EU tror på infrastruktur i Norrland

EU tror på infrastruktur i Norrland. Det är glädjande att EU vill vara med och satsa på Järnväg och infrastruktur i Norrland. I går togs beslutet som gör att man är villig att stötta detta nyttiga projekt som Norrbotniabanan utgör. Tyvärr har vi en regering som inte inser vilken nytta järnvägen gör för framtida transporter.

Centerns Helena Lindahl är positiv i sina kommentarer och säger att det är upp till bevis för övriga partier. Hon har själv röstat med regeringens förslag och där finns ingen Norrbotniabana med. Det är sanningen och vill centern ha Norrbotniabanan måste de lämna alliansen för moderaterna kommer aldrig att fatta beslut om Norrbotniabanan

Vi har ju en mycket positiv syn även på Kvarkenförbindelsen med en ny modern färja. Att inte regeringen gav en enda krona till det nu pågående projektet gav inte möjlighet till stöd för Cross Border och motorways of the sea. Ett statligt stöd till en färja på mellan 200-300 miljoner är en billig lösning för att länka ihop E12 över kvarken. Bara vad finnarna skulle handla på IKEA och betala moms i Sverige skulle betala dessa miljoner.

Hälsningarna från EU kommissionen är också mycket entydiga. Ställ inte Norrbotniabanan och Botniska korridoren mot Kvarkenförbindelsen då de i stället kompletterar varandra. Det är bara att hålla med och Kvarkenförbindelsen kostar inte mer än några kilometer väg och kan vara färdig minst 10 år före Norrbotniabanan och tar andra varor än de som går via Norrbotniabanan.

För att kunna fullfölja det infrastruktursystem som EU tycker att Europa behöver behöver Sverige en ny regering ledd av Stefan Löfven.

En kommentar

  1. evert berglund

    Tack för ditt stora hjärta för norrlandsfrågorna.Vi behöver en riksdag som tar infrastukturfrågorna på
    allvar. För vi vill ha en högre tillväxt,genom bättre infrastruktur.För naturresurser har vi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.