Nästan 9 miljarder extra till Järnvägen

Nästan 9 miljarder extra till Järnvägen. I en tid full av utmaningar ska Sverige vara ett land som håller ihop.  Det skriver Magdalena Andersson (S), Per Bolund (MP) och Ulla Andersson (V) på DN Debatt. Utöver satsningar på kommunsektorn, arbetsmarknaden och skolan i budgetpropositionen för 2017 lovar politikerna även 8,7 miljarder extra till Trafikverket, för investeringar i infrastruktur och underhåll av järnvägen.

”I ett Sverige som håller ihop måste infrastrukturen gå att lita på , skriver politikerna, och meddelar att en infrastrukturproposition för åren 2018 2029 kommer att presenteras senare i höst. Järnvägen har ett kraftigt eftersatt underhåll som måste åtgärdas fort om man ska få folk att åka tåg och om mer gods ska kunna flyttas från vägarna till järnvägen och för en bättre miljö

2 kommentarer

  1. Lars Flemström

    Lågtrafikerade järnvägar med den äldre typen av spåröverbyggnad är utmärkta objekt för sysselsättning av arbetslösa. Detta kan ske i kommunal regi.

    Jobbet är inte särskilt svårt, men kräver god fysik, varför man inte kan vänta full prestation (som vid ackordsarbete) under den första tiden. Men efter lite övning går det bra.

    Jobbet bör ske under ledning eller tillsyn av någon järnvägskunnig person. All tågtrafik ska vara avstängd under hela arbetsdagen, alternativt delar av arbetsdagen (före och efter lunch). Hastigheten bör vara nedsatt till högst 40 km /h på de sträckor, där arbete pågår.

    De järnvägssträckor som kan komma ifråga för denna typ av arbete finns dels på tvärbanorna i Norrlands inland, samt enstaka järnvägssträckor i Syd- och Mellansverige, exempelvis Inlandsbanan söder om Mora, Ängelsberg – Snyten och Snyten – Norberg samt söder om Värnamo på Skåne – Smålands järnväg.

    Resultatet blir förvisso inte ”stambanestandard” men berörda järnvägar blir eller förblir trafikdugliga för godstrafik. De kan även användas för gles persontrafik i måttliga farter. Vad gäller Inlandsbanans huvudlinje (Mora – Gällivare) bör kraven på banstandard sättas högre.

    Men om man nu börjar med ett enklare underhåll av tvärbanorna som sysselsättning för arbetslösa, så kan ju det bli en inkörsport för ordinarie anställningar – med mer kvalificerade arbetsuppgifter – i banunderhållsbranschen. Berörda kommuner, som har aktuella järnvägssträckor inom sina gränser , bör begära anslag direkt från staten för järnvägsunderhåll i kommunal regi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.