KD värre än kristna högern i USA. Kristdemokraten…

KD värre än kristna högern i USA. Kristdemokraten Maria Wiksten från Skellefteå kan inte tänka sig att Region Västerbotten talar om att det startats två lokala bryggerier på Twitter. Så måste man tolka orsaken till hennes interpellation i samma ämne Självklart ska en organisation som har tillväxt ansvaret tala om att det startats två lokala bryggerier.

Öl är livsmedel och det innebär att hon ifrågasätter att man talar om att det finns två företag som startat produktion. Det är tillåtet enligt svensk lag att tillverka öl och det måste vara tillåtet att tala om då det redovisas att två företag startat upp. Det är även tillåtet att dricka öl och sälja öl i vårt land förutom till barn och unga. Kan inte heller vara reklam och därmed ingen påverkan på folkhälsan

Det här är nästan på samma sätt som den kristna högern beter sig men bara nästan. I USA fick inte den kristna högern väljarnas förtroende att leda landet och bevare oss från politiker som vill att region Västerbotten inte ska få tala om när det bildas lokala företag som tillverkar det som är lagligt att tillverka. Ska man inte heller få tala om att samkönade par får starta bolag? Blir det nästa steg ?

5 kommentarer

  1. Anna

    Det är väl självklart att det måste finnas riktlinjer för hur en myndighet agerar på sociala medier (Det finns det säkert på Umeå kommun också om du letar). Det är väl det som Maria Wikstens interpellation handlar om och inget annat?

    Det är dock härligt med socialdemokrater som förstått att utan människor som vågar starta nya företag stannar Sverige. Leve entreprenörskapet! Ps jag gillar inte öl men ett glas vin tar jag gärna ds.

  2. Maria Wiksten

    Hej Lennart Intressant att du tar upp denna viktiga fråga. För mig är väsenligt att en myndighet alltid uppträder trovärdigt. Oavsett vad det gäller. Att värdera olika produker är inte till en myndighet att göra, oavsett vilken produkt det må än vara. Eftersom en myndighet ska eftersträva opartiskhet. Det får inte uppfattas som en konkurrensfördel.

    Att sedan det aktuella tweetet togs bort är allvarligt. Det borde ju du veta med tanke på din kända sms-konversation som bedömdes vara en offentlig handling. Myndigheter ska vara transparenta. Det är grunden i vår demokrati. Rubbar vi på detta rubbas hela vår demokrati.

  3. Lennart Holmlund

    Svar till Maria Wiksten (2012-11-08 13:40)
    Självklart ska de uppträda korrekt men självklart är att man kan tala om att det startas företag oavsett vilken branch det är. Umeå kommun och jag tror alla kommuner talar om när det etableras nya företag om man får vetskap liksom om de befintliga utökar

    Det är aldrig reklam för ett företag och inte detta fall inte heller reklam för att dricka öl. I så fall skulle det vara fel att tala om att Norrmejerier bygger ut för att öka produktionen av Västerbottens ost.

    När det gäller allmän handling tror jag inte det är på det sättet för denna blogg och de frågor och svar som publiceras där är inte allmän handling för det vet jag då jag ahde en lång diskussion när jag gick med i bloggen. För visst får vi frågor som kan röra ett ärende som finns i kommunen. Men enligt VK är det inte allmänna handlingar för i så fall har vi inte kunna blogga heller.

    Jag vet inte men jag tror inte man arkiverar inormation som man lägger ut allmänt, men det är jag osäker på för detta var information ut. Mitt sms var av en helt anann karraktär och om jag förstått det rätt har du aldrig fått ett sms som rör något i den roll som politiker då jag inte funnit något som lagts in i allmänna handlingar. Har du fört in de kontakter du haft när det gäller Dorotea och sjukplatserna och den konversation du haft om detta. D

  4. Maria Wiksten

    Hej Lennart
    Om du kollar på SKL- hemsida riktlinjer för sociala media anges tydlgit att tweet är en offentlig handling att att myndigheten ska ha såväl gallringsrutiner som rutiner för skärmdumpar när de finns på sociala media. Allt för att efterleva tryckfrihetsförordningen och offentlighetsprincipen.

    Det jag reagerade på var att regionen la in en värdering i produkten/varan. Och sedan länkade de till en hemsida på Umeås Kulturhuvudstad 2014. Myndigheter ska inte värdera varor då det kan vara otillbörlig konkurrens. Tänkt dig själv följande scenario men då landstinget som twittrare: ”nytt receptfrittläkemedel mot impotens, känns underbart inför helgen”. Kanske fräscht men ska en produkt lyftas fram framför någon annan?

    Det handlar om en myndighets trovärdighet, hur en myndighet uppträder på sociala media i rollen som myndighet. Det ger myndigherna dess legitimtet. För som tjänsteman och twittrarande tjänsteman uppträder man alltid som myndighet, aldrig som den person man är, när man gör det i tjänsten.

    Vi ses väl i debatten i regionfullmäktige i denna fråga?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.