Varför ska jag ha rabatt på bussen ? Ja…

Varför ska jag ha rabatt på bussen ? Ja det är en berättigad fråga men det finns ett mycket enkelt svar. Jag är 67 år och därmed pensionär och har rätt till rabatt. I Umeå har vi valt att gränsen för pensionärer är 67 år. Jag hörde en person som var besviken i radion just på detta och tyckte att 65 vore bättre.

Ska man ha rabatter måste det vara enkla och smidiga system och därför har vi valt att ha åldersgränser som rabatt gränser. Visst kan man fundera över om man ska ha pensionärsrabatter. Det finns pensionärer som jag och flera som gott och väl inte behöver rabatter av ekonomiska skäl då jag har en bra inkomst.

Inom pensionärskollektivet finns det som i övrigt de som har bra inkomster och det finns de som har dåliga. Det finns många pensionärer som har en pension och en ekonomi som är långt mycket bättre än många som jobbar. Visserligen har pensionärer högre skatt på grund av att de som jobbar har ett jobbskatteavdrag men de kan ändå ha en bättre inkomst. På samma sätt är det med ungdomar.

Det andra alternativet till åldersgränser för taxorna är inkomstgränser. Det skulle på ett sätt vara ett rättvisare system för då skulle träffen av rabatten hamna hos de som har det sämst ekonomiskt.

Då skulle även arbetslösa och sjukskriva som verkligen har låg lön prioriteras. Men att gå på ett system kopplat till inkomsten går inte att hantera över huvud tagit. Man skulle få ett överbyråkratiserat och ohanterbart system. Jag tycker att det är skattesystemet som ska ha utjämnings uppdraget och inte taxor eller avgifter. .

Varför ska just busstaxor i så fall ha ett uppgift att utjämna ekonomin. Det kan ju vara eltaxan, va taxan, telefon taxan och vilken taxa som helst. I ett sånt taxesystem med många rabatter visste man aldrig vart det det slå totalt.

Taxor och avgifter är ju till för att finansiera verksamheterna som kollektivtrafik. Rabatter för vissa innebär kostnader för andra och gratis skulle det slå på skattebetalarna och eftersom kommunal och landstingsskatt är lika många kronor per hundra lapp för hör som låginkomsttagare slår en höjd kommunalskatt hårdast mot låginkomsttagare.

Det är därför det finns partier som vill ha platt skatt. Mera till de som redan har på bekostnad av låginkomsttagarna. Ska man ha rabatter ska det trots allt vara åldersrelaterat

2 kommentarer

  1. Ronny Jonsson

    Jag håller med dig Lennart, kanske pensionärsrabatt på bussar inte ger den vinsten rent administrarivt,jag vet inte. Men det finns ju en del andra bidrag som man skulle kunna ta och behovspröva. Frågan är ju om inte barnbidraget kunde vara ett.

  2. LENNART HOLMLUND

    Svar till Ronny Jonsson (2013-03-27 09:54)
    Barnbidraget säger du , jag säger otänkbart, en del i den i generlla välfärdspolitiken alla barn är lika och barnbidraget är till för barnen

Lämna ett svar till LENNART HOLMLUND Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.