Kent Larsen, Lycksele

Vem skall betala skoterleden ?

Skoterleder har mer eller mindre blivit ett måste,men skoterleder kräver underhåll och skötsel.

Skoterlederna tillkom från början för att "hitta rätt",för att få bort skoterkörning från känsliga områden,tex.ex.plantering,ungskog,skidspår m.m.Bakom tillkomsten av skoterleder fanns vanligtvis skoterklubbar och entusiaster ,som tyckte det var praktiskt med skoterleder.Oftast har det varit eldsjälar ,som på egen beskostnad byggt leder och på egen bekostnad underhållit  lederna,så småningom kom kommunerna med i bilden,tryckte upp kartmaterial över ledsystem och gav bidrag till klubbar som tog på sig underhåll.I Lycksele kommun ger vi bidrag till skoterleder med 55ooo kr årligen.(Vi ger även bidrag till Korpens verksamhet ca.225ooo,eller Pingstförsamlingens ungdomsverksamhet med 157ooo,eller Unga örnar med 18oooo,bara för att nämna några som får bidrag ur en bidragspott på 3,3 milj.)I Lycksele torde vi ha runt 4000 snöskotrar,intresset för skoterkörning  är alltså stort,inte minst är det   nog det enda nöjet för ungdom i byarna .I relation till detta är bidraget på 55ooo inte speciellt stort,i ex.Ö-vik ger man bidrag med 250ooo till skoterledsystemet.

Nu vill man diskutera kravet på betalsystem,alla skoterägare skall  betala ledavgift , är det bra? är det ett rättvisekrav ?Många tycker nog detta låter bra,det är bestickande höra "Har man råd med en skoter i 100-tusenkronorsklassen,har man väl råd betala för ett ledkort !"

För ett antal år sedan lyfte Naturvårdsverket frågan om ett statligt betalt ledsystem,man menade att skoterägarna betalade så mycket i vägskatt genom  bensin att det  finns miljontals kronor att bruka till ledsystem.Jomenvisst ! det  är sant! vid tankning måste man betala vägskatt,jag vet inte exakt, men det torde nog ligga runt 6-8 kr pr. liter besin.Kommunerna skulle få ansöka om pengar till lederna mot underlag av antal registrerade skotrar .Ett bra förslag,men!!! Naturvårdsverket hade baktankar,ett utvecklat ledsystem och ett avvecklande av  Allemansrätten för skotertrafik  skulle gå hand i hand.

Naturvårdsverkets första Chef Valfrid Pålson fick verket att fasställa:allemansrätten till skoterkörning gäller på snötäckt mark,ett beslut som sedan följdes av ett barmarksförbud vilket ännu gäller med undantag för ex.arbetsfordon och samer.

Jag tycker:Gärna skoterleder med underhåll betalt med bensinskattemedel,men inte på bekostnad av den fria färdselrätten.Det vore skönt om det finns några norrländska riksdagpolitiker som vågar driva den frågan –skoterägarana är till antalet  många ,——-jo, hundra tusentals  väljare!

 

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.