Ris och ros till bilverkstäder

En märkesverkstad (Mazda) och liten verkstad i Brån har gjort sig förtjänta av både ris och ros. Anledningen till detta är värt ett blogginlägg, tycker jag.

Jag börjar med riset. Umeå Bilskadecentrum (UBC), märkesverkstad för bl.a. Mazda, hade vår bil hos sig i ca två månader. Den allvarliga skada som drabbade vä. framhjul, när jag i fjol använde vajerräcket i stället för bromsarna, för att få stopp på bilen, skulle repareras hos UBC.

Kostnaden för detta, nära 100 000 kronor, delade vi på, försäkringsbolaget och jag (men förstås inte hälften var). Trots den långa verkstadstiden och den höga kostnaden, lyckades man inte montera de ytbytta delarna rätt.

Jag fortsätter med ros nr 1. Nyligen lämnade jag in bilen hos Johan Eliassons firma i Brån för byte av bromsbelägg på framhjulen. Jag bad honom samtidigt försöka hitta och åtgärda missljudet från framvagnen, som oroat mig en tid. Johan Eliassons verkstad, som alltså inte är en märkesverkstad för Mazda, upptäcker då en icke åtdragen länkarm, oljeläckage från växellådan och en icke rätt fastsatt drivaxel mot växellådan. Därav oljeläckaget. Oljan fylls på, sedan drivaxeln satts fast.

Ros nr 2 går sedan till UBC för deras exemplariskt fina kundbemötande. Jag åkte dit i morse. Chefen var dessvärre inte där. Jag lämnar de betalda fakturorna från Johan Eliasson och åker aningen missnöjd därifrån. Inom en halvtimme får jag telefon från chefen, som tydligen fått ta del av min reklamation, trots att han inte var på jobbet.

Efter ett kort samtal blev hans besked ungefär: ”Vi tar hela den extra kostnad (2 339 kr), som du drabbats av som en följd av vårt undermåliga jobb”.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.