Jag vill … avskaffa betygen!

Betyg är ett omtvistat ämne. Ett nödvändigt ont som inte fyller någon funktion. Det är bara vid övergångar från grundskola till gymnasie, och från gymnasie till Universitet som de fyller någon tveksam funktion.

För ingen vetenskaplig forskning har kunnat visa att dessa betyg är annat än mätare för vad eleven kan just den minut när betyget skrivs. Vad eleverna bär med sig av verklig kunskap till framtiden mäts inte med betyg.  Istället blir det den stämpel på framgång eller misslyckande.

Titta på dina egna kunskaper, och hur var dina egna betyg. Kommer du ihåg ens vad Viktorias farfar hette eller farfars far, och du har betyg i historia? Kommer du ihåg i vilken ordning tempusformerna kommer, och du har betyg i svenska? Kommer du ihåg vad 3X(4+2X)=y blev, och du har betyg i matematik?

Idag använder skolan den formativa individuella utvecklingsplanen och det är framtidens melodi. Där elevens utveckling kan styras så att styrkor utnyttjas och svagheter repareras. Där eleven sitter i mitten och är fokus för den egna utvecklingen.

Idag använder skolan skriftliga omdömen varje termin med tillhörande utvecklingsamtal. Ett trepartssamtal mellan elev-vårdnadshavare-lärare. Detta samtal säkerställer en plan för varje elevs fortsatta lärande i demokratisk form.

Jag kommer att fortsätta jobba för att vi i första steget motsätter oss mot eventuella nya betyg i lägre åldrar i framtiden och att de resterande betygen försvinner med tiden. Att tro att vi någonsin kommer att ha nytta av betygen som något annat än utslagningverktyg, är absurt och barockt….

Etiketter: , , ,

3 kommentarer

  1. bertan

    Man kan undra vilken tid och vilken skola du refererar till? Inte dagens i varje fall. Det är nästan fantastiskt att du som påstår dig arbeta i skolan inte vet vad betygen är till för och vilken funktion de fyller. Du omger dig med att vetenskaplig forskning skulle påvisa detta, när du uppenbarligen inte har en aning om vad vetenskap är. Din kunskapssyn ger jag inte mycket för. Dessutom försöker du inbilla folk att du via ferieskolan kan lära elever matte på tre veckor, när man inte lyckats med detta på nio år. Men å andra sidan med din kunskapssyn, behöver dom väl bara hitta rätt sal för G!

  2. bertan

    Du kan uppenbarligen ingenting i historia, svenska eller matematik men den kunskapssyn du gör gällande att skolan lär ut. Du pratar faktiskt en massa skit. Betygen är inget utslagningsvertyg, utan ett mått på hur varje individ utvecklats och vad som behöver förbättras. Utvecklingssamtalen är ett bra komplement. Vad skulle hända om eleverna inte fick betyg? Om du inte idag klarar av att hålla undervisning i en klass pga. att de är stökiga, hur tror du att det skulle gå bättre utan betyg? Att Sverige har den sämsta skolan inom EU är du uppenbarligen en som bidrar aktivt till detta.

  3. Robert Lee

    Du som vart småföretagare, hur tror du någon skall kunna anställa någon om du inte kan utläsa vad personen går för? Visst är det mesta fråga om personlighet, men betyg ger ändå en grund för vad personen går för och vad denne klarar.

    Förstår inte heller hur skolan skall kunna ta in folk till vidare utbildning, eller skall alla som vill få bli läkare?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.