Hur kunde…?

Hur kunde jag ens komma på tanken att Bluetooth var inblandat i övervakningen av däckstrycket? Totalt fel! Läs mitt förra blogginlägg!

Givaren sitter i ventilen på bilen och där finns ju ingen ström. Utan energi fungerar inte Bluetooth – tror jag i alla fall.

Nu har jag ringt bilfirman igen och fått tala med kvinna, som visste bättre än sin manlige kollega och det hon inte kunde svara på tog hon reda på och ringde sedan upp mig med besked.

Jag hade redan innan konsulterat vår förträffliga gummiverkstad i Vännäsby och där fått veta att jag själv skulle kunna fixa det hela och alltså inte alls behöva köra hela vintern med varningen om fel däckstryck lysande från instrumentbrädan, som hette den när jag var ung. Allt fanns att läsa i den dryga två centimeter tjocka instruktionsboken.

I den står det att ”systemet övervakar däcktrycket indirekt med hjälp av data som sänds från ABS hjulhastighetsgivare”. När det hela initierats då hjulen har rätt tryck, känner systemet av när hjulets omkrets minskas i och med att trycket sjunkit från det rätta som initierats. Det låter krångligt och är det säkert också, men ordet ”sänds” betyder inte att det görs via Bluetooth utan via en fast förbindelse.

Uppenbarligen är det läge för internutbildning hos Bergners Bil AB i Umeå. Kvinnan jag talade med skulle kunna vara lärare i den här delen av utbildningen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.