Är företagen kundvänliga så är det bra för tillväxten

VAD ÄR BÄTTRE? En företagsvänlig kommun eller kundvänliga företag?

Näringslivsklimatet är ständigt uppe till diskussion, inte minst utifrån Svenskt Näringslivs ranking där de utgår från företagen och inte de som vill ha med företagens tjänster att göra. Jag tror inte på den här typen av ranking av flera olika orsaker men jag kan ta ett ganska färskt exempel från en personlig upplevelse i somras.

Då läckte det lite vatten runt pannan i min sons stuga, som är mitt gamla föräldrahem. Jag sökte då ett företag som verkade lokalt och som har sitt säte i en kommun som kallas "företagsvänlig". Det var Bjurholms kommun. Jag ville handla lokalt för jag inbillade mig att det var bra för bygden om jag köpte mina tjänster där, om inte annat för de personer som bor där. Jag berättade om de problem jag hade men det fanns inte tid att åtgärda det omedelbart. Vi enades då om att företaget skulle ringa tillbaka till mig.
Det tog flera månader och ingen hörde av sig. Då använde jag en annan metod. Jag beskrev in i minsta detalj vad problemet var och vilka grejer som skulle behövas. Åkte till ett av våra företag i Umeå men de hade inte grejerna hemma. Istället tipsade de om ett annat företag och sa "Lennart det här fixar du själv men vi har inte grejerna och det blir självklart dyrt om du ska ta dit någon från stan".
Sagt och gjort. Jag åkte till det rekommenderade företaget och beskrev mina problem. Jag fick ta med mig de delar som det företaget och dess anställde trodde skulle passa för att lösa problemet och självklart blev det helt utmärkt då jag gjorde såsom de rekommenderade och rören är täta.
Jag tror att tillväxten för företagen beror på hur företagen själva beter sig mot sina kunder, än när företagarna i några enstaka fall besöker kommunen. En bra och företagsvänlig kommun har företag som vet att de är till för sina kunder.
Jag är stolt över att jag fick råd från ett företag som låg i en kommun som inte har ett bra företagsklimat, enligt vissa rankinglistor. Och skulle jag någon gång behöva köpa ytterligare tjänster så litar jag på våra företag i Umeå som har så dåligt företagsklimat, enligt vissa opinionsbildare. Det är kunden som avgör om företagen är kundvänliga eller ej, inte kommunen.

Nedan är en bild från valtåget i lördags som genomfördes av Umeå socialdemokrater. Drygt 100 personer deltog i tåget.

En kommentar

  1. Mr Cool

    Lennart, den nonchalans och ovilja som du mötte när du hade problem är inte ovanlig. Men du skulle mött ett helt annat intresse vid svart arvode för vill man betala vitt så har ”hantverkaren inte tid”. Det är därför alla utländska hantverkare har ett guldläge inte minst i storstadsregionerna och de är ofta mycket yrkesskickliga. Men fundera gärna över vilka negativa effekter just höga skatter har på viljan att arbeta eftersom ni vill höja skattetrycket ytterligare till gagn för dom som inte arbetar. Hantverkaren som jobbar svart kan även ytterligare krydda tillvaron med sjukskrivning etc…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.