Det finns ingenting som är gratis i…

Det finns ingenting som är gratis i kollektivtrafiken. Jag såg att Anders Fors förordat gratis ungdomskort inom kollektivtrafiken. Hittade inte hur och var han hittar dessa pengar som innebär att det måste skäras på andra utgifter. Vi har tittat på sådana konsekvenser tidigare men följande innebär det.
*Resandet ökar kraftigt det blir en effekt och då måste det till mer bussar och kostar pengar
*Bilbelastningen runt skolgårdar minskar och det kan vara en fördel
*Belastningen på busstrafiken i peak ökar dvs tider när många åker då behövs också fler bussar vilket ökar kostnaderna
*Man reser kortare sträckor
*Unga åker och äldre väljer andra färdsätt
*Bussarna blir fulla och många får stå
*Skolorna genomför resor med hela klasser utan att kommunicera vilket skapar platsbrist och förstärkningsbehov
*Kostnaderna för förstärkningstrafiken ökar därmed
*Man behöver införskaffa fler fordon och det innebär att trafikkostnaderna ökar
*Skattesubventionen ökar
*Risk för att andra insatser inom kollektivtrafikområdet får vänta då det kan vara svårt med det ekonomiska utrymmet
*Utbudet i länet kommunaliseras istället för att regionaliseras

Det är kärvt med ekonomin inom många verksamheter i kommun och just nu tror jag man jobbar med budget för nästa år. Men det är inte alls länge sedan som kommunfullmäktige lade ett ganska omfattande program för att minska kostnader då tror inte jag det finns något utrymme för något gratis inom kollektivtrafiken som både minskar intäkterna och ökar utgifterna

En kommentar

  1. Lars Flemström

    Han är en jobbig typ, som vägrar lära sig av dem, som vet. Förutom att lägga sig till med nya ord och uttryck, som kan ge intryck av expertkunskaper, för att de vanligen används av experter. Han förstör för oss som arbetar seriöst – för min del också ideellt och oavlönat – för mer och bättre kollektivtrafik. Och kollektivtrafik för alla. Alla får ju vara med och betala underskotten.

    Men långtifrån alla kan använda den. Och därtill finns ju en mycket stor grupp, som visserligen kan åka kollektivt, men bara om de är beredda till att göra stora uppoffringar, inte minst i form av tid som man är borta hemifrån. Mot den bakgrunden är det väldigt utmanande att lova ytterligare förmåner till den minoritet som har tillgång till bra kollektivtrafik på tider som passar dem.

    Det är som om de sjuka skulle tvingas betala högre skatt för att de relativt friska ska slippa betala för sig vid de få tillfällen, då de måste uppsöka sjukvården. Djupt osolidariskt. Ska vi få mer och bättre kollektivtrafik, behöver kollektivtrafiken alla intäkter den kan få. Sjukvårdens stora behov är ett stort hinder för mer pengar till kollektivtrafiken. De upprörda känslorna – över hela landet – mot nedläggningen av Sollefteå BB visar vad allmänheten och väljarna prioriterar. Skulle det till äventyrs bli skattepengar över för ökade anslag till kollektivtrafiken. finns mer angelägna ändamål än gratisresor för folk som har råd att betala för sig.

    Forss verkade inte ens känna till begreppen priselasticitet och driftkalkyler. Men låtsas att det är gammal kunskap hos honom, och skriver ”Läser du vad jag skrivit så skriver jag inte att jag inte vet vad de innebär utan att vi ska bortse från dem i detta läge och då på det sätt du vill använda dem för att stödja din argumentation.”

    Driftkalkyler visar vad det kostar och priselasticiteten hur högt pris man kan ta för en vara eller tjänst för att få en maximal försäljningsintäkt, i detta fall en maximal biljettintäkt. Dessa ekonomiska faktorer visar – tillsammans med möjliga subventioner – hur många körda mil man kan få. Jag har självfallet aldrig sagt att man inte ska ta hänsyn till ekonomiskt svaga grupper. men det gör ju inte Forss när han vill strö pengar över bilägare. Dessutom anser jag att socialpolitik i första hand ska bedrivas via socialbudgeten och inte via anslagen till kollektivtrafiken. Reskostnader ska ingå i försörjningsstödet, som är behovsprövat.

    Men visst kan man gruppera resenärerna efter ålder och sociala förhållanden och räkna ut priselasticitet för varje grupp. Västerbottens Länstrafik har ju faktiskt nyligen genomfört en kraftig prissänkning för ålderspensionärer. Pensionärer, som är för friska för att få färdtjänst, men har 4 km till närmaste busshållplats, vill inte ha ytterligare prissänkningar, utan kortare gångväg till hållplatsen. Men det är inget som skulle vara gratis för samhället.

    Men det är i alla fall min prioritering, om det till äventyrs skulle finnas några hittills okända extrapengar till kollektivtrafiken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.