Över 20 år sedan Vägpaketet började byggas

Över 20 år sedan Vägpaketet började byggas. Det är sedan 1990 trafiken började diskuteras och planeras som jag ska ge en bild av även om jag inte full kan ge alla delar och tider I går avslog regeringen den sista delen av överklagande som var på den västra länken. Men jag ser att många glömt bort när det började byggas men ett av dessa var Kolbäcksbron som börja byggas 1998 men som då var den kommunens del för att klara de problem vi hade haft med luftproblemen och E4 skulle gå väster om staden ungefär det var ett gemensamt ansvar stat och kommun.

Kolbäcksbron överklagades men då lyssnade regeringen också på kommunen och avslog överklagandet för det var en del av ett system som skulle klara av en bättre miljö. Men det var redan i början på 90 talet som det var en diskussion om att Kolbäcksvägen skulle vara en E4. Men det gillade vi inte i kommunen då dåvarande vägverket skulle att 110/km standard vilket skulle innebära stora eller mycket och många trafikplatser som skulle ta mycket mark i anspråk. Det blev ingen fortsättning av det då en borglig regering tillträtt och centerpartiet var emot den sträckningen och mot Kolbäcksbron. Borgliga regeringen ville inte köra över centern den gången trots att vi i vägalliansen i Umeå uppvaktade Odell som hade ansvar förvtrafiken. Vägalliansen är S,M,Fp och KD som varit helt överens i alla förslag som varit uppe.

Då blev omtag och E4 i ett västligt läge, men då blev stopp över Röbäcksslätten men tyvärr biföll S-regeringen besvären och vi förstod inte motiven men då var vi tvingad att åter börja om och då kom vi så småningom till nuvarande sträckningar med Västra länken upp till rondellen vid Coop på Ersboda. E12 blev flyttad till södra sidan egentligen från nuvarande E4 och ned till Holmsund men pengarna var borta i planen. Då fick vi i vägalliansen klart att alliansen la in den i den närtidssatsning som de införde och då var även centern även med. Men E 12 skulle under en tid gå upp till Nydalarondellen och Kolbäcksbron ned till Hamnen. De förändringar som är gjorda från utsprunget är främst över Röbäcksslätten och vägarnas nummer. Jag är glad för Umeåbornas del att vi kan fullfölja det system som ska ge Umeå bättre luft

Jag måste fundera över om det ska ta så fruktansvärt lång tid att färdigställa ett projekt som staten har det övergripande ansvaret för nämligen de två statliga Europavägarna som gick genom stadskärnan.
Forutom överklagningar som jag redovisat tidigare följande.
E12 på södra sidan ned till Holmsund överklagades med motivet att det var en del i vägpaketet, det gjorde man även när vägen förbi Volvo Umeverken skulle dras liksom från Röbäck till Volvo med samma motiv skulle byggas. Det fanns en tidplan från början till slut om hela vägsystemet men den turordningen kommer jag inte riktigt ihåg.

Jag tycker det är för lång tid för ett miljöprojekt som ska förbättra luften i centrum. Nu återstår för kommunen att planera så att biltrafiken som inte ska till centrum styrs ut på den så kallade ringen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.