Gammal bensin
Utan att räkna med svar på den här frågan, ställer jag den i alla fall. Mycket kunskap finns ”därute” och så klart hoppas jag att någon kan dela med sig av den.
Min lilla MC, Honda CB 400 N, står nu klar i garaget för en provstart. Redan efter första vinteruppehållet lärde jag mig (efter att ha ringt Lilian Holm AB) att det inte gick att starta den med den gamla bensinen, som stått i förgasaren över vintern. Flottörhusen måste tömma, innan kranen till tanken öppnas.
Ingen har dock hittills kunnat förklara för mig mig varför den gamla bensinen i tanken duger men inte den lika gamla bensinen i förgasaren. Så vitt jag förstår borde det vara lika lätt för viktiga kemiska delar i bensinen i tanken som för bensinen i förgasaren av avdunsta eller förstöras.
Och varför är det så här med just den här motorn? Jag har i mina dagar haft en del andra bensindrivna motorer som utan problem startat på den besnin som stått kvar i förgasaren under ett längre uppehåll?
Hjälp mig att förstå detta mysterium och medan ni skriver era svar skall jag gå ut och dränera förgasaren och sedan göra ett försök att starta motorn.
Senaste kommentarerna