Tvångsansluten av Vännäs kommun

Tanken

Fotot: Det mest iögonfallande tecknet på att något är på gång att hända i Brån.

”Tvångsanslutning” är ett begrepp som vanligtvis kritiseras stark i alla sammanhang. Vännäs kommun drar sig ändå inte för att tvångsansluta oss Brånsbor till ett s.k. verksamhetsområde för vatten och avlopp.

Trots det negativa som ligger i själva begreppet tvångsanslutning har jag för min del känt att det ändå är något som jag måste acceptera eller åtminstone finna mig i.

Vad jag dock INTE kan acceptera eller finna mig i är den ytterst bristfälliga information som kommunens presenterat i sammanhanget. Än vet jag t.ex. inte vilken kostnad projektet kommer att medföra för oss. Vid ett möte för att par år sedan angavs kostnaden hamna någonstans kring 60 000 per hushåll. Men nu har jag sett en uppgift om att det i stället kommer handla om 80 000. Om den kostnaden också inkluderar kostnaden för grävningen mellan huset och anslutningspunkten samt kostnaden för den elektriker som måste anlitas, vet jag inte.

Att kommunen inte gett oss som skall tvångsanslutas ett kostnadsuppgift, torde helt enkelt bero att kommunen fortfarande inte är helt säker på den totala kostnaden. Entreprenör för jobbet är antagen, men tilläggskostnader kommer sannolikt att uppstå.

Fortfarande vet jag inte, när arbetet kommer att påverka vårt eget hus avloppssystem. Inte ens på ett ungefär. Inte ens kommunalrådet tycks veta, när själva arbetet skall börja. Han har dock liksom jag och många andra sett att ”de börjat köra fram material” och ”kan tänka sig att det här drar igång efter industrisemestern”. Jag skulle nämligen vilja vara hemma, när den dagen kommer. Bl.a. för att se hur man kommer att bära sig åt med pumpbrunnen som är inritat inne (?) i vårt garage.

För över ett år sedan skickades en skrivelse till kommunen från en grupp Brånsbor. Något svar på den har kommunen ännu inte presterat, TROTS den skyldighet som kommunen har enligt förvaltningslagen. ”Så snart som möjligt” måste innebära kortare tid än drygt ett år.

”Förvaltningslag (1986:223)

Myndigheternas serviceskyldighet

4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.

 Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.