Trafikverket gör inte sitt jobb

Trafikverket gör inte sitt jobb. En stor rapport visar att det finns luftföroreningar som ger skador och leder till sjukdomar som demens och även Alzheimer. Att det finns problem i Umeå med kväveoxider är inte heller någon nyhet och det är det som gör att människor drabbas.

Umeå är en av de städer som har störst problem och enda sätt att lösa detta är västra länken eller som det har stått i utredningsrapporterna är att flytta ut trafiken från centrala stan. E4 har flyttats men inte E12. Visst ska kommen vidta en massa åtgärder för att klara luftkvaliteten men det går inte göra förrän den västra länken är klar.

Den skulle ha varit klar 1997 men den överklagades och så kom närtidssatsningen 2007 som skulle ge ett färdigt vägpaket 2014. Det har Trafikverket inte klarat av och de har inte ens brytt sig om att fastställa de dragningar som vi enats om. Nu kanske vägarna blir klara förrän 2021. Det är så stor skandal det någonsin kan bli och visar att de inte klarat av sitt uppdrag.

Det är även fel på lagstiftningen när andra skäl kan hindra åtgärder som att bygga nya vägar som tar bort och förbättrar luftmiljön. I Umeå finns inga andra åtgärder att vidta än att bygga den västra länken. Visst blir det överklagande oavsett vart vägen dras men då får regeringen avgöra ärendet och avslå besvären av miljö och hälsoskäl.

Jag har sagt det förut att planenheten på Trafikverket som sköts av jurister har inte kompetensen att fastställa vägdragningarna. En fastställelseprövning är inte bara juridik utan det är också politik, miljöpolitik.

Umeå är en av de orter som har största problemen med luftföroreningar och att Vägverket numera Trafikverket låtit problemen i Umeå vara i mer än 20 år visar på inkompetens. En uppmaning till regeringen gör något inte minst för miljön och folkhälsans skull

2 kommentarer

  1. Krister

    Hej Lennart
    Jag har tre frågor till dig utifrån ditt inlägg här.
    1. Vem är ansvarig för utformningen av den nya E4:an? Trafikverket (dåvarande Vägverket) eller Umeå kommun?
    2. Hur ser du på det faktum att Trafikverkets krav på bullernivåer hämmar bostadsbyggandet (ett faktum som du själv vid åtskilliga tillfällen kritiserat) samtidigt som SAMMA nivåkrav från SAMMA myndighet nu helt plötsligt visar sig vara skadligt då utsläppen kring bostadsområden visar sig vara skadliga, och leda till demens (alzheimers) sjukdomar? Vad tycker du? Ska Trafikverket få styra kraven kring byggande av nya vägar och ta hänsyn till omkringliggande miljö? Eller ska kommunen få bygga (ofta behövda) bostäder med lägre krav på omkringliggande miljö? Dags att ta ställning, en gång för alla, tycker jag.
    3. Frågeställningar har ofta en tendens att ställas mot varandra, ett ”antingen eller”-syndrom. Så, om vi nu måste välja (?), ska miljön (buller, utsläpp och psykisk påverkan) prioriteras, eller ska vi prioritera utveckling och utbyggnad?
    Med vänlig hälsning,
    Krister

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det är trafikverket som har ansvaret för de statliga vägarna, punkt slut

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.