Dieslpriset kommer att stiga våldsamt framöver….

Dieslpriset kommer att stiga våldsamt framöver. Det beror på att vi har en regering som inte sätter sig in i vad som händer och vilka konsekvenser det får för jobben men även för dieselpriset.

Det är det nya svaveldirektivet som är boven där man i våra hav ska ner på 0,1 svavel i dieseln till år 2015. Våra hav bottenviken bottenhavet är de som fått de hårdaste kraven på svavel medan man på vissa ställen kan köra med svavelhalter på 4,5 alltså 45 gånger hårdare krav.

De befintliga fartygen kommer då att köra på vanlig diesel medan nya har andra motorer och annan rening. Diesel blir en bristvara och priset kommer säkert upp till 20-25 kr. Vi som köpt en miljödiesel får i det närmaste dubbelt så högt pris.

Hur dyrt det blir för jordbruk, skogsbruk, och gruvindustri kan man ju bara ana och jobb kommer att försvinna. Enligt Catarina Elmsäter Svärd ska sjöfarten kompenseras på hamnarnas årsmöte

Jag har så svårt att fatta att regering och riksdag inte sätter sig in i frågor som kan få så negativa konsekvenser för jobben och svenskarna som privatpersoner jämfört med många andra länders industri och befolkning

6 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    Du tar väl bara in kommentarer som passar dig men nu till sakfrågan.

    Alla fartyg som ska trafikera SECA-område måste gå ner på svavelhalt till 0,1 % i bunkern, och det mesta av vår export går ju till länder som omfattas av detta område så blir ju ingen större skillnad.

    För det andra så finns det tekniska lösningar nu så man behöver inte gå ner på svavelinnehållet ner till 0,1%, man kan rena.

    För det tredje så finns det ju rederier som redan nu kör frivilligt på 0,1 % svavel i bränslet, varför ska detta vara så katastrof om de redan kör på detta?

    För det fjärde, har vi inget lärt om miljöutsläpp i denna värld?

  2. Sven.

    Om vi skulle produsera vår mat i landet i stället för att importera från andra sidanm jorden skulle det spara både bränsle och miljö, ta bara en titt på varorna i dagligvaruaffärerna.

  3. Helene Öhman

    Professor Kjell Aleklett vår mest framstående forskare i Sverige skriver exempelvis att vi får dieselbrist inom EU så tidigt som inom fem år.

    Så dieselpriset kommer gå i taket, inte bara på grund av regleringar för att skydda miljön, men alltså för att det kommer att finnas en fysisk brist på grund av peak oil.

    Oljan är i princip slut 2030. Andra fossila bränslen såsom kol och naturgas följer inom kort då Olja peakade 2007 men kol och naturgas peakar exempelvis 2025 och kring 2020.

    Detta motsvarar även 70-80% av hela världens energiförbrukning. Det är alltså inte bara dieselpriset som kommer gå i taket, även priset på allt annat från tillverkning av varor produkter, alla transporter, energi för uppvärmning av hus, även elpriset då energi överlag blir dyrare och det får synergi effekter för alla energislag.

    För att ersätta den här energin behöver man byggande motsvarande 10 000 kärnkraftverk. Om vi skulle bygga så många kärnkraftverk skulle dock snabbt det berikade uranet ta slut efter kanske 15-20 år så detta är ingen lösning.

    http://cornucopia.cornubot.se/ det här är Sveriges mest lästa blogg som skriver om Peak Oil du bör följa den för alla de senaste nyheterna på ämnet.

    Välkommen att läsa även om min blogg även om jag skriver mer om finanskrisen än om peak oil så har jag vissa inslag om peak oil.

    Här är även den viktigaste dokumentären du kan se om detta. 30 minuter så den tiden måste du ta dig. Den är väldigt informativ och tar upp alla de utmaningar vi står inför inom väldigt kort tid.

    http://www.youtube.com/watch?v=VOMWzjrRiBg

    Roligt att du förstått att dieselpriset kommer att gå upp även om du kanske inte förstått alla bidragande orsakerna till varför detta kommer att hända.

    Vad som händer är även att när vi inte längre kan ha oändlig tillväxt så kraschar det finansiella systemet. energin är inte ”gratis” längre. Systemet är byggt på denna tillväxt, att vi hela tiden skall kunna öka uttag av naturresurser.Detta orsakar den nuvarande finanskrisen.

  4. Bengt Eriksson

    En intressant slutsats du drar, Lennart.
    Samma regering skrek och varnade för de rödgröna som skulle höja bensinpriset med minst 2 kronor…. Samma regering har höjt skatterna på drivmedel med MER än det, under sina år vid makten… Nu är det väl ändå dags för åkare och andra att resa sig och ryta ifrån?

  5. L N

    Nu har du rätt igen om dieseln stiger.
    Alla jobbar inte vid stadshuset och bor nära
    och kan cykla eller gå eller åka kollektivt.
    flexa och komma och gå lite som de vill.
    Det byggs för att det skall fungera så.
    Hur kommer det att fungera sen?
    Men tyvärr, om man ser hur det arbetas är det
    långpendlare från inlandet som bygger Umeå i dag
    lediga fredagar på grund av avstånden.Förstår att
    folk åker med dieselbilar drar hälften så mycket,
    partickelfilter bra CO värden men tyvärr betalar man
    efter åtgång och efterfrågan det styr priset, Dieseln
    är en bi produkt efter rening av olja uppblandad med en massa för att kunna säljas miljövänligt det är vad man kan ta betalt för i dag. Ingen köper en stor amrikansk bil som slukar 2 l per mil idag,Kanske när bensinen blir billig det blir den nog när alla kör diesel.då kommer dieseln upp i sitt rätta värde, transportkostnader ökar för alla konsumenter Jättebra för inflation och löneökningar. Det kanske lungnar ner oss lite i den
    hysteri som råder i dag men det är synd om dom som tappar sitt arbete på grund av fördyringar och köpkraften minskar.

  6. Lennart Holmlund

    Svar till Lars Gidlöf (2012-05-27 07:41)
    Sverige drabbas hårt och det är därför priserna stiger. Det är inte alla områden som det slår lika hårt emot, där Norge är ett exempel.Om alla hav hade fått samma krav har det inte varit några problem

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>