Gammal bensin

Utan att räkna med svar på den här frågan, ställer jag den i alla fall. Mycket kunskap finns ”därute” och så klart hoppas jag att någon kan dela med sig av den.

Min lilla MC, Honda CB 400 N, står nu klar i garaget för en provstart. Redan efter första vinteruppehållet lärde jag mig (efter att ha ringt Lilian Holm AB) att det inte gick att starta den med den gamla bensinen, som stått i förgasaren över vintern. Flottörhusen måste tömma, innan kranen till tanken öppnas.

Ingen har dock hittills kunnat förklara för mig mig varför den gamla bensinen i tanken duger men inte den lika gamla bensinen i förgasaren. Så vitt jag förstår borde det vara lika lätt för viktiga kemiska delar i bensinen i tanken som för bensinen i förgasaren av avdunsta eller förstöras.

Och varför är det så här med just den här motorn? Jag har i mina dagar haft en del andra bensindrivna motorer som utan problem startat på den besnin som stått kvar i förgasaren under ett längre uppehåll?

Hjälp mig att förstå detta mysterium och medan ni skriver era svar skall jag gå ut och dränera förgasaren och sedan göra ett försök att starta motorn.

9 kommentarer

  1. R(obban)

    lämnar ibland avlagringar i förgasaren som gör att motorn får startsvårigheter. Jag har provat alla varianter i slutet av säsongen, låta motorn gå med stängd kran tills den stannar, dränera förgasarna, köra in motorkonservering. Ingen av metoderna har förorsakat mig nåt problem, så jag vet fatiskt vad man ska tro. Mest troligt låter ju att den gamla bensinen lämnar avlagringar efter sig, så det kan vara bra att torrköra motorn. Det här gäller Rotaxmotorer. Lycka till

  2. Kalle

    Tack för svaret, Robban. I höst skall jag köra förgasaren tom, innan jag ställer undan motorcykeln. Funkar det, så är ju det enklare än att dränera förgasaren näsa vår.

    Hur gick det då att starta den i går? Jo, den startade villigt efter bara en 3-4 sekunders körning med startmotorn och spann sedan som en katt.

  3. Lisbet - bloggen bredvid

    GAMMAL bensin – sånt har vi icke här. Har mer problem med att den man tankar verkar försvinna otroligt fort.

    *jag hemskars så rolig jag försökte vara*

  4. Kalle

    Ganska rolig var du faktisk. F.ö. gäller samma sak här – bensinen i biltanken hinner inte bli gammal, eftersom den så fort försvinner.

  5. Karl-Gustav

    Den ”nya” miljövänliga bensinen säger du, men detta hände för första gången 1984! Din teori Mikael tycks inte stämma så bra.

  6. Paul

    Gixern i helgen och den slog igång efter några försök spotta och fräste lite men efter 1 minut gick den jämt och fint

  7. Claes

    Kolvätena i bensinen sjunker sjunker om hojjen får stå länge. Det brukar var värst att få igång enstånkor med kick.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.