Sänkt arbetsgivaravgift för unga blev ingen hit

Sänkt arbetsgivaravgift unga blev ingen hit. Det är inte första gången regeringens reformer är ett totalt misslyckande. Forskare har nu konstaterat att nedsättningen av arbetsgivareavgifterna för unga är både dyr och ger liten effekt.

En preliminär rapport från IFAU är kostnaden mellan en och en och en halv miljon kronor för varje jobb. På längre sikt är det osäkert om reformen har någon effekt alls trots att den kostar 14 miljarder kronor per år.

2007 och 2009 beslutade regeringen att sänka kostnaderna för att ha unga och man halverade arbetsgivareavgiften för anställa mellan 18 och 25 år. Bedömningen är att den gett drygt 4000 jobb.

Jag bara undrar vad alla alliansföreträdare nu ska säga då det är bevisat att detta ger mycket liten effekt för att dskapa jobb för unga. Det är många som idag står i ett stort utanförskap. Nya rapporter talar dagligen om hur många som står utanför

12 kommentarer

  1. Sonny

    Jag måste bara få fråga hur S har tänkt skapa nya jobb? Vänsterns förslag är ju som vanligt att höja diverse skatter och avgifter vilket försämrar för företagen och gör det dyrare att anställa. Det lär ju inte ge mer nya jobb precis….

  2. Sixten Jonsson

    Bra att du redovisar att det just är forskare som säger det. Men du kan ju också tala om vad som händer med tex kommunernas budget när man dubblerar arbetsgivaravgiften för alla upp till 25år.Det kommer att fattas många miljoner till verksamheterna.Samma scenario uppstår också i företagens budgetar.Permitteringar blir följden.Du ska ha all heder att du redovisar ev följder from 2015 så att åtgärder kan vidtagas i god tid.

  3. kjell B

    …Jaa, du, vad ska borgarna säga om resultatet av sänkt arbetsgivaravgift. dom gör väl som vanligt-skyller på sossarna om någonting går dåligt, och tar åt sej äran om någonting går bra! (kolla facit!)

  4. LENNART HOLMLUND

    Svar till Sonny (2013-05-09 15:04)
    Vänsterns politik tror jag inte på men om vi tar regeringens införrande av svaveldirektivet som kostar vårt näringsliv minst 20 miljarder, Jag vet i alla fall att skoggsindustrin tror mer på vår politik än på borgarnas.

    Regerin gens försämringar av transportstödet innebär troligen att många jobb försvinner från Sverige som för Volvo. Ge tillbaka en kompensation för långa avstånd, annars hamnar allt nere i Europa,

    Se till att det finns rätt utbildad arbetskraft är ett annat exempel där nya jobb kan skapas i *Sverige

  5. LENNART HOLMLUND

    Svar till Sixten Jonsson (2013-05-09 16:42)
    Ja men det är ju alltid totalen som gäller om man inte sänkt har det kommit in mera i skatt och när det gäller kommunerna finns finanseringsprincipen som gör att om staten fattar beslut som ger fördyringar för kommunerna får vi mera pengar även inte allt och fattar man beslut som gör det billigare får vi minskade bidrag

  6. LENNART HOLMLUND

    Svar till kjell B (2013-05-09 16:48)
    Ja så gör de oavsett vad det är men det kan man inte bry sig om men de har ändå hitta på en massa saker som gör att folk som är sjuka och arbetslösa fått det mycket sämre och det törs de inte skylla på oss

  7. Fredrik

    Hur menar du när du säger att om man ökar utgifterna för en kommunalantälld får man in mer skatt då? En kommunalanställd betalar liksom ingen skatt det är ju bara rundgång på en beräknad summa… Jamenar skattesumman en kommunalanställd betalar tillbaka betalas ut nästa månad så det blir aldrig mer… Eller har ni inom kommunen aldrig tänkt på det eller ?!

  8. Ante Johansson

    IFAU dömde även ut Sossarnas sänkning av arbetsgivaragifterna i norrlands inland år 2002. Varje jobb som skapades kostade 800 000 kr. Det blev få jobb beroende på att lönerna steg mer i området som fick lägre skatt.

  9. Lars Jonasson

    Svaveldirektiv och transportstöd säger du. Visst, Alliansens näringslivspolitik har inte varit den bästa. Men Socialdemokraterna lär knappast kunna regera ensamma utan kommer att bli tvungna att ge eftergifter till Miljöpartiet.

  10. LENNART HOLMLUND

    Svar till Ante Johansson (2013-05-09 19:54)
    Jag tyckte även då att det var fel åtgärd även om det gällde alla . Jag tror mera på transport stöd så inte fraktarna fördyrar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>