Sveriges modernaste godsbangård är härmed invigd, kvinnopensioner, norrbottniabanan

 

Så är då godsbangården i Umeå invigd och det känns oerhört skönt och bra. Det är många som gjort ett kanonjobb för att den skulle förverkligas och främst de som la in pengarna en gång tiden för at den skulle byggas och det var inte nuvarande regeringen även om de varit med och hjälp till för att allt skulle falla på plats och själv tycker jag statssekreteraren Leif  Zetterberg visat mycket god vilja och handlingskraft.
Vist har det varit en del turer under den här resans gång det ska vi inte sticka under stol med men allt går att lösa om viljan finns och nu har vi nog en av de modernaste godsbangårdarna i Europa och självklart den modernaste i Sverige och den är nog nästan den enda som är helt konkurrensneutral.
 
Ärligt talat blir man nästan tårögd över det beröm den får av alla, och då menar jag verkligen alla och det är inte bara godsterminalen som tillkommit utan även de problem vi haft med vägarna har fått sin lösning och det har kostat i runda tal 1,1 miljarder.
Det är klart det här är viktigt för många och jag har tidigare berättat om att Kockums håller på att ta fram en tågvagn där man lastar trailers och kan lasta av och på den på 10 minuter vid varje tillfälle om lastbilen står plats. Den här tågvagnen presenterades idag för första gången ute i verkligheten och det visar också på att det finns företag som utvecklar vagnarna som vill vara där det är modernt.
Ni ser hur man svänger ut en del av tågvangen framtill, den sänks ner och  där en lastbil eller truck sedan drar iväg trailern
Hoppas bara att de kommer igång med full produktion och att det finns köpare och som jag  sa går det alldeles utmärkt att lägga en sådan produktion till Umeå, där norra Europas logistikcentra är beläget
 
 

 

Moderaterna annonserar om ledarskap

Det blir ingen norrbotniabana om moderaterna får bestämma

En kommentar

  1. Mr Cool

    Inget land i västeuropa satsar helhjärtat på järnväg eftersom det är ett dyrt transportmedel som kräver en omfattande infrastruktur likväl som omlastningar till annat fordnsslag. Om ni tror att järnvägen är billigast så prova redan idag att skicka ett paket på 50 kg inom Sverige om jämför kostnaden med biltransport så får ni se. Detta stalinistiska flumprojekt kommer sannolikt aldrig att bli lönsamt men likt i gamla Sovjet så skall man nu förlita sig på järnvägen. Detta projekt är endast framtvingat av miljöfundamentalister och jag tror inte någon kan visa upp en vettig kalkyl.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.