Vill inte unga och invandrare jobba ?

Vill inte unga och invandrare jobba ? Så måste man tolka Anders Borg efter vad han sa i går till SVT. Han vill att det ska bli mera tvång genom starkare drivkrafter och krav.

Han menar att kombinationen av socialbidrag, bostadsbidrag och etableringsbidrag gör att drivkraften för unga och invandrare att gå in på arbetsmarknaden är alldeles för svag och han vill som sagt att villkoren ses över och kraven skärps.

Så här säger han vidare "Det här är den svenska modellens Akilleshäl. Det är inbyggda drag i ett väl fungerande samhälle som vi måste göra någonting åt. Man måste bli tydligare med möjligheterna att ställa krav " slut på Borgs citat

Han fortsätter sedan och säger
-Man ska delta i utbildningar, man ska komma till klasserna, man ska fullgöra sin praktik och man ska lära sig svenska och framför allt skaffa sig en svenska som gör att man har yrkeskunskaper.

-Det handlar både om möjligheter, krav och drivkrafter, sammanfattar Borg.

Visst ska man ställa krav på människor och samhället har både skyldigheter och rättigheter. Jag är däremot tveksam till om det bara är piska som gäller och tror inte heller att det är för lätt att få bidrag.

Det kan bero på skolan eller utbildningen att man inte vill delta i vissa utbildningar och nog hade det varit bättre att satsa till exempel på bristyrkesutbildningar än på de åtgärder som nu finns inom arbetsmarknadspolitiken och kom vux har mer eller mindre slaktats.

Den nya gymnasieutbildningen som regeringen genomför kommer inte att hjälpa snarare skäloa framtiden för många . Jag tillhör de som tror att de allra flesta vill jobba och få en egen försörjning men de måste få utbildning så att de är anställningsbara.

Jag är helt övertygad om att den väg som regeringen slagit in på är fel väg. Vi behöver satsa mera på utbildning och det har gett fler jobb i framtiden än att satsa på sänkt resturanmoms

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.