Jobb försvinner utan Finlandsfärja

Jobb försvinner utan Finlandsfärja. Det är självklart att det försvinner massor med jobb om Finlandsfärjan slutar gå. I dagens VK finns en artikel där VK intervjuade mig som vise ordförande i kvarkenrådet. Det slår hårt mot besöksnäringen i norra Sverige och även i norra Finland. Staten är den största förloraren på momsintäkterna. Cerum har räknar ut att den samhällsnytta den ger gör att den betalas på 10-15 år.

Kvarkenområdet är det område som missgynnades mest när vi blev medlemmar i EU då taxfree fick behållas på Ålandstrafiken vilken är en enorm subvention. Näringslivet skulle tappa många jobb på båda sidor då Finland vill komma åt godstransporter på järnväg söderut till Europa och många svenska företag har behov av godstransporter österut Det vore dödsstöten åt det Nordiska samarbetet att bli utan kommunikationer och ett stort tapp för den svenska fjällturismen. E12 stängs över Kvarken. EU är beredda att finansiera men det är tveksamheter på regeringsnivå i båda länder. Det vore ett grovt misstag av Sveriges regering att ge en landsända ett sånt vesked där det ändå finns ett stöd för Socialdemokratin.

Som det beskrevs i VK fick Kvarkenrådet uppdraget av den finska regeringen att komma med en kortsiktig lösning för att inte trafiken skulle upphöra när RG line gick i konkurs och det gjorde vi genom att både köpa in en färja men även förberedelser genom ett gemensamt hamnbolag. Vilket var onödigt om färja upphör. Kommunerna har inte möjlighet att klara detta själv.

Man skyller på pengabrist men det är en undanflykt för visst går det att finna lösningar om man inte vill betala ut allt med en gång. Ge ett ränte och amorteringsfritt lån på säg 15 år och ett lån som avskrivs på 15 år då får man en statlig utgift lite drygt 20 miljoner per år och dessa pengar får man in bara på momsen på det finnarna handlar och spenderar i Umeå och vice versa på den finska sidan. En bra affär för jobben och välfärden så vi klarar av flyktingsituationen och många arbetstillfällen i Finland om färjan byggs där en färja som är en del av Europaväg 12 och en viktig transportlänk i det nordiska samarbetet. Är det viljan som saknas till nackdel för norra sverige och finland . Sist men inte minst en investering för miljön.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.