Lägg inte skulden på Norrtåg för tågstrulet
Lägg inte skulden på Norrtåg för tågstrulet. Nu håller jag mig till det som rör Botniabanan Jag ska enkelt försöka förklara varför, men det är komplicerat med olika avtal. Tågen ägs inte av Norrtåg utan av ett bolag som heter AB Transitio. Uppgiften för bolaget är följande TRANSITIO. AB Transitio anskaffar, finansierar och förvaltar spårfordon åt sina ägare där landstinget är en. Syftet är främst att optimera ägarnas fordonskostnader samt säkerställa en hög kvalitet och kompetens inom områdena anskaffning, förvaltning och underhåll. Tågen hyrs sedan till operatören. De har ett ansvar för löpande underhåll.
Så till orsaken till strulet. Järnvägen ägs av staten via trafikverket som har ansvaret för att det finns en farbar järnväg. Tänk tanken att sedan den 1 januari och tills i går var det 14 älgar som påkördes och tågen måste in till verkstad för att lagas. Det tar sin tid och det blir brist på tåg.
Redan under min tid som kommunsstyrelseordförande var detta på dagordningen. Vi är alla överens att detta går att ordna och det är att Trafikverket sätter upp viltstängsel och pengar får man ta från drift och underhåll. Jag förstår inte att de inte tar sitt ansvar så tågen kan rulla. Men så mycket snö som nu är det lättare för älgarna att gå på järnvägen
Andra huvudanledningar är många hjulskador som har krävt många dagars avställning, en del bromsbekymmer där avisningskapaciteten har varit otillräcklig samt en del infrastrukturproblem med signalfel, andra blockerande tåg samt fastfrusna växlar. Verkstaden är öppen nattetid och avisning har skett där varje natt sedan början på december. Största delen av ansvaret för detta ligger utanför Norrtågs ansvar. Det är en blandning av ansvar operatören, trafikverket
Norrtåg arbetar intensivt tillsammans med operatören med att lösa de aktuella problemen med trafiken. Läget har varit ansträngt sedan Juldagen.
Totalt har 77 % av trafiken gått som planerat jämfört med cirka 95 % normalt och i normalfallet har det funnits bussersättning. På Botniabanan hänvisar operatören på en del turer till nästa avgång eftersom trafiken är tät och tågresan snabbare än en busstransport. Norrtåg har även ansvar för trafik norr om Botniabanan och de tågen används även på Botniabanan och går de sönder blir det kapacitetsbrist på tåg på Botniabanan
De fordon som används på Botniabanan (X62) fungerar normalt bra. Sedan leveransen 2012 har en stora förändringar genomförts av fordonsleverantören och fordonsproblemen de senaste vintrarna (2014-2017) har varit mycket begränsade. Denna vinter har det dock varit problem med fastfrusna bromsar främst beroende på kapacitetsbrist för avisning. Det kvarstående problemet med X62 är hjulen som fortsatt uppvisar kvalitetsbrister under vintertid där skador uppkommer, sannolikt beroende på de stora skillnaderna i temperaturer som hjulen utsätts för. Förbättringsarbetet pågår intensivt. Man ser ingen skillnad i vintertillgänglighet jämfört med t ex den fordonstyp Norrtåg hade som alternativ vid fordonsbeställningen 2009.
Både Norrtåg och operatören kommer nu att utföra analyser av problemen de senaste veckorna och ta fram förslag på åtgärder för att förbättra läget, både på kort och lång sikt. Nu gäller det för trafikverket att ta sitt ansvar för när det gäller älgolyckor går det att åtgärda om man vill.
Senaste kommentarerna