Sponsringens centralisering en tankevurpa

Sponsringens centralisering en tankevurpa. Björklöven kör den 16 december en match som sponsorer bjuder Umeåborna på. Det innebär att företagen betalar 1kr,eller 2kr eller till och med 5kr för varje besökande åskådare som för en krona blir max 5400kr och då ingår en middag för 2 i detta. Jag har lovat att hjälpa till att sälja detta koncept.

Dröm om min förvåning när det finns företag som centraliserat all sin sponsring. För mig och jag tror även för de lokala ledarna är det mycket märkligt agerande. NCC som är en stor byggare i Umeå är ett av företagen och jag tar bara de som ett exempel. Vi har haft många projekt tillsammans med det bolaget från Kommunens sida bland annat ägt Uminova Seince Park tillsammans.

För mig är det helt obegripligt att man inte vill vara en lokal aktör och bland annat sponsra Björklöven eller andra ideella organisationer och kultur. Det kan omöjligt vara så att de pengar och vinster man gör tjänas ihop på huvudkontoret utan det är klart att det gör man ute i landet där man bygger eller i andra verksamheter som handeln. Jag tog bara NCC som ett exempel då jag vet att deras personal har varit oerhört duktiga och byggt billigaste i landet

För mig är det obegripligt att man inte vill lämna några spår i Umeå genom sponsring. Deras personal och lokala ledning har säkert personer som är aktiva inom föreningslivet här i Umeå eller andra platser. För att en stad och en kommun behövs ett väl fungerande föreningsliv och därför borde det vara bra att på det sättet vara en lokal aktör. I annat fall blir det enbart de lokala företagen och de som har en klok inställning till föreningslivets betydelse som får ta det ansvaret.

Jag tycker det är feltänkt av företagen. Är det så att det är ledningen på huvudkontoret som vill synas på de stora evenemangen eller vad beror det på. Jag förstår att man vill ha etiska regler men har man det så är jag säker på att man lokalt klarar av det lika bra som man gör på huvudkontoret. Om vi går tillbaka till NCC där man tidigare varit aktiv sponsor så satt deras chef här i Umeå i Björklövens styrelse och hade den kapaciteten att han blev koncerns VD.

Jag tycker det är dags för de som valt att centralisera sponsringen tänk om. Det är bäst för företagen att vara del av den lokala marknaden genom att delta i lokala nätverk och sponsra det lokala föreningslivet. Allt behöver inte skickas till Stockholm. De lokala delarna av dessa större företag, kedjor gör en bättre affär om man deltar lokalt i samhället utanför sina arbetsplatser

3 kommentarer

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Där tror jag du har helt fel. Annars skulle inte företagen gå in med så mycket pengar i sponsring. Nu lägger man sponsringen centralt i stället. Jag tror det blir mycket goodvill att sponsra inte minst ungdomsverksamhet

  1. Christian

    Jag tycker att det är bättre att man söker sponsring och engagemang från mindre företag som verkligen brinner för sin stad och region istället för att krusa de stora jättarna som precis som du skriver gör sig svårtillgängliga i allt större utsträckning. Uppmärksamma de små företagarna som ställer upp istället och alla andra eldsjälar så tror jag det räcker långt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.