Ta och läs Hans Linbergs blogg om Jonas Sjöstedt och denna där jag beskriver vänsterpartiet och hur de agerar

Ta och läs Hans Lindbergs blogg om Sjöstedt. Den var på bloggen i går. Jag tycker man ska döpa om de som har mer pengar än alla andra. Orsaken är att de tar inget ansvar för ekonomin och de kränker den kommunala personalen på olika sätt och de driver frågor som är ogenomförbara och de senaste exemplet är från måndagens kommunfullmäktige då de ville återkommunalisera statstrafiken inom Umeå kommun när entreprenaden upphör.

Det går inte för kollektivtrafiken i en län skall bara ha en myndighet och som omfattas av alla kommer. Det ska finnas ett kollektivtrafik utskott som har ansvaret och upphandlar den trafik som ska utföras och i Västerbotten är det länstrafiken som utför upphandlingen. Det är inte lagligt att ta tillbaka Ultra för då blir det två myndigheter. Det får finnas bara en vilket vänsterpartiet inte insett eller inte vill inse. Jag tycker lagen är rätt för de som som åker inom länet och mellan länen skall inte mötas via en massa murar och alltid köpa en biljett från de två punkter man reser emellan och det går inte med olika myndigheter.

Vi har ett system i Västerbotten där den som beställer betalar till myndigheten/länstrafiken som sköter detta. I västerbotten betalar landstinget trafik som går mellan kommuncentra och kommunerna betalar sin beställning för både stadstrafiken (Ultra) och den landsbygdstrafik som vi köper upp. Det tycker jag är en bättre modell än att man skulle skatteväxla och landstinget svarar för all kollektivtrafik.

Vi i Umeå vill inte ha den modellen för vi har behov att få mera kollektivtrafik medan de flesta kommunerna i länet behöver mindre. Vi har aldrig kunnat utveckla trafiken som vi gjort och betalat för detta men det har varit helt omöjligt om vi drivit lokaltrafiken själva. Kollektivtrafik är dessutom mycket mer än bussar som är interntrafik. Vi har bland annat färdtjänsten som är en kollektivtrafik eller som det heter enligt lagstiftningen samhällsbetalda resor. Jag tycker det är mycket märkligt agerande av V då de inte vet hur kollektivtrafiken ska fungera enligt svensk lag och att lägga en motion som är ogenomförbar tycker jag visar på att de enbart driver populistisk politik och ändå värre är att inte media har kompetens att granska deras agerande.

I debatten framhöll de personalens inflytande men MBL gäller för både offentlig och privata näringslivet och det gör all lagstiftning. Jag har styrt kommunen två gånger med V och den första var min första period och då var Eva Arvidsson deras gruppledare och det gick ändå hyfsat men hon kastade man ut. Förra perioden vara det Tamara och det gick sämre främst i slutet både i budget främst sista året men den delen reddes ut till slut. När sedan nästan hela ekonomikontoret hade kränkts av Tamara vid budgetarbetet gick det inte längre då personalen hade anmält henne för kränkande behandling och som vi hanterade enligt arbetsmiljölagen. Dessutom for de ut med osanningar i Holmsund och Obbola och om extra pengar till äldre när allt var mitt eget förslag

Men under sista min ordförandeperiod var det stora problem på tekniska för tre fastighetschefer slutade men där litade man på att Alfredsson skulle reda upp detta. Det är märkligt tycker jag att inte media granskat V,s uppträdande mot personalen men även hur vissa personer beter sig i nämnderna. Har man ett speciellt granskande team som inte får fram hur V beter sig, lägg ner det teamet. Alla som ser Webben från Fullmäktige måste väl se hur V fungerar och agerar då man anmäler VD i bostaden och dess ordförande för att de brustit mot ABL men det borde snart var dags för någon att anmäla V för när man sitter i en bolagsstyrelse ska man ta ansvar för vårdnad av bolaget och det gör de inte för i bolaget ska man ta ansvar för bolaget och när det framtiden ska man styras av det ägardirektiv som ägarna ger och det verkar som om inte vänsterpartiet vet detta. Jag hoppas att framtida socialdemokratiska ledare slipper att ha med V att göra och för det har alla partier ett ansvar

8 kommentarer

  1. Kim

    Politikernas eviga tålamod och förtroende för Alfredsson är HELT obegripligt. Säger det mesta om kompetensen från de som ska styra de högsta cheferna.

  2. Michael Rönnlund

    Bra att återkommunalisera statstrafiken inom Umeå kommun. Bättre villkor för medarbetarna och bättre kvalite.

    Ni Socialdemokrater i Umeå har valt att samarbeta med Moderaterna istället för med Vänsterpartiet.

    Ni har gått till höger på den politiska kartan.

    Du pratar om att V tycker sig ha en stor börs men jag påstår att S anser sig ha en betydligt större börs. En börs där skattebetalarnas pengar finns.

    Du beskriver ett kommunalt ärende men ska man se helheten i hur skattebetalarnas pengar används måste man se över hela landet och alla politiska frågor. Vi har en kaka att fördela och det viktiga är hur man prioriterar att använda denna kaka.

    Socialdemokraterna försvarar att +30 miljarder av skattebetalarnas pengar ges i bidrag till de redan rika. Ni sossar med Magdalena Andersson i spetsen försvarar dessa bidrag till rika som inte behöver dem. En omvänd Robin Hood effekt.

    Magdalena Andersson vägrar acceptera att fastighetsskatt införs och att de fördelningsmässigt ekonomiskt förödande ränteavdragen tas bort och hennes ursäkt är att -

    – Det är inget som man särskilt gärna vill göra eller gör lättvindigt, eftersom det påverkar alla som redan i dag har köpt en bostad och gjort sin livs största investering, säger hon till TT.

    Enligt Magdalena Andersson är till exempel en fastighetsskatt i princip helt utesluten och en minskning av ränteavdragen ligger långt borta.

    http://fmf.se/ny-kritik-mot-sveriges-bostadsmarknad/

    Vad hon inte säger är att den rikaste tiondelen av hushållen får 20 gånger mer i bidrag än den svagaste tiondelen. De rika hushållen får +25,5 miljarder i bidrag av skattebetalarna varje år. En hisnande summa som ni sossar anser är väl använda skattemedel. Då finns det en väldigt stor börs.

    För att underlätta för den som vill låna pengar till att köpa bostad beviljar staten ränteavdrag på 30 procent på räntekostnaderna. Ränteavdragen är alltså en statlig subvention på cirka 30 miljarder per år. Men SVT:s granskning visar att de statliga pengarna fördelas extremt ojämnt. Den rikaste tiondelen av hushållen får 20 gånger mer i bidrag än den svagaste tiondelen. Slår man ut pengarna visar SVT:s genomgång att 85 procent av miljarderna går till den rikare hälften av alla hushåll. Den svagare hälften får bara 15 procent. Ligger villan på tjusig adress bredvid finansministern i Nacka, kostar den kanske tio miljoner kronor. Avdraget kan då bli på 40.000-45.000 kronor om året.

    – Det är ett väldigt stort spann, säger Hans Heggeman.

    Han menar att ingen annan skatt eller reform har lika stor effekt i att omfördela från ekonomiskt svaga till de ekonomiskt starka.

    SCB har delat Sveriges 4,9 miljoner hushåll i tio lika stora delar, efter ekonomisk bärkraft. I de första grupperna, med de 30 procent ekonomiskt svagaste hushållen, är avdragen väldigt låga, under tusen kronor om året i genomsnitt.

    – Det är ju en dubbel effekt: De med låga inkomster äger oftast inte sitt boende och har inga lån och då får man ingenting av systemet. Om de har lån så är det oftast låga lån, säger Hans Heggemann.

    De flesta som bor i hyreslägenhet får ingenting.

    https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/rika-far-mest-av-statens-30-miljarder-i-ranteavdrag

    Jag trodde ni sossar stog för ett jämlikt samhälle Holmlund – vad har hänt med det? Jo ni har gått till höger och vurmar mer för de redan rika än att stå upp för de ekonomiskt svagare grupperna.

    Michael Rönnlund (V)

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det får inte vara mer än en trafikhuvudman i varje län, Tror det är bra för resenärerna att Umeå skulle har flera än vi har . vi har mellankommunaltrafik, landsbygdstrafik inom kommunen och stadstrafik

  3. Per-olof balkedal

    Mycket intressant demokrati att Umeås invånare inte enligt lag kan bestämma att ha egen ägd busstrafik. Nästa år har V kommit överens om med S att gymnasieungdomar ska få åka gratis buss på lokaltrafik på sommaren. Om Umeå kommun hade haft i egen regi hade kommunen kunnat bestämma det, men nu kan de privata bussbolagen fullständigt strunta i det. Eller har jag fel?

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Minns jag rätt har det med EU att göra. Men det är ohållbart att ha flera trafikhuvudmän i en kommun. Umeå skulle ju ha tre i ditt resonemang, dels stadstrafiken, sedan den egna landsbygdstrafiken och så den trafik som går mellan kommunera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>