Luftkvalitet & fjolårets resultat

Umeå är av staten ålagd ett program för att klara luftkvaliteten. Den absolut viktigaste åtgärden i detta är att få bort Europavägarna genom centrum, det så kallade vägpaketet. Vi hoppas därför att den förhandling och uppgörelse som pågår ska ge resultat så att vägprojektet kommer igång så fort som möjligt.

Men det behövs fler åtgärder för att minska trafiken. Kollektivtrafiken är en del och här behövs åtgärder för att få folk att åka mer. Vi inrättar också en miljöbilpool, samt att vi behöver se över parkeringarna för våra anställda då efterfrågan på parkeringar troligen minskar när bilåkandet i tjänsten med egen bil försvinner.

I kommunen finns det stora parkeringshav på många platser och vi måste få fler människor att cykla, gå eller åka kollektivt till jobbet. Attityden till att ta andra färdmedel än bil måste till. Parkeringarna borde vara till för dem som inte har andra alternativ än bilen. Därtill behövs en bra utveckling av centrum med kommunövergripande saker som t.ex. badet som blir lätt att nå från hela kommunen.

* Kommunens ekonomi
Ifjol gjorde kommunen ett gott resultat och många har gjort ett kanonjobb för att detta ska bli verklighet. Socialnämndens plus på 54 miljoner är kanonbra och när budgeten togs för 2007 fick man 30 miljoner inkl. Tilda och i budget för 2008 fick man ytterligare 35 miljoner, totalt en ökning för innevarande år på 65 miljoner vilket gör att man borde ha bra förutsättningar.

Dessutom har löner och andra kostnader räknats upp. Det är resurstillskott som de och även andra nämnder fått. Försäljning av vattenkraft gav ett bättre resultat än väntat och även skatteintäkterna blev bättre. Nämnder som gör ett överskott får också behålla detta. Hur mycket pengar vi har för nästa år vet vi ännu inget om. Det vet vi senare i år.

2 kommentarer

  1. Eureka

    i tredje stycket skriver du att fler människor måste cykla till centrum.. Du pläderar för inga bilar i centrum. Bra ! Men samtidigt vill du bygga ett parkeringsgarage för 250 bilar under Rådhusesplanaden upp mot järnävgsstationen1 . Detta är väl två ideologier som inte går ihop. Din vänstra hjärnhalva vet tydligen inte vad din högra vill.
    För att gardera mig för framtiden har jag försett minbil med cykelställ, när jag skall in till stan!

  2. Stefan Andersson

    Varför göra en ”ringled” som slickar nuvarande statsgränsen? Om vi vill ha bort trafiken ifrån stan så krävs det väl ändå en långsiktigare lösning, för planen är väl att Umeå ska fortsätta växa?

    Alla kan inte bli nöjda, så är det, men det går att göra majoriteten nöjd genom att göra en ordentlig ringled och inget halvdant småpetande.

    Ingen, eller i alla fall väldigt få vill förlora i tid för att köra en ringled för miljöns skull.

    Gör något radikalt och dra om E4:an rejält. Sväng in redan vid Ansmark, runda Stöcksjö (på södra sidan), vik av norröver mot Degernäs, över Blåvägen (E12:an – Obbola), två broar över Sandskär & därmed älven, runda Tomtebo och vik av norrut innan Innertavle & fortsätt E4:an norröver utan att nosa på Umeås befintliga statsgränser.

    För Umeå i framtiden!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.