Kommer Umeå att tvingas upphöra med kollektivtrafiken

 

Kommer länsstyrelsens agerande innebära stopp för kollektivtrafiken i Umeå
Vi måste nog sluta med kollektivtrafiken
Vi har överklagat länsstyrelsens beslut om att mäta bullret på den nyaste Volvo ledbussen som finns i trafik och som går till bland annat till Ersboda. Grunden var en privatperson som tycker att bussen bullrar och att han blir störd.  Den bussen är typgodkänd av den statliga myndighet som har det ansvaret.
 Vi bedömdes att inte ha rätt att överklaga trots att det är vi som betalar. Det skulle nog ha varit bussbolaget Nobina som överklagat.
Vad blir konsekvensera av detta. Jag de yttersta konsekvenserna är att vi kan bli att vi tvingad att sluta med kollektivtrafiken. Det skulle i och för sig ge besparingar. Ett annat alternativ är att linjerna dras så lång ifrån bostadsbebyggelsen att antalet resenärer kommer att minska kraftigt. Det finns många andra platser där bussarna går lika nära bostäderna eller närmare än som i fallet på Ersboda
Vid upphandlingen har vi följt och ställt de miljökrav som finns att ställa och bussen är som jag sagt tidigare typgodkänd. Vi har kommunen, länstrafiken som skött själva upphandlingen och Nobina som fick anbudet följt den lag som gäller
Vad är det för samhälle vi har när då Länsstyrelsen som statlig myndighet bifaller ett överklagande där beställaren och Operatören följt gällande lagar. Har länsstyrelsen rätt att överpröva ett typgodkännande av en buss som det i verkligheten blir
Går det inte att köra med typgodkända bussar i Umeå måste vi sluta med kollektivtrafiken och då får vi en mycket kraftig försämring av miljön och nu ska hela Sverige enligt de mål som finns fördubbla antalet resenärer inom kollektivtrafiken. Går det inte att köra med typgodkända bussar i Umeå kan det inte gå på något annat ställe i Sverige

5 kommentarer

  1. Skogsägare

    Ett första steg vore väl att upphöra med subventionerna av kollektivtrafiken? Vill människor åka buss kommer de att betala och då behövs inga subventioner. Vill de inte göra det ska de inte tvingas betala för detsamma. Eller finns det någon vettig anledning till att vi som bor där inte ens skolbussen passerar längre ska tvingas stå för fiolerna när stadsborna ska till sig till och från jobbet?

  2. Lennart Holmlund

    Svar till Skogsägare (2011-02-26 22:14)
    Vägarna är nog det som är den störta subventionen i samhället. Det finns många vägar som skulle stängas om de som körde på dem skulle betala vad de kostar.Inte minst alla vägar som körs sönder av bilar med tunga skogstransporter. Ditt resonemang håller inte ihop om vad som subventioneras

  3. Lennart Holmlund

    Svar till Karl-Gustav Sjöström (2011-02-26 14:21)
    Tack för det men det är idiotiskt att inte splitter nya bussar som är godkända skulle ha rätt att trafikera utan att mätningar ska göras

  4. Nils Karlsson

    Skulle vara kul om du redovisade dina siffror på alla sönder körda vägar med skogstransporter, möjligen skulle vi då kunna lägga ned allt vad skogsbruk hetter. Och därigenom få betydligt bättre vägar i hela Sverige!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>