Kvarkenregionen blir ett riktigt tillväxcentra om vi vill och med hög kompetens och kunskap

Kvarkenregionen blir minst lika framgångsrik som Öresundregionen om vi vill om inte bättre Mycket stort intresse om ökat samarbete finns det österut. I onsdags var jag i Korsholm efter inbjudan från företagare där på ett välbesökt möte där mer än 100 personer deltog. Ett värmande möte för att vara ärlig. Även ett stort intresse från media där det blev intervjuer i båda de stora svensk och finskspråkiga tidningarna i regionen

Temat var hur vi lyckats i Umeå och hur samarbetet kan förstärkas och att vi kan bli en stor region med samarbete över landgränserna. Jag berättade vad vi gjort inom Sverige och vad vi bör göra och vad jag tycker Finland bör göra. Vi har redan gemensamt hamnbolag och färjebolag. En storregion är ett måste på sikt i Sverige men med mera samarbeten över kommungränser men även på sikt kommunsammanslagningar och det tror jag är ett måste även i Finland.

Vi måste snabbt bryta alla typer av mentala gränser och hinder för de är nog de som är de största hindren för utveckling där näringslivet inte bryr sig om kommungränser och länsgränserna. Som alla vet tror jag att alla stuprör är ett hinder mot utveckling av tillväxt. I Finland är Vasa omringad av Korsholm. Mera samarbete över kommungränserna och mera över Kvarken

Vi har styrkor på båda sidorna när man tillsammans skulle utgöra en unik region att leva och bo i. Samarbete mellan företag måste vara Nyckeln till den framgången. Kvarkenrådet får vara spindeln och motorn i samarbetet och så många företag som möjligt måste vi få med i samarbetet för medlemsavgiften i Kvarkenrådet är enbart 200 Euro per år för andra utom huvudmedlemmarna och ska i så fall användas för att förstärka det näringspolitiska samarbetet och utvecklingen. Det var ett företag som redan i går tog kontakt med Kvareknrådets kansli och sa självklart vill vi vara med men vi har inte vetat att vi får. Självklart är att enskilda och företag välkomna att va<ra med i Kvarkenrådet. De menar att jag får hålla i taktpinnen via Kvarkenrådet eftersom vi i Umeå under min ledning haft modet att förena och bryta nya vägar.

Förutsättningarna för detta är självklart att kommunikationerna måste fungera och transportlänken över kvarken är nyckeln. Som jag sa till media är inte kostnaderna stora och min tro är att den fyrfiliga vägen som byggts mellan Vasa och flygplatsen är större på den än flera färjor och lägger man till driften på vägar så är kostnaderna astronomiska .Kostnader för E12 när den går på vatten är i den jämförelsen mycket billiga för en kommunikations länk på 8 mil och där får de som åker betala en avgift vilket inte sker på vägarna annat än marginellt.

Det har att göra med de mentala gränserna som tänker annorlunda och de måste brytas. Umeåregionen och Vasaregionen kan bara vinna på ett Kvarkenuniversitet, kompetenscentra, tillväxtcentra eller vad vill kalla det. Man kan lägga till ett kompetenscentra för avancerad sjukvård med Umeå som centra och med energicentra på finsk sida där man redan är ett stot centra med näringslivet som bas. Det finns hopp om framtiden bara vi vill hopp om framtiden om vi vill utvecklas. Det går att bryta de hinder om vi vill

En kommentar

  1. Anita

    Jag håller med dig! Det finns fantastiska planer som är etapp ett med en väg längst ut i Vasa skärgård som sedan ansluter med en timmes färja. Läste om detta i tidningen i somras precis efter fantastiskt ett besök i Vasa för första gången på 15 år. Så lång tid p g a de urusla kommunikationerna. Och tänk så bra för travsporten och samarbete med både hästar och publik i åtanke :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>