Högerpolitiken tar död på järnvägen

Det går inte att tolka Trafikverkets meddelande till regeringen på annat sätt. I onsdags träffade generaldirektör Gunnar Malm infrastrukturminister Elmsäter-Svärd.

Malm menar att tågtrafiken måste glesas ut för att punktligheten ska kunna förbättras och att det är det alternativ som står närmast. Han säger vidare att han är orolig för att infrastrukturen åldras i en takt som inte är bra och att saker inte byts ut i så snabb takt såsom de borde. Fortsätter det så här kommer järnvägen att ha ett mycket stort renoveringsbehov om 10- 15 år.

Ur klimatsynpunkt är detta en ren katastrof och industrin kommer inte att kunna få ut sina varor till sina kunder. Då hotas jobben och välfärden. Dessutom har regeringen med sin politik sett till att sjöfarten inte heller är något alternativ då man accepterat en särbehandling av svavelutsläppen inom våra gränser som ger ökade transportkostnader på 28 miljarder per år.

Regeringens icke-agerande för att rädda jobben och välfärden får konsekvenser för framtiden. Ett säkerställande och en utbyggnad av infrastrukturen måste gå före skattesänkningar.

Varför inte göra ett överskott i statsfinanserna och använda dessa pengar till en infrastrukturfond på några hundra miljarder så man i 10 år blir oberoende av upp och nedgångar i statens ekonomi? Ta gärna förslaget och gör verklighet av det. Det bjuder jag på för Sveriges framtids skull.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.