Privatiserad bilprovning dyrare

Regeringen har gjort stort nummer av att privatisera bilprovningen. Nu kan privata företag få syssla med detta efter en prövning. Dagens Eko har erfarit att detta kommer att höja priserna kraftigt. Enligt en utredning som regeringen har beställt kommer dagens pris på 300 kronor att rejält höjas efter privatiseringen eller ”avregleringen” som regeringen kallar det. Enligt Ehrenstråhle som är Vd på Svensk bilprovning så kommer priset att hamna på runt 500 kr.

Resultatet är inte alls förvånande, trots att det kommer att finnas en överkapacitet då dagens bilprovning har plats för alla bilar som ska besiktas. För regeringen är det viktigare att privatisera även om de vet att det är dyrare för kunden. Och hur kommer servicen i glesbygden att se ut om man inte får tjäna pengar på en ort för att sedan kunna ha råd att finnas överallt? Miljön kommer att belastas på de orter där besiktningen läggs ner.

13 kommentarer

  1. Andreas Bjerke

    Svensk Bilprovning går i nuläget ständigt med förlust. Det innebär att skattepengar går till att finansiera verksamheten. Pengar som annars kunde ha gått till vård, skola och omsorg. Efter avregleringen kommer bilägarna att få betala den faktsika kostnaden. Och ja, sannolikt blir det dyrare. Frågan är bara varför du tycker att skattepengar ska finansiera besiktningen? Är det inte rimligare att bilägarna står för kostnaden istället för att pengar tas från välfärden för att subventionera bilägande? Ditt prisargument framstår som populistiskt trams!

  2. Och vad har Lennart gjort???

    Som väljare kanske man funderar mer på vad Lennart produserat som politiker?
    Förtom då han gav bort 60 miljoner till några vissna löv

  3. Saaben

    Här har herr Bjerke helt fel! Tala om trams!
    Bilprovningen går INTE MED FÖRLUST! Inga skattepengar går till bilprovningen, har aldrig gjort.
    Ett par gånger har bilprovningen gett ett par miljoner i utdelning till ägarna, genom åren, annars är målet att gå runt och utan underskott. Därav den låga kostnaden att besikta.
    Större orters vinst täcker små orters underskott, inom resp region.
    Se hur det gått i Finland, där en besiktning nu på mindre orter kostar uppemot 1000kr. Där har vi ett prisargument.

  4. Fredde

    Bjerke påstår att Svensk Bilprovning går med ständig förlust. Om man kollar på deras hemsida så gick de med vinst 2009?

  5. dave

    Kommer priserna att öka?
    – Bilprovningen har i dagsläget inga planer på att höja priserna. Dock är det möjligt att vi i framtiden behöver anpassa priserna på grund av de nya marknadsförutsättningarna.

    Ok, den befintliga bilprovningen kommer inte höja priserna till en början. Det är alltså upp till bilägaren att välja om han/hon vill besikta bilen hos bilprovningen eller hos en annan aktör. I vissa fall får man säkert betala mer, i vissa fall kan man till och med få betala mindre? Hemska tanke!

  6. Johan Karlsson

    Som vanligt tänker Lelle i banor vars vindlingar äro oöverskådliga. Om bilprovningen i nuläget har överkapacitet och besiktigar bilar billigare än privata alternativ, varför är han då orolig över denna reform? Om det redan finns en överkapacitet finns väl inget utrymme för fler aktörer? Speciellt inte om dess kommer att vara dyrare. Vilka tror Lelle kommer att välja de privata aktörerna om dessa är dyrare? Dessutom är väl överkapacitet ett slöseri med resurser som gör verksamheten dyrare? Varför gör det så ont att människor får möjlighet att själv försörja sig istället för att leva på bidrag?

  7. Saaben

    Ska vi då subventionera besiktning i ex Åsele, Tärnaby, Storuman? Eller ska byborna betala vad det verkligen kostar?
    Eller ska de köra många mil varje gång?
    Vilket val kommer man att få i inlandet, där marknaden är för liten för lönsam bilprovning?
    Johan? Dave?

  8. Saaben

    Just precis. I avsnittet Konsekvenser….
    står så här;
    ”Kostnaderna är idag högre per besiktning för verksamheten i glesbygd, vilket innebär att marknadspriset blir högre i vissa glesbygdsstationer om inte några subventionerande åtgärder vidtas.”
    Ett tiotal stationer i inlandet är olönsamma

    Så jag frågar igen; ska vi alltså subventionera?

  9. Saaben

    I rapporten står också att tot 35 stationer är olönsamma, och att i andra länder har priset diffrentierats rejält, efter avreglering.

  10. Pär Andersson

    Eftersom det är en avgift för något som staten ålagt bilägarna bör avgiften vara lika för alla. Jämför den med jaktvårdsavgiften, den är lika stor oavsett var och vad du jagar. 😉

  11. Saaben

    Herr Bjerke. Visa då hur Bilprovningens resultat har subventionerats av staten. Tack.

    Hur mycket alltså har staten gått in med pengar och när???

    Fastigheters värdeminskning måste bokföras ja, men har då skattepengar använts för att täcka underskott. OSA.

Lämna ett svar till Andreas Bjerke Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.