Skärpning landstinget!
Sedan ett par dagar har jag engagerat mig i en fråga som rör utlämnande av patientjournaler hos Västerbottens läns landsting. Svårigheterna att få information i denna fråga är bakgrunden till detta inläggs rubrik.
Den person som uppgavs ha en viktig uppgift i sammanhanget svarar inte i telefon och har heller bemödat sig om att lämna något meddelande om varför han inte gör det. Personen ifråga är avdelningschef och jurist. Han bryr sig heller inte om att svara på e-brev, en skyldighet som han ju har och som han också borde känna till utifrån sin tjänst och sin utbilding som jurist.
3-4 gånger har jag jag ringt landstingets växel, 090-785 00 00, och där bett att bli kopplad till någon som kan svara på några allmänna frågor kring just detta med utlämmande av sjukjournaler. Varje gång har den stackars telefonisten fått mig att inse att växeln inte har någon uppgift om vart de skall koppla samtal med sådana frågor. Man har dock mycket vänligt försökt hjälpa mig men utan framgång. Det har man gjort, trots att jag nog inte kunnat helt dölja mitt missnöje över detta.
Man har som bekant nästan alltid rätt att ta del av sina journaler och ibland även närståendes journaler. Denna möjlighet tycker dock inte landstinget är så viktigt att man underlättat för växeln att koppla den som ringer till rätt tjänsteman.
Senaste kommentarerna