Självklart med Batterifabrik till Skellefteå

Självklart med Batterifabrik till Skellefteå. Det finns många fördelar till och med för företaget Northvolt om man lägger den till Skellefteå men det tänker jag inte upprepa för det har säkert Skellefteå kommun talat om för bolaget. Jag tror ändå energiförsörjningen för en sådan energislukare är viktig. Det är också en stor fördel för svenska kraftnät så att man slipper bygga ut energidistrinitionsvägarna söderut då en större del kan användas här i Norrland där elproduktionen finns . Jag hoppas att anläggningen byggs i Skellefteå. När Norrbotniabanan är byggd finns det även en modern järnväg att transportera batterierna direkt ut till Europa både med tåg och med båt.

14 kommentarer

  1. johansson

    Jag tror att Northvolt är ett riktigt stor bluff det brukar vara så med företag som inte har några egna pengar, nu raggar man runt hela Sverige efter finansiärer och än så länge har man endast fått ihop en bråkdel av det som behövs. Jag tror inte att det blir någon fabrik man kommer inte att få ihop pengarna helt enkelt

  2. Bertil

    Northvolt. jag tror definitivt inte det är nån bluff.
    men får man inga finansiärer så då blir det svårt.

    Då blir det som med Torbjörn Holmlunds ”Stoorn”
    Den gigantiska Älgen han vill sätta upp på Vithatten.
    Det var nära det skulle skett 2008 men så kom finanskrisen och allt har sedan dess legat
    i träda.-

    Nu handlar dock batterifabriken om nåt helt annat framtidens bilar och den batterihause vi nu ser växa sig allt starkare. Så jag tror detta kommer sättas igång.

    Gällande vem som ”får ” fabriken så är min övertygelse att det blir Skellefteå.
    Nä Wasa inte fick fortsätta kandidera utan det blev Skellefteå och Västerås det skulle stå mellan
    så är det Skellefteå jag tror på.

    Hörde på mötet som var i Skellefteå hur P.C talade om Wasa och hur det hade vuxit.
    Sen har faktiskt Wasa en gruva som inte är öppnad där Litium finns.
    Vidare så ville Peter att fabriken skulle byggas i trä. han hade besökt en fabrik här i Norr som
    tillverkade Limträ och den blev han imponerad av. Förmodligen är det bygdsiljum, han talar om.
    Detta sa han när han mötte Västeråsarna den 25/9 d.v.s samma form av möte som gav ett överfullt
    Scandic i Skellefteå.

    Att det blir Skellefteå tyckte jag mig se när Västerås visade den anvisade marken
    Northvolt skulle få tillgång till.
    Den hade formen av en Triangel måtten var 1km i basen och höjden på denna triangel var 900 m. ‘

    Under talet i Västerås omtalade Peter C att fabriken skulle bli ca. 800 meter lång och den sammanlagda bredden ca. 1,4 km.- Den marken hade inte Västerås. som jag uppfattade det.

    På detta har Västerås inte det vatten Batterifabriken behöver. Mälaren är visserligen stor men det vattnet används till den befolkning som finns och därmed blir det problem med vatten till en batterifabrik.
    På det har man inte den EL som behövs.Den kanske de kan fixa men det tar tid.
    Dessutom är elen billigare här uppe det ger besparingar på kanske 70-80 miljoner varje år när produktionen är i fullkapacitet.

    Skellefteå har kort sagt de flesta fördelarna. Dock kan pengars makt sätta käppar i hjulen när investerare bestämmer.
    Men jag är helt övertygad om att Skellefteå är starkast när avgörandet om var Batterifabriken ska sättas upp kommer till skott.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      VRFÖR ska det vara blugg. batteridrivet kommer fortare än vad oljemaffian hade tänkt. själv sa jag för tio år sedan att det kommer att bli eldrivnafordon

  3. Bertil

    Kommentar 2 angående Batterifabriken.

    Vi får inte glömma att en Norrbothniabana kommer att byggas fram till Skellefteå.
    Detta gynnar så klart Batterifabriken. Umeå blir då betydligt närmare och där finns ex: Universitet.
    men mycket annat så klart som gynnar fabriken.

    Glöm ej heller att vilket kanske belysts mindre i Sammanhanget att Mo I Rana i Norge kommer bygga en internationell flygplats detta påverkar arbetstillfällen inte minst för Storuman.
    Det i sin tur gör att inlandet växer och att fler företag därmed även kommer skapas kring Skellefteå
    med alla de arbetstillfällen det innebär.
    Men inte bara det det kommer påverka battterifabrikens kontakter och inköp av råvara.

    Så alla sammantagna bitar som är positiva för Norrland Norrbothniabana, flygplatsen i Mo I Rana Norge kommer göra Batterifabrikens läge i Skellefteå mycket gynnsamt.-
    och framförallt kommer allt från stadsdelen Skellefteå till hela Inlandet få en enorm skjuts uppåt i
    ökad befolkning genom att fler företag och jobb kommer bli följden.

    Detta tar så klart tid och är våra barn och barnbarns framtid.
    men att en Batterifabrik om alla bitar faller på plats kan förändra Norrland till nåt oerhört positivt
    är nåt vi måste både ha förhoppning om men även vara beredda på och se ljuset i den tunnel med
    nedskärningar som inte minst Alliansen skapade i politik för vårt folk.

    Minns Alliansens enträgna focus enbart på Stockholm och storstäder, det var och är en förkastlig politik. F.d Statsminister Göran P han hävdade att hela landet ska leva. Visst ska en Norrbothniabana sträcka sig ända till Haparanda sa han och visst ska E4-an var fullskalig ända till Haparanda också.
    Så menade han.

    Nu gäller det att vi röstar rött då kommer allt bli gött.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag tror att Norr Botniabanan kommer Liberalerna har sagt jag , och även centern och Kristdemokraterna men man måste gå på samma lösning som Botnibanan när vi bildade bolag som lånade upp pengar. Stora projekt går inte att finansiera

  4. Olle

    Tror Johansson har rätt,varför satsa på skellefteå och inte där marknaden är som störst utan frakta batterierna till tillverkarna av bilar. Luktar bondfångeri.Och i framtiden kanske bilarna drivs av energi från supercappar och inte batterier.

    Batteritillverkaren har bara nått bråkdel av investeringsmålet.
    Batteritillverkaren Northvolt skulle ta in nästan 1 miljard kronor till sin första fabrikslina under sommaren.
    Hittills har dock bara en tiondel av pengarna visats upp.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Men marknaden är säkert hela världen och det är bra om vi får företag som säljer över hela världen. Jag tror att det inte är färdiga batterier utan komponenter

      • Olle

        http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171010/nytt-elbilsbatteri-fran-toshiba-kan-snabbladdas-med-over-30-mils-korning-pa-sex-minuter/

        Tror att innan Northvolt hunnit bygga sin fabrik har tekniken skenat vidare till nästa nivå,följ ovan länk. Detta är intressant ladda fullt på 6 minuter ett batteri som driver bilen 30 mil och kan laddas 5000 ggr detta innebär 150 000 mil innan batteriet är kass . Detta kommer ut 2019 och i så fall är hela Northvolts anläggning hotad eftersom denna nya teknik är patenterad av annat företag. Det finns bara ett litet problem !!
        Man ska överföra 30 kWh på 6 minuter. Det innebär att laddaren ska vara på ca 300 kW. En vanlig villa som har 16 A huvudsäkring har ca 11 kW att tillgå. Det är nästan så att man behöver teckna ett eget högspänningsabonnemang till villan. Fast jag klagar inte, jag är ju i elbranschen.
        Northvolt är bra men vi är lite tidigt ute för att hasta fram ,ingen teknik är given än men det tar för lång tid att ladda LJ batterier. Vi måste ner mot 5 minuter då är vi nere på ungefär samma tid som att tanka bilen. Men nästa problem är då att vi inte har energi till detta ,om alla bilar vore elbilar i Sverige idag skulle bara 4 % av dessa kunna laddas samtidigt om vi räknar med att alla kärnkraftverk går på högvarv vilket de inte gör.

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          Tekniken går alltid framåt men jag tror väl att de ska göra batterier för nya bilar och inte gamla. biltillverkarna gör inte egna batteriet

    • Bertil

      Vad Northvolt håller i kulisserna vet vi inte. Ska man bemöta media så fort media skriker då blir inget gjort.
      Det är deras pressmeddelande vi får vänta på och hoppas på.

      Supercappar är förståss ett komplement men dessa lagrar bara energi under relativt kort tid och kam användas för ex: bussar med många start och stopp.

      Alternativ till litiumjonbatterier finns inte
      Närmaste 50 åren lör dessa batterier gälla.
      Finns experiment med litiumluft vilka teoretiskt kan ge några hundra ggr mer effekt men dessa är långt borta innan de ev:kan komma till användning.
      I övrigt finns inte mycket annat än
      De Batterier som nämnts och därmed bör Nortvolt vara en framtidssatsning.

      Skellefteå ligger bra till med hamn och därmed kan de fraktas Världen runt
      Till Norge är det dessutom inte särskilt långt för frakt från hamn där.

      Att det är spännande råder ingen tvekan om.

      • Olle

        Jodå Bertil,andra batterier finns och kommer ut på marknaden 2019 här används en titannioboxid som anodmaterial. Laddtid 6 minuter 30kW ,klarar 5000 laddningar ,ca 30 mil på en laddning.
        Fabrikat Toshiba. Problemet ligger väl i de höga laddströmmarna och fordrar infrastruktur för detta,men att tanka min bil tar ju ca 3 minuter på macken så att vänta i 6 minuter är helt ok.De nya svenska supercapparna som snart ligger för utvärdering hos Tesla är så pass täta att de är nära att snart vara ett alternativ till batterier.
        Vi som är i branschen ser otroligt mycket som händer just nu och framför allt vad gäller bränsleceller som troligen blir större än ren eldrift. Vi kommer aldrig att ha en bilflotta som går enbart på El utan det kommer att vara El,biogas,bränsleceller och diverse biobränslen.

        • Bertil

          Intressant inlägg Olle , jag håller med det blir en blandning av kraft till fordon m.m
          Sen vad som sker ännu längre fram är svårt säga om 100 år eller så.-

          Ja om inte Trump förstört Jorden och Moderaten Kristersson snavat sig olycklig på sina ”trösklar.”
          och Björklunds ”höga murar.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>