Bluffakturorna
Bara en liten undran…
Alla är nu så upprörda över att det finns blufföretag som skriver och skickar räkningar till bl.a. svenska kommuner och vill ha betalt för tjänster som de inte levererat eller för varor som de inte har fått någon beställning på.
Självklart finns det skäl att bli upprörd över detta. Inte minst bör vi som betalar kommunalskatt bli det.
Men jag läser ingenting över ett annat befogat skäl till att bli upprörd. Hur i alla sin dar kan det vara så lätt att bara skicka en faktura till kommunen och få den attesterad (godkänd) och betald? Om jag minns rätt från min tid som anställd i vår kommun, skulle alltid någon på lägre nivå i kommunen med sin signatur intyga att varan eller tjänsten var levererad – och givetvis också beställd. Någon högre chef skulle sedan attestera fakturan, d.v.s. ge klartecken till ekonomiavdelningen att betala den.
Attesterandet skedde inte med namnteckningar utan via ett OK i det elektroniska system som användes under senare delen av min anställningstid.
Min fråga, ytterst befogad som jag själv tycker, borde alltså vara hur nonchalanta olika inblandade måste ha varit under bluffakturans behandling fram till dess den har ansett klar för betalning.
Jag har tittat på ”Uppdrag granskning” här i Michigan. Jag tror inte att enda ord nämndes i syfte att förklara var ansvaret i en kommun ligger, när det gäller att ge klartecken för att få fakturor till kommunen betalda. En brist i programmet kan man skanske tycka. JAG tycker det i alla fall.
Senaste kommentarerna