Banksekretessen!

Banksekretessen är viktigt för såväl bank som bankkunderna, men ibland fungerar den dåligt, ja rent av erbarmligt dåligt.

Jag har nu under minst en månad försökt öppna ett investeringssparkonto för ett långsiktigt sparande för en av mina huvudmän. Den nödvändiga kommunikationen mellan mig och banken har till sist lett till att jag gett upp och sagt upp kontot.

Trots inlämnat bevis på att jag är vederbörandes förvaltare, har man sett mig som vilken obehörig som helst. Frågor från mig via e-post har alla lett till uppmaning till mig att logga in eller ringa. Tre-fyra telefonsamtal har inte gett svar på mina frågor.

Den s.k. droppe, som fick bägaren att rinna över var när man i e-brev meddelade mig att man inte kan lämna ut några inloggningsuppgifter (trots att man uppmanat mig att logga in!), eftersom jag bett att kontot skulle ha överförmyndarspärr och även fått ett skriftligt besked om att det fått ett sådant.

Men trots det beskedet, så skickar banken uppgift om användarnamn och lösenord till min huvudman, d.v.s. den person som jag är förvaltare för och vars ekonomi jag är satt att sköta.

Bankens namn är nordnet – med litet ”n” -, som jag alltså inte alls vill rekommendera för vanliga småsparare i vart fall.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.