för varje individs unika okränkbara värde ett tredje delsvar. Du själv kanske har funnit andra svar och det ska vi båda respektera.

13 kommentarer

  1. Göran Jonzon (inläggsförfattare)

    Det vi kan vara tämligen säkra på är att vi har fem sinnen, som ger oss information om vår omgivning.
    Synen, hörseln, känseln, smaken och luktsinnet ger oss intryck som vår hjärna kan uttolka till en sammanfattad uppfattning om vad som sker runt omkring oss. Andra arter har dels andra sinnen (ekolod, magnetkänslighet, elektroreceptorer etc) och har således en annan bild av omgivningen, dels helt andra känslighetsgrader på samma sinnen. Hammarhajen kan exempelvis uppfatta den oerhört svaga elektriska signal som går från plattfiskens hjärna till en av sina muskler, ja forskning pekar på att känsligheten når ända ned till en miljarddel av en volts spänning (0,000000001 Volt!). Elefanter kan höra ljudfrekvenser som är mycket lägre och fladdermöss ljudnivåer som är mycket högre, än det mänskliga örat kan uppfatta.

    Att vi uppfattar en maskros som gul och en ros som röd innebär inte att de verkligen har de färgerna för andra arters synsinnen, bara att ljuset bryts på ett sätt som vår hjärna uppfattar i dessa färgskalor.

    Det vi uppfattar som verkligheten är bara ett mycket mycket litet fragment av den verkliga verkligheten. Förre KD-ledaren Göran Hägglund valde att kalla oss kristdemokrater för ”verklighetens folk”, som att våra omvärldstolkningar skulle vara mer realistiska än andras? Men det kanske ska tolkas så att verkligheten är alltför stor för oss att kunna omfatta förståndsmässigt och vi insett detta. Vi har redan förstått att det inte går att förklara tillvaron utifrån vår begränsade rumsuppfattning med 3 ynka dimensioner; Uppåt/nedåt, vänster/höger, framåt/bakåt.

    Att ställa andlighet i motsatsställning mot vetenskap är befängt i sig, även om religiösa uttolkningar ofta motsägs av vetenskapliga landvinningar. Andlighet är det som ger oss inre harmoni och gör att vi ibland kan känna glimtar av kontakt med vår omgivning på ett plan som inte kan uttalas ens med vårt kraftfullaste verktyg – språket.
    Många stora upptäkter har skett genom ett plötsligt infall som inte direkt gått att härleda, men som i sig vilar på enträget sökande och forskning med alla sinnen öppna. Insikten har dock skett genom ett ”logikens skutt” som efteråt inte kunnat förklaras i form av sekvensiella tankekedjor.

    Människor har i årtusenden upplevt en andlighet på ett plan som inte går att logiskt analysera och kallat det kärlek. Hur mycket man analyserar hormonbalanser, EKG, EEG och signalsubstanser kan man aldrig förstå syntesen av hela sammanhanget och känslan som sker i kroppen och hjärnan eller hur stor upplevelsen är. Dessutom kan man aldrig veta säkert om hur någon annan upplever det denne kallar kärlek?

    Vi är således fångar bakom en kompakt mur av ofullkomligheter och idag har vårt vetande nått ut till insikten om detta. Samtidigt förfogar vi över teknik som är kraftfullare än någonsin tidigare. Ny teknik kan alltid användas till både gott och ont. Därför behöver vi den etiska inre kompassen mer än någonsin och kan absolut inte förlita oss på ideologier som författats av andra än våra inre rättskänslor, vilka jag tror till viss del är medfödda och det vi kallar empati. Utan empatisk förmåga skulle nämligen aldrig det mänskliga samhället kunna utvecklats till en social organism som åsidosätter den omedelbara egennyttan. Hur ser din tolkning ut?

  2. Stefan Rådström

    För mig är ”varför” en tämligen meningslös fråga. Den leder så gott som aldrig någonstans: Varför finns vi till? Varför finns det ondska? Varför uppkom universum?

    Meningsfulla svar uppkommer ur frågor om ”hur” och ”vad”: Vad är mörk materia och mörk energi? Hur uppkom universum? Vad är liv? Hur startar krig? Vad är rättvisa? Hur bekämpar vi ondskan? Hur tänker en terrorist? Vad kan stoppa IS? Vad är kärlek?

    Frågan om ”varför” är passiv, medan frågor om ”hur” och ”vad” är frågor som uppmanar till aktivitet. Det är därför kanske inte så konstigt att frågan om ”varför” är något som mestadels sysselsätter teologer och många (dåliga) filosofer, medan frågor om ”hur” sysselsätter forskare, innovatörer, (goda) filosofer och andra som försöker att åstadkomma något.

    Den mänskliga moralen är ett resultat av vår evolution, men samtidigt är vårt intellekt, vårt förnuft, en del av den miljö i vilken hjärnans evolution verkar i och reagerar inför. Särskilt Upplysningen, som ärvde från den återuppväckta klassiska grekiska filosofin, har inspirerat och dominerat den västerländska humanistiska etiken som de allra flesta som lever i sekulära demokratiska stater tar som fullständigt självklara. Jag är helt övertygad om att empati för andra än våra allra närmaste faktiskt är ett resultat av detta förnuft: moralen och empatin har förstärkts i växelverkan med vår evolution (såväl den långsamma biologiska som den snabba sociala).

    Denna moraliska upplysning är dock fortfarande mycket färsk i det mänskliga minnet, och i fel miljö kommer den att leva mycket farligt. Rigida politiska och religiösa ideologier är särskilt farliga miljöer att leva i för fortsatt hyfsad moralisk utveckling.

    • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Stefan!
      För mig finns en skillnad mellan moral och etik.
      Moral handlar för mig om en specifik sedvänja eller sedlighet och kan variera från person till person och mellan olika grupper, medan etiken anger sökandet efter vad som är rätt och gott.
      Moral kan därmed hamna i konflikt med en persons inre etiska norm.

      Frågan om varför är oerhört vittomfattande och har för många utkristalliserats till att gälla anledningen till att fortsätta sin meningslösa tillvaro eller att avsluta densamma.
      -Vad har jag för motiv att fortsätta leva eller: -Varför finns jag?, kan i många avseenden därför betyda samma sak.

      Det är här jag menar att andligheten kan ha avgörande betydelse.
      Många av oss har när vi minst anat det uppfyllts av en överväldigande känsla av kontakt med mystiken.
      Det kan vara när vi klttrar uppför Södra Sytertoppen eller medan vi sitter drömmande i en roddbåt utanför en vassrugge och tänker på —–ingenting!
      Det kan även hända när vi utträttade håller på att ge upp inför en koncentrationskrävande uppgift som tar hela vårt självliv i anspråk eller precis var, när och hur som helst.
      Jag talar inte om en enstaka drogtripp, utan sådana märkliga inre upplevelser som drastiskt ger oss ny insikt om livet och för alltid förändrar oss i grunden som person.

      Med kärlek syftar jag heller inte på passion, förälskelse eller erotik. Jag tänker på den känsla som tydligt anger total och villkorslös samhörighet. Jag har hittills bara känt så för mina barn, skogen och den förbannade blötmyren mellan surholmen och sillbäcken, samt möjligtvis även den nariga januarivästanvinden som plågar sig ända in mot ryggmärgen när man strävar i motvind på skidor medan skymningen övergår till mörker. Den kärleken går lika kraftigt i båda riktningar och just att man upplever att den går lika starkt åt båda håll samtidigt är nog det som definierat den.

      Auktoriteter, ideologier och religioner förstenar till ritualer och är den levande kärlekens motsats. Kärleken jag syftar på är ett flöde som försvinner direkt så fort man givit den sitt namn. Den tål inte att fångas och gömmer sig direkt om man försöker framkalla den. Flyktig men ändå så överväldigande ofattbart oerhörd att man aldrig kan glömma. Det är den som inga ord kan beskriva.

      Människor har alltid velat ha svar och när inga vetenskapligt grundade svar har funnits till hans har de visaste talat om sina hypoteser, som om de haft en sammanhållande helhet fått duga tills vidare. På precis samma sätt arbetar våra forskare idag. I det avseendet skiljer mycket lite mellan religion, filosofi och vetenskap, mer än att vetenskapen numera vuxit sig några centimeter större, medan frågor som följer har vuxit miltals.
      Förstå mig rätt, jag menar inte på något sätt att förringa den vetenskap som seriös förskning givit oss, men däremot att varna för vart denna vetenskap kan leda, ifall vi glömmer bort vår andlighet med kärleken till vår omgivning som tyngsta motivering och istället helt förlitar oss på analyser av detaljer eller rigida religiösa eller politiska förenklingar.

      • Stefan Rådström

        Göran: För mig är etik den teoretiska grunden till moralen – etiken talar om vad som är rätt och fel (eller idén om vad som är rätt och fel), moralen är att handla rätt eller fel (eller skuggan av etiken). Sålunda gör jag ingen principiell skillnad mellan en individs (eller ett samhälles) etik, endast hur väl man lyckas uppfylla den utopiska versionen av det rätta (eller det goda). Ifall individens och samhällets (dvs den rådande gemensamma uppfattningen) uppfattning av vad som är ett moraliskt handlande står emot varandra uppstår givetvis problem. Ett exempel på ett sådant problem är uppfattningen om homosexualitet som något onaturligt, som en dödssynd.

        Jag anser nog inte att frågorna om motivet till att jag vill leva, eller varför jag existerar är samma fråga. Jag kan mycket väl ha goda skäl att vilja leva utan att för den skull tro att det finns något skäl till min existens.

        Jag förnekar heller inte det minsta andlighetens realitet. Känslan av den stumma förundran inför naturens majestät som jag förknippar med andlighet och mystik är ingenting som religionen har ensamrätt till (ehuru det kanske i mänsklighetens gryning bidrog till det som senare utvecklades till religioner). En regnbåge är lika förunderligt vacker även när man vet att det är en optisk villa – i själva verket beundrar man den kanske i ännu högre grad.

        Vetenskapen kan givetvis leda fel, ifall den används omoraliskt. Men den leder oftast rätt, så länge man upprätthåller idealet att sträva efter sanningen, oberoende av ifall man tycker om den eller ej. Religionen leder av denna anledning fel, eftersom den inte har denna strävan: den har av definition redan uppnått den högsta formen av sanning, och det är bara vissa tolkningar av dessa uttalade sanningar som kan vara felaktiga.

        • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

          De flesta av oss har insett att tiden för människan, liksom tiden för mänskligheten är begränsad. Vi har även förstått att planetcirkusen kring solen en dag kommer att upphöra och att solens omvandling av 600 miljoner ton väte varje sekund, göra att bränslet till sist inte räcker för att hålla igång livsprocesserna. Hela kosmos går sakta men säkert mot sin egen upplösning liksom själva materien.
          Att då strunta i, eller förtränga frågan om varför, ter sig en smula apart.

          Lägger vi sedan till effekterna av en polvändning, havsnivåhöjning, asteroid- eller meteoritnedslag, supervulkanutbrott, pandemier, miljöförgiftning, världskrig eller den allmänna dumhet som följer av lättjefylld nonsenskonsumtion, blir det än mer märkligt att vägra fråga efter meningen med hela baletten? Ju mer vi lär oss, desto tydligare förstår vi det oundvikliga slutet. Hur ska en intelligent varelse då kunna undvika att reflektera över tillvaron meningslöshet?

          Vilken kraft eller vilja finns det som skapar ständigt mer komplexa strukturer? En mänsklig cell innehåller mer än 50 miljoner små byggstenar som samverkar så att cellen fungerar som väloljad enhet. För att få en människropp att fungera måste 70 000 000 000 000 sådana celler samverka tillsammans med 10 gånger så många anaeroba bakterier i våra tarmar. Lägger vi dessa celler i en enda lång rad skulle det räcka 7,5 varv runt ekvatorn. Om en enda cell bryter sig ur kontrollen och börja bli egoistisk cancercell, så faller snart hela systemet människa snart ihop. Att sedan en grupp sådana varelser kan bilda en familjär enhet och dessutom ingå i en samhällsordning stor som en nation blir ofattbart märkligt.
          Varför utvecklas dessa komplexa strukturer som blir så sårbara vid större katastrofer och som dessutom måste förlita sig till sexuell fortplantning för att bibehålla sin vitalitet? Encelliga organismer har ju överlevt i 3,8 miljarder år och alla katastrofer genom att helt enkelt dela sig genom kloning. Varför stannade inte livet på den nivån? Varför är frågan som ligger bakom all forskning, men som hela tiden gäckar oss med sitt slutgiltiga svar?
          Forskning bygger på övertygelsen om att orsak och verkan hänger ihop. Vad och hur söker svar på mekanismerna men att förtränga den naturligaste frågan förefaller en smula fanatiskt eller fantastiskt eller vad man ska kalla det? Blir man spysjuk av att ställa sig frågan varför, kan man ju omforma den till att fråga sig ”-Till vilken nytta?”, eller ”-Av vilken anledning?”, eller ”-Med vilket syfte?”.
          Men att inte alls ifrågasätta anledningen till det hela förefaller att stå i paradoxal motsats mot intellektuellt sökande efter sanningarna?

          • Stefan Rådström

            Göran: Vad som är svårt för många att acceptera är att människan är mycket mer obetydlig än även de mest upplysta bland oss kanske tror. Universum finns inte till för vår skull, vilket brukar vara vad religionerna försöker inbilla oss.

            Visst kan man fråga sig vad meningen med alltihop är, men det är ingen vetenskaplig fråga. Frågan om mening antyder att det finns en medveten avsikt – en vilja – i naturen, vilket det inte finns någon som helst anledning att anta (åtminstone för närvarande). Att därför fråga sig ”vad är meningen med livet, universum, och allting” är därför en ofruktbar vetenskaplig fråga (men för många filosofer och sannolikt samtliga teologer är och förblir det dock en central fråga).

            Jag är övertygad om att ifall man avstår från det ständigt ofruktbara sökandet efter en yttre mening med allting (åtminstone så länge svaren på frågorna om ”hur” och ”vad” inte leder till en annan slutsats), finns det desto större anledning för att skapa vår egen mening med tillvaron, så länge den nu varar. Det tror jag vore ett mycket bättre projekt.

          • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

            Det låter i och för sig väldigt förnuftigt, men håll med om att även du kan bli en smula fundersam när du reflekterar över att encelliga organismerna är de första och sista existerande formerna av liv på planeten Tellus? vad ska vi då med alla miljontals former av mer komplicerat sammansatta varelser och (varför!?!) ska vi behöva inse allt detta?

            Utan den mest grundläggande frågan om varför, tycker jag att alla andra frågor som vad och hur och när förlorar sin mening.

          • Stefan Rådström

            Göran: Varför (!) tycker du att ”varför” är en grundläggande fråga? Det är visserligen en naturlig fråga, med tanke på hur människan utvecklats (det finns evolutionära orsaker), men jag tror inte att det är en grundläggande vetenskaplig fråga.

          • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

            Vetenskap grundas ju på forskning.
            Att forska utan att vara intresserad av syftet med alltihop, tycker jag blir som att boka en resa utan att veta vad målet är?

          • Stefan Rådström

            Ok, jag tror jag förstår hur du tänker: du anser alltså att forskning utgår (eller bör utgå) från att ta reda på syftet med universum?

            Men tänk då så här: ifall man är intresserad för hur en vanlig klocka fungerar, tar man väl isär klockan för att se efter hur den är uppbyggd? Det vore tämligen fruktlöst att försöka leta upp klockmakaren för att ta reda på vad syftet med att göra klockan var. När det gäller universum finns det av allt att döma inte ens någon klockmakare att leta efter. Varför (!) skulle då syftet med universums existens vara drivkraften för den som vill lista ut hur universum fungerar?

            Jag tror inte det finns någon seriös forskare som har frågan om ”varför” som drivkraft för sitt forskande (givetvis gäller detta förstås inte humanvetenskaperna och i viss mån biologin, där frågan om ”varför gör di på dette viset” är central).

          • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

            Ja, jag sällar mig hellre till den grupp som är mer intresserad av om tiden är en ralitet än att skruva sönder en klocka.
            Den första och sista klocka jag hade isär fick jag aldrig ihop igen och då var jag pass 5 år!
            På den tiden ställda jag sällar frågan varför.

          • Stefan Rådström

            Åh, men tiden är i allra högsta grad en realitet: vi vet vad tiden gör med stor exakthet, men inte vad det är. Den kanske hittills bästa definitionen av tid är väl helt enkelt ”ytterligare en jävla grej till efter en annan”. Att tiden bara skulle vara en illusion är däremot ingenting som någon fysiker anser. Det tror nog bara några enstaka filosofer, pseudovetenskapare och mystiker på.

          • Göran Jonzon (inläggsförfattare)

            Frågan är snarare hur man definerar begreppet ”tid” eller tidspilen.
            De nyaste hypoteserna talar om processer istället för en tidspil och det som driver processerna skulle vara informationen enligt Hawkins. Somliga menar ju att det enda som betyder något är utvecklingen av informationen. I ett svart hål bibehålles endast tre sorters information; rotationsmoment, laddning och massa. Men informationen utvecklas inte längre innaför ett svart hål, varför tiden stannar av, nästan helt men inte riktigt. De svettas nämligen ut en liten liten pytteliten del information i gränsen mot händelsehorisonten, men det behöver vi inte gå in på.
            Att tiden kan stanna utgör för mig det främsta argumentet för att den är en schimär, medan informationsteorin förefaller betydligt mer relevant.

            gravitationen synes ha en direkt påverkan på tid och kanske ett samband med informationstillväxt, liksom temperatur även den tycks påverka händelsehastigheten. Hur ”baksidan av gravitationen ser ut har vi ännu ingen testbar hypotes för, men att tid och händelseutveckling påverkas vet vi med säkerhet. Samma sak med hastighet genom rummet, vilket även påverkar tiden. Tiden är således ett dåligt grundvärde, då det inte förhåller sig statiskt gentemot andra parametrar. Vad vi söker är en grundenhet med fixvärde som relaterar direkt eller omvänt proportionellt mot händelsprocesserna. Informationstillväxten kan kanske vara svaret, men säkra är vi väl inte ännu?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.