Valfrihet ja, LOV nej

Av , , Bli först att kommentera 16

Omedelbart när man tar ordet valfrihet i sin mun appellerar detta uttryck till stark positiva känslor, något bra. Det finns flera alternativ och inriktningar, man kan välja vad som känns bäst osv.  Valfrihet är något som per definition tveklöst bra och eftersträvansvärt.

Under förra mandatperioden avskaffades LOV (Lagen Om Valfrihet) av den socialdemokratiska majoriteten. Nu när det återigen är borgerligt styre  i kommunen har man för avsikt att åter införa denna för kommunerna frivilliga lag som ger utrymme för privata aktörer inom välfärden. Ett sätt för kommunen att få verksamheten konkurrensutsatt.

Vi Fria Demokrater säger nej till LOV av det skälet att vi helt enkelt har ett större förtroende för den kommunala verksamheten både vad avser den tjänst som levereras och stabiliteten utförarorganisationen.

Visst finns faktorer som kan tala för privata aktörer, framförallt känslan av att kunna välja både tjänsteinnehåll/servicenivå och leverantör. Men är det verkligen så att mångfald och konkurrens i detta sammanhang med LOV som förutsättning driver en verksamhets- och kvalitétsutveckling som kommer brukare och kommun tillgodo eller finns risk att ev effekter av en utveckling  konverteras till vinster? Kanske kan också sänkta kostnader redovisas för vissa delar men med kommunen som basgarant för hela verksamheten kommer viss organisatorisk parallellitet att måsta finnas.

Vi litar helt enkelt inte på marknaden i det här sammanhanget och ser en uppenbar risk att skattemedel avsatta för vård och omsorg kan hamna hos finans- och riskkapitalbolag. Nuvarande regelverk är inte tillräckligt anpassat för att privata aktörer skall få tillgång till välfärdssektorn enligt vårt sätt att se. Vi har däremot fullt förtroende för den idag verksamma personalen som ansvarar för verksamheten, vi tror också att många av dessa kommer att ingå i framtida organisationer oberoende av arbetsgivare.

Istället för vinstdrivande företag skulle en nonprofitorganisation i någon form kunna sköta verksamheten på entreprenad, intraprenad och eller i partnerskap. En klart intressant lösning som vi Fria Demokrater anser värd att pröva. Det handlar då framför allt om verksamhetsmässig riskeliminering som säkerställer att tillförda skattemedel får rätt adress, ett krav som brukare och skattebetalare har all rätt att ställa.

Med en lösning enligt ovan kan komplicerade upphandlingar undvikas och organisatoriska fördelar vinnas. Fokus kan mer riktas mot direkta verksamhetsknutna frågor och utveckling av processen. Både kompetens och erfarenheter i nuvarande organisation såväl som externt tillförd tas tillvara samtidigt som utrymme ges för initiativförmåga och möjligheter till utveckling för berörda personalgrupper. I den föreslagna vägens riktning gäller också  att kommunen som huvudman ännu tydligare står bakom en verksamhetsutveckling där brukarens önskemål och behov står i centrum och där man verkar för att olika alternativ kan erbjudas inom ramen för nu gällande ramverk.

Kvalité väger tyngst

Av , , Bli först att kommentera 15

Inför de viktiga ställningstaganden som vi står inför när det gäller skolan krävs att olika aspekter belyses utifrån korrekta och relevanta underlag. Som vi Fria Demokrater redan tidigare uttryckt anser vi att skolans möjligheter och begränsningar i olika avseenden måste lyftas fram på tydligt sätt. Det som hittills redovisats i bakgrundsmaterial och olika utredningar har till den absolut övervägande delen handlat om ekonomi, lokaler och lokalisering. Detta är naturligtvis av stor betydelse för en kommun med begränsade resurser men vi får inte tappa bort det viktigaste som är skolans kvalité och den pedagogiska miljöns betydelse, stabila och hållbara lösningar, en jämlik skola, allt med inriktning på vad som är bäst för barnen/eleverna.

Redovisningar där skolverksamhetens långsiktiga ekonomi läggs samman med annan ekonomisk komplexitet hänförbar till skolbyggnader och byggkostnader kan få som konsekvens att kärnfrågan, skolverksamheten, förlorar i uppmärksamhet. Naturligtvis har nuvarande lokalsituation och skolbyggnader stor ekonomisk betydelse för kommunen men bör behandlas och redovisas som en parallell förutsättning och inte som en integrerad del i skolverksamheten. Olika effekter och ekonomiska proportioner blir tydligare och lättare att värdera inför de ställningstaganden som måste göras. Tyngdpunkten i arbetet kan då mer ostört få handla om skolans kvalité och elevernas bästa.

Vi Fria Demokrater vill initiera och medverka i arbetssätt som mer än tidigare bygger på kvalitetskriteriet utan att för den skull göra avkall på andra avgörande delar i frågeställningen. Vi tror att detta är en väg fram mot den skola våra barn förtjänar och den bästa skola vi har förutsättningar för i vår kommun inom den ekonomiska ram vi har att rätta oss efter.

Som vi också tidigare redovisat tror vi att en skola i kommunal regi med samlade resurser är den bästa förutsättningen för att nå kommunens målsättning för skolan. Det är värt att nämna att en skola med samlade resurser är inte svaret på var i kommunen skolverksamhet skall bedrivas utan avgörandet i det avseendet måste ytterst ligga i det vidare och övergripande kvalitetsbegreppet.

Fria Demokraterna kommer inte att ångra sig

Av , , Bli först att kommentera 16

När föreningsformalia nu snart är på plats går arbetet vidare med andra delar av föreningsuppbyggnaden. Parallellt med det arbetet kan vi Fria Demokrater nu också på allvar rikta in oss mot viktiga politikområden och kommunens kärnfrågor. Naturligtvis skulle detta som är vår huvuduppgift redan varit igång i full skala men av kända skäl har engagemanget tyvärr till stor del tagits i anspråk av annat.

Nu blickar vi framåt där vardagliga frågor i kommunverksamheten skall hanteras tillsammans med utmaningar och framtidsfrågor för kommunens kärnverksamheter vård, skola och omsorg. När man kommer in på områden som rör kommunutvecklingen handlar mycket om kommunens förmåga att attrahera, att nå ut med budskapet att Nordmaling är bra kommun att leva och bo i. Omedelbar hamnar återigen skolan i fokus tillsammans med möjligheten att erbjuda attraktiva boenden och övrig samhällsservice. Skolfrågan ständigt aktuell med många aspekter att beakta och inte alldeles okomplicerade ställningstaganden är nödvändiga när det gäller tillskapandet av nya bostäder, risker, finansiering mm.

Fria Demokraterna har en offensiv syn på dessa områden. Som ny politisk organisation är vi inte på något som helst sätt bundna till tidigare förhållningssätt men det behöver naturligtvis inte helle betyda ett avståndstagande från det som tidigare sagts eller uträttats. Den värdegrund som lagts fast tillsammans med egna bedömningar av fakta och förutsättningar kommer att vara utgångspunkt för vårt agerande.

Inom ramen för den ekonomiska satsning kommunen väljer att göra för skolan väger kvalitetsaspekter och elevernars bästa självklart tyngst. När det gäller den övergripande kommun- och byautvecklingen, lokaliseringsproblematiken, är vår uppfattning att den pedagogiska miljön och kvalité är det avgörande. En central skola med samlade resurser, byskolors vara eller inte samt skolform är underordnat detta.

Vår grundinställning är också att skolan bäst bedrivs i kommunal regi eller ännu hellre med staten som huvudman.

I nuläget har vi och majoriteten klart skilda utgångspunkter men man kan kanske också börja skönja en större öppenhet hos parterna, möjligen en tidig frukt av ett nytt politiskt klimat i kommunen. Inför ett slutligt ställningstagande när det gäller Gräsmyrsskolan måste frågorna som rör utbildningskvalité, lokalkonsekvenser samt skolbyggnader ytterligare belysas. Ett beslutsunderlag där detta tydligt framgår inklusive ekonomiska effekter för skolverksamhet och skolbyggnader särredovisade, krävs för ett välgrundat beslut. Då kanske vi slipper ångra oss och det minsta den här kommunen behöver är fortsatt eller ny öppen strid när det gäller skolan.

Tillgången på bostäder är en annan av nyckelfrågorna för en inflyttning till kommunen och det finns i nuläget en efterfrågan som är större än tillgången. För att komma igång med en nyproduktion krävs sannolikt ett initiativ som det kommunen tagit när det gäller Notholmen. Övergripande strategier och faktorer utanför de strikt affärsmässiga har fått vara avgörande och projektet kan nu komma igång. ”Byggkranars signalvärde skall inte underskattas”.

Genom Nordmalingshus , det kommunägda bostadsbolaget, har kommunen ytterligare en möjlighet som ägare att spela en aktiv roll i skapandet av nya bostäder. Med markförvärvet som gjordes under 2014 har bolaget egentligen alla förutsättningar för byggande av ett 20-tal nya lägenheter. För ett så rationellt och kostnadseffektivt byggande som möjligt krävs dock en planändring, ett arbete som borde startas omgående.

När det gäller småhusbebyggelsen, villor och fritidshus har kommunen varit framsynt och drivande i utvecklingen för ett strandnära boende mm. Från kommunens sida gäller generellt också ett tillmötesgående och stödjande förhållningssätt inom regelverkens ramar. Största problemet för nyproduktionen är ekonomin där produktionskostnad och marknadsvärde inte möts.  Trots en mycket begränsad nyproduktion av villor kan ändå denna boendeform erbjudas genom en flyttningsrockad som möjliggörs med tillkomsten av nya lägenheter.

Vi Fria demokrater stödjer en offensiv i bostadsbyggandet så att den potential kommunen har i ett attraktivt boende kommer till användning.

 

 

Välkommna till Fria Demokraterna

Av , , Bli först att kommentera 26

Vid ett möte (2015.02.03) som besöktes av ett 30-tal politiskt intresserade kommunmedborgare beslutades att starta den nya föreningen Fria Demokraterna. Det blir den organisatoriska hemvisten för många av oss som valt att lämna S. Föreningen vänder självklart inte bara till f d socialdemokrater utan är öppen för alla politiskt intresserade som delar den värdegrund föreningen lagt fast. En värdegrund som i princip är densamma som socialdemokratins men som översatt i praktisk politik betyder breda lösningar, samförstånd och respekt, ett pragmatiskt förhållningssätt där kommunens bästa alltid går i första hand. Den politiska debatten har självfallet sin plats där våra åsikter och ställningstaganden kommer att föras fram på ett tydligt och konsekvent sätt.  En avgörande skillnad mot tidigare är en stark ambition att detta sker under former som inte leder till okontrollerbar turbulens och politiskt spektakel som drabbat kommunen under lång tid och som vi alla fått mer än nog av. Föreningen vill vara en aktiv part i den nya politiska miljö som är på väg att skapas i kommunen.

Demokratins principer i dess djupaste mening och allas lika värde är en självklarhet. Ett otillräckligt regelverk eller hänvisning till vedertagen praxis, enskilda maktintressen, kommer aldrig att tillåtas sätta detta fundament ur spel.

Även om man från den värdegrund som lagts fast i stora drag kan utläsa vad som är föreningens ändamål och syfte, har föreningen nu att ta fram förslag på vision, mål och aktiviteter för verksamheten. Häri ligger också framtidsfrågor som ännu inte funnit något svar. Arbetet startar omedelbart och redovisning sker vid föreningens första medlemsmöte. Föreningen som ännu är i sin linda har naturligtvis utöver detta många praktiska uppgifter och frågor att ta ställning till och arbetet med detta startas nu upp i full skala. En av dessa, den viktigaste, är medlemsrekryteringen som redan påbörjats men som inte kan ske med full kraft förrän vissa formalia och annat kommit på plats.

Vi har noterat att S-företrädare i media framfört att några av oss som lämnat S skulle vara på väg att ångra sig. Vid föreningens uppstartsmöte kunde absolut inte något av detta skymtas utan tvärtom framkom stor offensivlusta och övertygelse om att den väg vi är inne på är den rätta och enda möjliga. Antalet medlemmar som lämnade S i den första vågen uppgick till 30-35, en uppskattning nu är att antalet uppgår till är ca 50, dessa kommentar enbart föranledda av S-uppgifter i media.

Det finns anledning att påpeka att vi som först lämnade S ”värvade varandra” i en slags solidaritetsmanifestation som i förlängningen felaktigt kan uppfattatas som att Fria Demokraterna bara är en förening för medlemmar som vill lämna S. När det gäller rekryteringen så vänder sig, som tidigare sagts, den nya föreningen till alla som känner att man vill delta i ett nytt politiskt sammanhang och där man känner sig hemmastadda i den värdegrund föreningen står för.

Nu går vi vidare

Av , , Bli först att kommentera 33

Eftersom företrädarna och många medlemmar för Nordmalings- och Öre Håknäs S-föreningar nu lämnat socialdemokraterna är vi självfallet inte heller längre en del av konflikten i partiet. Ett av de avgörande skälen till att vi lämnade var att få ett avslut på en uppslitande strid där åsiktsskillnaderna inte var överbryggbara och ingen ände kunde ses. När det gäller historiebeskrivningen kommer vi naturligtvis aldrig att vara eller bli överens med S vilket kan betyda  oändligt  ältande utan några som helst positiva effekter. Vi befinner oss alltså i ett läge där det inte längre finns skäl att fortsätta dessa uppslitande diskussioner, varken med S-företrädare eller i media. De flesta i kommunen tycker det är mer än nog redan.

Motiven från vår sida kan inte ha undgått någon och som handlar om det stora demokratiska underskott som råder inom arbetarekommunen samt principiella skillnader i demokratisynen generellt. Nu tror vi att detta blivit tillräckligt belyst och fokus måste riktas mot annat. Både vi och S har ett stort arbete framför oss inte minst när det gäller medborgarnas förtroende. Ett förtroende som inte bara skadats av denna konflikt utan kanske ännu mer av återkommande bråk under flera mandatperioder. Detta är ytterligare ett tungt vägande skäl till att vi lämnat och något vi måste komma bort ifrån.

I socialdemokratins valmanifest framhålls vikten av att en ny politisk miljö skapas med breda lösningar, respekt och kommunens bästa för ögonen. Inte mycket av det som hittills skett ligger i linje med vad vi sagt vi vill åstadkomma. Det som hänt är mycket beklagligt, ett oundvikligt bottenlöst elände vi varit tvungna att ta oss igenom för att vi skall få möjlighet att förverkliga vår målsättning. Både kommun och kommunmedborgare förtjänar mycket bättre och därför måste vi ha ett avslut som gör det möjligt att gå vidare.

Vi som lämnat partiet gör det genom söka finna de organisatoriska formerna för vårt fortsatta politiska engagemang. När det gäller den politik som kommer att föras, politikens innehåll och värdegrund finns ingen skillnad mot tidigare. Att så långt som möjligt uppfylla vad som sägs i Socialdemokraternas valmanifest är en absolut är en självklarhet inte minst sett mot bakgrund av att den upprättats av oss som nu lämnat.

Dags för förändring

Av , , Bli först att kommentera 32

När majoriteten i partiets fullmäktigegrupp låter valutslaget få genomslag för arbetarekommunens agerande kallar vissa detta nedsättande för kupp, utbrytning eller falangen mm. Men det gruppen står upp för när man går emot det maktkorrumperade och stadgevidriga repskapssammansättningen är inget annat än civilkurage, en skyldighet mot väljare, majoriteten av arbetarekommunens medlemmar och kommunen. Detta är något den gamla aktoritära maktordningen inte kan acceptera, vana som man är diktera partiets villkor. Maktmedel som ”överkörningar”, mer eller mindre primitiva elimineringsmetoder kommer till slut ändå inte att rå på kraften i vår demokratisträvan.

Ledstjärnan för majoritetsbeslutet i fullmäktigegruppen, det väljarna uttryckte i höstens val, utgår från för oss självklara demokratiska grundprinciper solitt förankrade i grundtexten till partiets stadgar som citeras nedan.

Kap1 Partiets ändamål

”Socialdemokratin vill forma ett samhälle grundat på demokratiska ideal och alla människors lika värde och lika rätt”.

”Socialdemokratin vill låta demokratins ideal prägla hela samhället och människors inbördes förhållanden. Medborgarnas gemensamma vilja, utvecklad i en fri och öppen debatt och uttalad i demokratiska val, är alltid överordnad andra maktanspråk och intressen”.

När fullmäktigegruppens majoritet lever upp till dessa fundamentala demokratiprinciper får slagorden som anges inledningsvis helt ny innebörd. Tydligt och brutalt avslöjas värderingar och handlingar hos de som väljer dessa uttryck när man framför sin sak.

Men ännu viktigare är frågan om socialdemokratiska partiet verkligen menar allvar och lever upp till sina formuleringar om demokratins ideal eller om det bara är vackra honnörsord. Svaret ger partikansliet själva i sättet man valt att hantera kraven på uteslutningar som rests av våra partivänner.

Om det som sägs i stadgetexten att demokratiska val alltid är överordnade andra maktanspråk samt att det som sägs om människors lika värde är något som verkligen gäller, hur rimmar då hot om uteslutningar eller andra påtryckningar från partikansliets sida med detta??

I vårt valmanifest betonas den stora betydelsen av en ny politisk miljö med breda lösningar och respekt som ledord för en politik stabilt och fast förankrad i den socialdemokratiska värdegrunden. Här markeras ett nytt förhållningssätt som inte bara är skyldighet mot väljare och kommunen på ett övergripande plan utan också vägen att återvinna förtroendet för våra folkvalda.

Inom arbetarekommunen gäller här samma rågång där de som lyfter fram demokrati och respekt för allmänna val, även har tydlig ambition när det gäller tillskapandet av ny politisk miljö inom kommunen. Den gamla ordningens företrädare har däremot mycket svårt att ta sig ur det konfrontatoriska  och konfliktinriktade sätt som under lång tid visat sig vara en stor belastning både parti och kommun. Ett förhållningssätt som gjort att den socialdemokratiska helhetssynen och medborgarperspektivet allt för ofta kommit i skymundan. För dessa är det inte andra partiers politik och agerande som numera diskuteras och kritiseras utan allt fokus riktats hätskt mot partimedlemmar med annan uppfattning än den egna.

Utöver skilda synsätt i dessa frågor kan dessutom konstateras att arbetarekommunens arbetssätt förlorat mycket i anpassning och efterlevnad av partiets stadgar. Skälet till detta är att ”några få personer har suttit vid makten och styrt och ställt för länge vilket lett till ett demokratiskt underskott som är dramatiskt. Det har varit årtionden av omodernt och auktoritärt ledarskap. Det har funnits brutalitet i ledningen som det finns all anledning att kritisera” citat partikansliet.

Den fullständigt förödande och destruktiva maktordning som därmed etablerats ligger bakom den katastrofala situation arbetarekommun nu befinner sig i.

Man frågar sig gång på gång: Hur kan detta vara en mindre synd än den att respektera medborgarnas vilja uttryckt i allmänna val liksom beaktandet av medlemsviljan????

Redan under förra våren och inför valet stod det klart att grupperingarna var så skarpa och definitiva att arbetarekommunen i praktiken består av två skilda partier inklämda i samma uniform.

Rådande tillstånd innebär en total blockering som gör det omöjligt att bedriva politik och komma igång med absolut nödvändigt förändringsarbete.

Radikala förändringar måste till och majoriteten i fullmäktigegruppen, vi som fått väljarnas förtroende, har nu valt att lämna partiet. Ett mycket drastiskt och svårt beslut men helt logiskt om man ser till problembilden och hur partiet hittills valt att agera.

Tidiga planer finns på hur vi nu kommer att gå vidare med det är för tidigt att presentera tänkta upplägg redan nu. Klart är i alla fall att det förtroende som väljarna gett oss och som resulterat i  de kommunala uppdrag vi nu har inte kommer att lämnas

Slutligen, mandaten kommer från väljarna, inte ett maktkorrupt repskap.

 

 

Förtroende

Av , , Bli först att kommentera 31

Att vi har en djup spricka inom S i Nordmaling är inget att hymla om och som handlar om legitimitetet hos den beslutande församlingen, repskapet, som för närvarande har en sammansättning som strider mot partiets alldeles utmärkta stadgar. Detta har lett till de konsekvenser jag redovisat i tidigare inlägg som bl a rör medlemmars lika värde och katastrofala brister i demokratin som i praktiken satts ur spel.

Orsaken till att vi har det repskap vi har äger sannolikt sitt ursprung i att en gammal etablerad och invand maktordning som fått gälla. Skulden för detta kan i nuläget inte läggas på enskilda individer eller den ena eller andra sidan i konflikten utan här har hela kollektivet nån del i ansvaret. Mänskligt och lätt att förstå är i alla fall att de som har fördelar inte har största drivkraften när det gäller att åstadkomma förändringar liksom  underlåtenheten hos den förfördelade parten när den ses i ljuset av den rådande maktkulturen i partiet.

Nu när valet 2014 genomförts inklusive valen till kommunstyrelse och utskott också genomförts kan konstateras att vissa förändringar skett i förhållande till vad repskapet anser sig beslutat om. Orsaken till de avsteg som gjorts i valet till oppositionsråd kan förklaras eller bortförklaras om man lutar sig mot procedurfrågor, stadgar och andra teknikaliteter, allt beroende på vilken ståndpunkt man intagit i grundfrågan när det egentligen bara handlar om en enda sak nämligen förtroende. Sen kan man ju alltid försöka analysera orsaker till ett förtroende eller bristen på densamma. Gynnsamma eller ogynnsamma omständigheter, rättvist eller orättvist, vikten av ett valresultat, förtjänta eller oförtjänta opinioner, värdet av egen insats mm men till slut kokar allt ändå bara ned till vad det ytterst handlar om,  nämligen det förtroende man har.

 

Inte oväntat kritiseras vi av andra s-politiker, Lennart Holmlund i detta fall, när det gäller valen till de kommunala uppdragen och Monica Jonsson som oppositionsråd. Men jag kan för mitt liv inte begripa hur man kan ställa centerpartiet i Nordmaling till svars för detta.

Hela och fulla ansvaret ligger hos oss själva dvs partiets fullmäktigegrupp och den valprocedur som användes styrde inte på minsta sätt. Utfallet blev helt i linje med gruppens förslag.

 

Vägs ände

Av , , Bli först att kommentera 28

 

När stora politiska tal hålls och i högtidliga sammanhang när våra grundläggande ideologiska värderingar lyfts fram förekommer inte sällan formuleringen ”demokratin måste vinnas varje dag”, detta som ett sätt att manifestera ett av de viktigaste fundamenten i svenskt samhälle och politik.

Tjusigt, lite floskelaktigt passar bra in i ett snyggt politiskt upplägg. En absolut gångbar  standardformulering när politiska utspel skall göras. Lite för lättköpt har jag tänkt, demokratin är ju självklar.

Nu vet jag bättre och det tar nästan emot lite när just jag säger det och under djupt allvar ”demokratin måste vinnas varje dag” . Att det gäller oss här och nu har blivit  tydligt, nästan övertydligt när partimedlemmars lika värde inte gäller, när grundläggande demokratiska principer är satta ur spel och när valresultat inte respekteras.

Utan ett uns av tvekan utnyttjas ett för alla uppenbart missförhållande av en falang (minoritet) som ser sig ha fördelar av detta när valets konsekvenser skall hanteras. En direkt effekt är hur valen till de kommunala uppdragen inkl oppositionsråd genomfördes och utföll.

Detta är inte socialdemokraterna i Nordmaling!!

I så god politisk anda som det gick att uppbåda stödde vi den fullmäktigelista partiet beslutat om, under valrörelsen och fram tills dess vi fick ett valresultat som talade klarspråk och sa något helt annat. I en demokrati kan ingen, jag säger ingen, i förväg ”vaccinera” sig mot valutslaget.

För föreningarna i Nordmaling och Håknäs som har majoriteten av medlemmarna i arbetarkommunen visar och säger valresultatet med all önskvärd tydlighet vad som krävs.

S i Nordmaling skall vara ett parti där resultaten av allmänna val respekteras, där alla medlemmars lika värde gäller, där demokratiska principer inte är ifrågasatta. Detta är vad medlemsombuden i Nordmalings och Håknäs S-föreningar kämpar för.

Som bekant så finns det de inom vår arbetarkommun som ofta tycker att det som känns obekvämt kallas inre arbete och skall hållas bakom stängda dörrar. Säkert finns saker som skall hållas internt men det som avhandlats här i inlägget skall lyftas fram. Detta är en skyldighet mot medlemmar och de som fortfarande röstar S, de vi förlorat och de vi vill vinna.  Öppenhet och transparens ger förtroende, något som vi inte har i överflöd just nu.

”Demokratin måste vinnas varje dag”

 

S vill bygga hyresrätter

Av , , Bli först att kommentera 5

 

Vid gårdagskvällens politiska debatt som anordnats av studiefrämjandet på Levar Hotell betonade alla partier vikten av byggande av hyresrätter kommer igång. Vid en avstämning med Nordmalingshus och andra fastighetsägare bekräftas också att det finns en efterfrågan. Detta tillsammans med denna politiska inställning borgar för att det faktiskt kan bli av. När politikerna säger att vi skall bygga så utgår jag från att tanken är vi i det här fallet omfattar både det kommunala bolaget, privata bolag och fastighetsägare, vi kanske skall se det som ett upprop.

Andra helt avgörande faktorer är att det finns byggbar mark och att finansieringsfrågan kan lösas. I båda fallen har kommen en viktig roll. Byggbar mark finns men den är belagd med planbestämmelser som försvårar ett ekonomiskt effektivt byggande därmed också finansieringen.

Om man tror att Nordmalingshus med nytt bostadsprojekt kan fungera som murbräcka för att det skall komma igång fler projekt så kan ett kommunalt åtagande i någon form kanske bli aktuellt. Här kan kommunens möjligheter och agerande ha en avgörande roll.

Vallöftet från S när det gäller bostadsbyggandet är att genom bidrag till eller annan hjälp med finansieringen underlätta för kommuner som tar ansvar för bostadsbyggandet.  Det måste väl alla tycka är bra men för att det skall komma oss till del krävs ett regeringsskifte.

Med tanke på den tid planprocessen tar måste ett nytt planarbete startas omgående för här kan  vi nu ha en broms.

När vi talar om byggandets betydelse så tror vi också på andra positiva effekter. Direkt och rätt hanterat erbjuder planprocessen en sådan möjlighet i kommunens marknadsföring när positiva och offensiva skeenden lyfts fram och blir belysta i media.

Några mycket viktiga kriterier för planarbetet borde vara förtätning och stationsnära byggande och här finns och kan finnas ännu mer byggbar mark efter genomförd process. Fördelarna är uppenbara med närhet service och kommunikationer för de boende, övrig infrastruktur och inte minst för projektekonomin. Rent arkitektoniskt och estetiskt stärks också bilden av samhället, något som inte får förringas.

Förhoppningsvis lyckas man komma igång med Notholmenprojektet och då kanske vi får ser byggkranar på flera ställen.

Med de signaler byggandet sänder och den effekt det har för kommunutvecklingen kommer vi mycket aktivt att driva en politik som syftar till att komma igång med byggandet så fort det går.   

 

 

 

De motsägelsefulla

Av , , Bli först att kommentera 13

I VK under rubriken Tyck till om Nordmaling uttalar sig de borgerliga partierna om skolpolitiken efter valet.

Något bra svar på hur politiken som fördes i opposition harmonerar med hur det blir efter valet om man får majoritet ges inte. Däremot om man väger samman svaren är liksom tidigare några byskolor i kommunal regi inte är aktuellta. Tydligheten om detta är det inget fel på men för allmänhetet inklusive mig själv är hur lite argumenten som anfördes i vintras har en bärighet om man själv får ansvaret. Det är väl ganska uppenbart att den avgörande och mycket negativa betydelse som borgerligheten gav frågan nu är i ett läge där något som ter sig mycket motsägelsefullt måste förklaras om det nu går.

Att skolindragningen var tung och även känslomässigt svår råder det ingen som helst tvekan om och att politiker ibland reagerar känslomässigt finns det utrymme för men alla hade nog tjänat på en mer nyanserad debatt och process.

I de svar som ges i VK angående skolpolitiken efter valet kan ändå skönjas någonting mycket viktigt och hoppingivande i vägen mot ett nytt och mer ansvarsfyllt politiskt tonläge.

Ex  Bara positiva svar om hur det är i skolan i Nordmaling. Tråkigt att skolorna står tomma (M).

Två skolor är lämpligt med avseende kostnader och kvalité (Fp)

Vi kämpade osv. Inga byskolor i kommunal regi men vi stödjer friskolor (C).

Här har man svarat på hur det blir efter valet men grundfrågan, det motsägelsefulla i det tidigare agerandet måste också besvaras och förklaras på ett begripligt och trovärdigt sätt. Utöver detta ytterligare några frågor som kräver svar.

Om det inte är försvarbart att driva byskolorna i kommunal regi, hur kan det då vara möjligt med friskolor? Båda alternativen finansieras ur samma börs, dvs kommunens?

”Vi kan inte flytta barnen hur som helst”. Kan detta tolkas på annat sätt än att moderaterna inte ser sig kunna medverka till nya friskolor i kommunen eller gäller det bara skolor i kommunal regi?

Utan att dela Christer Bäckmans (Fp) värderingar och utan att älska allt han gör måste ändå erkännande ges för hans agerande i skolfrågan. Ett avvägt, ansvarsfyllt och pragmatiskt agerande utifrån hans politiska uppdrag och situation förtjänar full respekt.  Det betyder att Fp har mindre eller inget att förklara i trovärdighetsfrågan.