LanaLacag

Blodtrycksmätare till min gamle farfar

Av , , Bli först att kommentera 0

Min farfar har länge levt med ett högt blodtryck. Detta har resulterat i allt från medicinering till att han behövt ”ta det lite lugnare” än han egentligen velat.
För en vecka sedan passade jag och min pappa på att beställa en blodtrycksmätare som vi kan ha hemma hos farfar.

 

Vad är egentligen ett normalt blodtryck?

Normalt blodtryck för vuxna definieras som ett systoliskt tryck under 120 mmHg och ett diastoliskt tryck under 80 mmHg. Det är normalt att blodtrycket förändras när du sover, vaknar eller är upphetsad eller nervös. När du är aktiv är det normalt att ditt blodtryck ökar. Men när aktiviteten stannar, återgår ditt blodtryck till ditt normala baslinjeområde.

Blodtrycket stiger normalt med ålder och kroppsstorlek. Nyfödda barn har ofta mycket låga blodtryckstal som anses vara vanliga för spädbarn, medan äldre tonåringar har antal som liknar vuxna.

 

Hur kan man undvika högt blodtryck?

1. Minska saltintaget:
Salt är inte bra när det gäller högt blodtryck. Medan salt sannolikt inte är offentlig fiende nr 1, kan det orsaka problem för vissa saltkänsliga individer. Natrium kan locka vatten ut i blodet vilket kan öka blodvolymen och blodtrycket. Det mesta av saltet i våra kostvanor kommer från bearbetade livsmedel. En utekväll som slutar upp i en rejäl portion snabbmat är alltså en riktigt dålig idé. Både på grund av alkoholen (som även den är dålig om man har högt blodtryck) men även eftersom det är lätt hänt att vi slutar vår kväll med någon riktigt salt snabbmat.

2. Gå ”bananaz”

Vi vet att kalium minskar de skadliga effekterna av natrium. Ju mer kalium man får i sig  ju mer natrium utsöndras genom urinen. Det är inte allt detta super viktiga mineral gör för att minska blodtrycket heller. Kalium lättnar spänning i dina blodkärlsväggar vilket hjälper till att minska blodtrycket. En medelstor banan har cirka 420 mg kalium och är lätt att inkludera i frukosten eller som ett mellanmål på eftermiddagen. Det rekommenderade kaliumintaget för en genomsnittlig vuxen är 4 700 mg per dag. Sötpotatis, kyckling, broccoli, ärter, Lima-bönor, tomater, potatis och citrusfrukter är utmärkta kaliumkällor också.

3. Gå ner i vikt – Om du behöver

Att vara överviktig ökar risken för en mängd sjukdomar inklusive hjärtsjukdom. Övervikt ökar också chansen att du kommer att utveckla högt blodtryck (om du inte redan har det) och detta kan vara mycket illa för din hjärthälsa. Att förlora så lite som några kilon kan hjälpa till att sänka ditt blodtryck och förbättra hjärthälsan.

 

Blodtrycksmätare

Vi valde att köpa en omron blodtrycksmätare. Vi har bara provat den två gånger än så länge men det verkar som att den fungerar bra.

Har du högt blodtryck?

 

 

 

 

Bli först att kommentera