Forsdalaskolans F-9 läggs ner…!

Så har de andra 6 partierna i Lycksele presenterat sitt förslag för skolan i Lycksele och det står klar att inget av dessa partier kommer att behålla F-9 skolan på Forsdala.

Detta är vi i Miljöpartiet de Gröna motståndare till. Detta går stick i stäv med de tidigare visionerna om mångfald i skolan och våra barn ska inte bli spelpjäser i ekonomiska beslut.

Vi grundar vårt ställningstagande på 3 saker:

1. Historiskt så har vi i Lycksele kommun varit överrens om att vi ska utveckla skolan!
2. Skollagen ska ge alla elever och vårdnadshavare rätten till ett fritt skolval, men utan alternativ finns inga val!
3. Webbenkäten som Lyckseleborna har svarat på visar en förkrossande majoritet som vill ha F-9 i hela kommunen!

 

Jag lovar att jag ska fortsätta kampen för att Forsdalskolan ska fortsätta som F-9 skola. Att förtätningen av elever måste hejdas. Att det ska vara max 20 elever i klassrummen.

Och jag lovar att barn och ungdomar inte längre ska flyttas hit och dit för att rädda ekonomiska felbeslut. 

Etiketter: , ,

16 kommentarer

  1. Jag vet

    Du kanske skulle berätta hur många som svarade på enkäten och hur många av dom har sina barn på forsdala och blev uppmanade av lärare och rektorer att gå in och svara på den.
    Sen kan jag ju bara undra var du tänker ta pengarna ifrån?

  2. viktoria

    Hej,
    Ett av dina argumnt att behålla högstadium på forsdala är en enkät som endast besvarades av 116 av kommunens innevånare.
    Undrar du inte vad alla 8400 andra tycker?
    Att ha detta som ett ”vallöfte” kan nog betraktas som politiskt självmord om man beaktar den nuvarande opinionen i Lycksele.

  3. bertan

    Har Du tänkt dig samma upplägg för Forsdala skolan som den sommarskola du höll tag i under sommaren? Fick du halsbränna av allt kaffe? Alla blev ju godkända utan att direkt räknat någon matte och en lärare som mest satt och drack kaffe under dagarna. Med denna pedagogik kan man ha hur många elver som helst i klassrummet och det räcker med en skola i stan. Den enkät du refererar till är inte representativ och går inte att dra några slutsatser ifrån. Hur har du tänkt finansera Forsdalaskolan? Om pedagogiken från sommarskolan används förstår jag finanseringen, men inte pedagogiken.

  4. Vidi

    När man läser Kai P:s försvar för Forsdalahögstadiet kan man inte finna annat än han enbart är ute efter att värna sin egen flumlekskola. Det måste vara politiskt självmord att hävda att skolans magra budget ska förslösas på denna extra dyra organisation. Visioner måste vara realistiska och ev. fördelar med F-9 måste vägas mot nackdelar, såväl ekonomiska som pedagogiska!

  5. Vicktor

    Kaj…
    Intressant hur du hanterar din situation, ”politiker”, pappa, engagerad, vad du framställer dig för?!
    På vilket sätt tror du på att skapa ett förtroende för väljare?
    Det känns som ett beställningsjobb att förespråka ett elitisktiskt tankesätt att behålla en F-9:e skola när andra får nöja sig med en ”traditionell” skola.
    På vilket sätt vill du försvara skillnanden mellan en privat skola och en prioiterad skola som eventuellt sanktioneras av de ”röda”?
    Tyvärr finns det inte fler elever än att inte ens de mest inbitna kan stå upp för att det är ett högstadium i Lycksele som gäller.

  6. Kai Pärnänen

    Svar till Vicktor (2010-08-26 19:36)
    Du glömde lärare!

    Jag är allt det där. Och vi har bara ett högstadium 2011.

    Sen att det blir dyrare det hör som bekant inte hit!

  7. bertan

    Man kan slå samman hur stora grupper som helst med sommarskolans upplägg, då läraren sitter dagarna i ända och dricker kaffe och eleverna skall själva klara av att lära sig matte, vilket de haft svårt med i nio år. Om du tycker samma upplägg gäller för Forsdalaskolan är det också ekonomiskt försvarbart, plus att vi kan ha ännu fler högstadieskolor i kommunen. Samtidigt kan vi minska lärartätheten om bara kommunen ser till att det finns tillräckligt med kaffe för dom lärare som blir kvar. Godkänna elverna kan alltid rektor göra i efterhand, vilket gör lyckseleskolorna till dom billigaste.

  8. viktoria

    Hej igen,
    Du vill att det ska finnas valmöjligehter men vad är egentligen skillnaden mellan finnbacken och forsdala? Barnens lärare har samma utbildning, rektor, chef och regler att följa. Samma beparingskrav och kostnader. lika stora klasser osv.
    Jag har dessutom frågat dig en gång tidigare vad som vetenskapligt sett anses vara fördelarna med en F-9 skola men ännu inte fått något svar. Som visionär är det bra att ha anhängare och för att få dessa måste man vara övertygande om vinsten av att nå sitt mål.
    De argument du hitintills dragit fram räcker på långa vägar, åtminstone inte för mig.

  9. Robert

    Statistik är fantastiskt. När 82 pers (egentligen 81,2 men jag är schysst och bjuder 0,8 person) av alla Lyckseles innevånare tycker att F-9 skolor är bra borde man ta sig en funderare. Utgår man från att det är 20 elever i var klass och att alla har 2 föräldrar som bor i Lycksele. Hade då alla som går F-9 vart nöjda och verkligen velat ha det, hade minst 180 röstat för. Med föräldrar hade det då vart minst 450 som röstat för. Vänder man siffrorna åt andra hållet så tycker mer än hälften av eleverna och mer än 75% av de närmast berörda att F-9 skall läggas ner. Statistik är fantastiskt! 🙂

  10. Vidi

    Så bra att vi är överens om att målet med skolan är att eleverna ska lära sig och inte flumma bort tiden. Men då borde vi också kunna vara överens om att äldre elever har andra behov av organisation och resurser än yngre, bl a välutrustade ämnesinstitutioner och välutbildade engagerade ämneslärare. Så vitt jag vet finns detta på Finnbacksskolan, men hur är det på Forsdala? Du är dessvärre inte trovärdig när du hävdar att inte konstruktionen med två högstadier kostar extra – små undervisningsgrupper t ex för språkval, extra skjutsar till ämnesundervisning osv. Kom till sans även ni i MP!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.