Regeringen har spårat ur, underhållsberget ökar, mer förseningar & tala sanning Ågren

ANDERS ÅGREN tar åt sig äran för den nya friidrtottsanläggningen uppe på IKSU, men på vilka grunder då? Moderaterna hade en motion om att anläggningen skulle byggas på I 20 området.

Det är märkligt hur en regering och hur stadsråden far fram med en massa osanningar när det gäller järnvägen och dess framtid. Man har höjt banavgifterna så det blir en fördubbling att köra på järnvägen på tre år.
 
Det finns inga större investeringsobjekt som regeringen lagt till i planen, de objekt som finns där kom dit under socialdemokratiskt styre. Högerregeringen har även tagit bort de 3 miljarder som fanns för att Norrbotniabanan skulle komma igång. Snacka om falsk marknadsföring som centern har i sin tidning.
 
Det är också fel att de höjda banavgifterna skulle gå till underhåll.
 
När det gäller de pengar som avsatts till underhåll är de alldeles för lite enligt Trafikverket. Och det finns beskrivet i artikeln nedan: 
 

Tågstopp hotar när anslag minskar

Regeringen minskar anslagen till underhåll av landets järnvägar trots att trafiken väntas öka den kommande tioårsperioden. Nu fruktar Trafikverket fler störningar i trafiken.



Stockholm. Regeringen minskar anslagen till underhåll av landets järnvägar.

Nu fruktar Trafikverket fler störningar i trafiken.
Verket räknar med ökad järnvägstrafik den kommande tioårsperioden och hade därför hoppats på en högre drifts- och underhållsnivå. I stället blir det tvärtom: 700 miljoner kronor mindre år 2011 än vad verket bett om.
— Vår styrelse har uttryckt en stark oro för den här utvecklingen, säger ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon.
Myndighetens styrelse varnade i ett brev i juni regeringen för följderna.
"Trafikverket ser allvarligt på de för låga anslagsnivåerna för drift och underhåll av järnväg", skrev generaldirektören Gunnar Malm bland annat.
I oktober ska verket skicka en beskrivning till regeringen om vad följderna blir, säger Lena Erixon.
— Vi tittar på vad vi måste dra ner på. Och det är ju kvaliteten i olika delar.
— Problem med att vi inte klarar underhåll gör att vi får problem ute med växlar som krånglar och så vidare. Klarar man inte av att underhålla är det risk att det går sönder, krånglar och blir stopp i trafiken.
SJ:s styrelsordförande Ulf Adelsohn tycker att det är "olyckligt" att anslagen till underhåll av järnvägen minskar.
— Vi behöver mer till underhåll i alla situationer av banorna. Vi har sett under vintern och sommaren att det är alldeles för lite underhåll, säger han till TT.
Adelsohn hoppas på att de höjda banavgifterna som regeringen aviserat ska gå till att hålla efter järnvägarna.
— Vi har varit positiva till höjda banavgifter eftersom vi har trott att det skulle gå oavkortat till underhåll, säger han.
Enligt Trafikverket kommer dock inte de höjda banavgifterna, som ska ge intäkter på 8,5 miljarder fram till 2021, att gå till underhåll utan till andra typer av insatser.
De senaste åren har kapaciteten på rälsarna ökats. Det är fler tåg på banorna, vilket betyder att tågen går tätare — men att störningar påverkar desto fler tåg när de uppstår.
På större linjer kan det bli mer förseningar och på mindre lägre hastigheter med följdaktligen ändrade tidtabeller.
Kostnaden för drift, underhåll och reinvesteringar har ökat de senaste åren, från 4,6 miljarder kronor 2005 till 6,5 miljarder 2010. De närmaste åren ligger anslaget på 5,9—6 miljarder.
Den hårda vintern 2009/2010 gjorde dessutom att Trafikverket drog över sin underhållsbudget med 425 miljoner kronor. De ska betalas tillbaka från kommande års anslag.

TT

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.