blogg

informativ nyheter

Fotbolls träning och den rätta tekniken som skickar bollen i målet

football training

Spelar du fotboll, så vet vad som är allra roligast. Javisst, det är ju när trasan sitter som klistrad i ett fotbollsmål på motståndarlagets sida och det är du som gjorde det. I det fallet så måste man nästan alltid vara anfallsspelare, om det nu inte handlar om en hörna där det händer att till och med en back bli dagens målgörare. En sak som alltid behövs för att göra mål är mycket träning, och bra teknik. Detta får du genom att gång efter gång träna olika tekniska mönster som ger dig rutin.

Fotbollsutrustning och platser som kan användas för fotbolls träning

Ofta så tränas det redan på dessa olika tekniker som skapar bra anfallsspelare i den fotbollsklubb som du förmodligen redan är medlem i. Du kan även själv enkelt träna på att bli en bättre målspottare. Till detta behövs inte mycket utöver en fotboll och de skor du förmodligen redan har. En fotbollsplan har du förmodligen på närbeläget avstånd också, och då behövs det egentligen ingenting mera. Det kan dock vara så att du inte alltid vill, eller har tid att, gå till fotbollsplanen och då kan det behövas ett mobilt fotbollsmål eller en rebounder som snabbt kan komma på plats när känslan för träning dyker upp.

Med ett mobilt fotbollsmål som är stryktåligt och lätt att montera så kan du enkelt utföra din träning på gräsplätten utanför, och ofta så dyker det säkert upp någon kompis att träna med också som gör din fotbolls träning både roligare och effektivare. Dyker det inte upp, eller kanske inte finns, någon kompis i närheten så kan en rebounder och fotboll användas. En rebounder är som ett fotbollsmål, men skjuter tillbaka bollen igen. Detta gör att du enkelt kan slipa dina färdigheter på returskott, vilket är en av de vassaste teknikerna för att göra mera mål under fotbollsmatcher och fotbolls träning.

Förslag på effektiv fotbollsträning som klistrar trasan i säcken

Här listar vi några av de träningsmetoder som kan göra dig till en bättre fotbollsspelare och målgörare. Det enda som krävs är uthållighet och att repetera övningarna så att du behärskar dem till fullo, och vips så kan du utnyttja din fulla potential och kanske är det du som blir kungen på fotbollsplanen.

Individuell träning:

individual football training
Denna övning utför du med en rebounder. Övningen går ut på att ur olika vinklar träna på att placera skott i buren. Reboundern kommer att skicka tillbaka bollen ut på planen, och de gäller att vara snabb nog att hinna till returen för att ytterligare en gång spika kulan i kassen. En övning som kräver teknik, snabbhet och uthållighet. Något som alltid behövs under alla fotbollsmatcher.

Kompis träning:

group football training
Detta är en övning som kan utföras med en eller flera kompisar och ett fotbollsmål. Övningen baseras på passningsteknik i anfallsspel, och ska efter en eller flera passningar leda till ett bra läge för skott mot mål. Försök också att placera en av kompisarna som försvarare, för att under press efter mottagen passning klara att dribbla bort försvararen och sätta bollen snyggt placerad i målet.

Anfallsteknik i straffområdet:

Soccer Training
Detta är en övning som oftast kräver en fotbollsplan, samt många kompisar eller kanske hela laget under ordinarie träning. Utförandet bygger två lag, i detta fall försvarare i ena laget och anfallare i det andra. Som vanligt så skapas ett inspel, där det gäller att vara fritt placerad för mottagande av inspelet samt förmågan att kollra bort försvaret som leder till skott på mål.

Glöm aldrig bort uppvärmning och stretching

warmup stretching
Som vanligt så är det alltid lika viktigt med uppvärmning. Det spelar ingen roll om det gäller egen träning, fotbolls träning med klubben eller de viktiga matcherna. Uppvärmning är alltid lika viktigt, då det förbygger och förhindrar onödiga förslitningar och skador som kan leda till att din eventuella fotbollskarriär kan bli lidande eller till och med få ett abrupt slut.

Det är också lika viktigt med stretching efter dina träningar och matcher. Detta har en positiv inverkan på din smidighet, samtidigt som du minskar den smärta du alltid känner i dina muskler efter ett träningspass eller match där du verkligen gett allt. Utan den viktiga stretchingen, så leder detta i längden till en kompaktkroppsbyggnad och minskad rörelsefrihet vilket gör att du helt enkelt kommer att bli långsammare på planen. Något som du vill förhindra, när du siktar på en karriär inom fotboll.

Etiketter: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>