Är jag den felande länken

Studenterna flyr lärarutbildningen
Antalet sökande till lärarutbildningen har på ett par år minskat från över 14 000 till drygt 11 600. Störst är tappet bland männen. Regeringen föreslår nu en grundläggande reformering av utbildningen.

http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/Studenterna-flyr-lararutbildningen/

Detta kunde man läsa i dagens juridik om hur framtiden för oss lärarstudenter ser ut.

Sen fortsätter artikeln om att 38% anser att de inte har tillräkligt höga ämneskunskaper och då satte jag eftermiddagskaffet i halsen. Och när den gamla rektorn för UmU uttalar sig att vi inte har tillräkligt vetenskaplig förankring då flög mössan i backen. Vad vet de 38% om verkligheten där ute i de skolor de ska jobba i.

Jag kan säga att jag anser att jag har en god vetenskaplig och ämneskunskap. Men det är verkligheten jag inte har. Ska det verkligen vara så att jag som nyanställd lärare har så liten kunskap i det som skolan avsätter mest tid till, elevrelationen, föräldrakontakt och skolans verklighet.

Under den så kallade ’flumskolans’ glans dagar så hade lärarstudenterna mer praktik och praktiska övningar än idag. Idag så kan jag alla Vygotskijar, Deweyer och didaktiska teorier utantill. Jag kan massor om socialisation men det jag kan om människor kan jag av erfarenhet av att vara 45 år.

Och nu vill man göra lärarutbildningen mer vetenskaplig när verkligheten borde vara större på agendan. Så både Sigbritt och Jan B kan nog ta sina ogrundade åsikter, och vetenskapligt testa dem mot verkligheten innan de kommer med flosklerna.

Och ni som funderar på lärarutbildningen eller är inne i den, det kanske är de OTROLIGT knappa ekonomiska möjligheterna som skrämmer bort studenter. För det är inte konstigt att en nudelförpackning kallas för ’studentmiddag’.

En kommentar

  1. Elias

    anser jag att vi får på tok får lite ämneskunskap. Visst kunde vi också läsa mer om mobbning, elev-lärarerelation e.t.c., men nog saknar jag ömneskunskaper alltid. Att få några timmars ämnesundervisning per vecka räcker inte. Man lägger ned fruktansvärt knappa resurser på lärarutbildningen. Visst kan man chansa och förkovra sig själv utanför undervisningstiden, men jag saknar verkligen en handledd vettig förberedelse före VFU med rejäla föreläsningar och seminarier.

    Inom alla yrkesutbildningar tror jag den bistra verklighetens administrativa och kommunikativa/relationsbaserade kaos drabbar en när man väl blir anställd. Men det innebär INTE per automatik mindre behov av rena ämneskunskaper! Att lära sig hur en arbetsplats fungerar är en sak. Det kan man inte gärna packa in i alla utbildningar eller är vi beredda att sitta i skolbänken ytterligare antal år för detta?

    Nej, att lärarutbildningen generellt är helkass är väl inget att hymla om? Eller för att låta positiv: Lärarutbildningen kan bli bättre.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.