Nya dieselbilar bryter mot avgasregler

Nya dieselbilar bryter mot avgasregler. Det är mycket märkligt att dieseln inte går att komma tillrätta med och dess utsläpp. Nu är det kraftiga överskridanden av avgaskraven. De här uppgifterna såg jag på TV i går. Nog måste det vara dags att i alla fall förbjuda disel på personbilar. Jag hade för några år sedan köpt en Kia disel och den hade dessutom rabatt för att det var en miljöbil. I Norrland var det inte ofta att miljöbilen var en miljöbil och det beror på det kalla klimatet. När jag sett Anders Ågren anfalla de som vill införa miljözoner tycker jag att han inte ska bry sig om vad partiet centralt beslutar utan ta och läs på vad kunskapen säger.

De nyaste dieselbilarna klarar inte
avgaskraven vid verklig körning. Det
visar en ny europeisk undersökning,
rapporterar SVT Nyheter. Utsläppen av kväveoxid är i snitt fem gånger större än den nya Euro 6-normen tillåter, enligt studien. -Det innebär att vi fortfarande har problem med höga halter av kväveoxid i luften i våra tätorter, och det leder förstås till hälsoeffekter, säger Åke Sjödin vid miljöinstitutet IVL. Nya personbilar och lastbilar som säljs i Sverige måste klara Euro 6.

Jag tror man måste sätta hårt mot hårt när det gäller dieselbilarna. På andra områden är det förbjudet att använda produkter som inte klarar de miljökrav som man satt upp. Jag tycker det ser ut som om samhället måste snabba på utvecklingen för en miljö som det går att leva i. Plast och mikroplaster är en stor produkt i hela världen och som måste bort. Det är märkligt att vi människor tillåter att vi förstör den planet vi lever på. Vi blir det åtaganden som måste göras då en hel industri måste bort. Jobb kommer att försvinna men nya miljövänliga produkter ger också jobb och troligen blir det fler så den frågan är nog löst. Ju fortare man löser de allvarliga miljöbristerna desto billigare. Dieseln var med i det fusk som uppdagades för några år sedan , nu kommer den igen och då klarar man inte sv Euro 6 kraven.

5 kommentarer

  1. Hazze

    Framtiden tillhör dieseln. Bara trams att sätta nivåer som inte är kopplade till verkliga undersökningar utan till politikers fantasibilder. De som bor i städer behöver väl knappast bilar? De kan ju gå?

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Disel är inte bra och kommer att fasas ut av industrin själv. Det är märkligt att man än rn gång har fuskat med utsläppen

  2. Olle

    10 st floder i u-länder står för 90 % av all plast i haven. Finns ju sätt att rena kväveoxid idag ,avfallet blir då urea. Nu tillsätter vi urea och detta vill ju förstås Yara fortsätta med eftersom detta är en ”mjölkko för Yaraa,idag kör jag på 70 % fossilfritt i min bil som tar 0,41 l/mil det är inte mycket koldioxidutsläpp om man räknar med hur mycket diesel det är i blandningen.Sen tillsätter bilen urea AD blå som reducerar kväveoxiderna ,men denna reningsmetod går att göra ännubättre.Om vi satsar på rening blir dieselbilen nåt att räkna med ,den går idag att enbart köra på tex tallolja vilket vi i ett försök gjort. Men marknadskrafterna gör att vi inte kommer i mål med nya reningsmetoder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>