Varför har vi automatiska hastighetskontroller

Varför har vi automatiska hastighetskontroller. Det kan inte finnas någon anledning alls till. Det är endast 1% knappt som kör för fort som straffas. Läste en artikel i Omni som jag lägger ut här visar på att jag har rätt.

Över 99 procent av de som registreras för fortkörning slipper böter, skriver TT.
Av de 1,4 miljarder fordonspassager som varje år registreras vid hastighetskamerorna bötfälls ungefär hundratusen för fortkörning  långt under de 28 42 miljoner fortkörningar som registreras totalt.

-Skulle vi ta in alla överträdelser så skulle det bli en alldeles för stor mängd, vi har inte resurser att hantera det, säger Lis-Marie Svonni, tillförordnad sektionschef för polisens enhet för automatiserad trafiksäkerhetskontroll, till TT. Slut citat

Ska det var på detta sätt bör man införa nya gränser och de som bryter mot detta ska automatiskt böta för detta. Hon som är chef tycker jag har konstiga motiv. Är det rabatter på andra lagar också. När det är automatiska kontroller måste det även gå att skicka ut boten automatiskt

6 kommentarer

  1. Karl Johan

    Hej
    ”När det är automatiska kontroller måste det även gå att skicka ut boten automatiskt”
    Hur tänker du nu? Till vem ska man skicka den automatiskt?
    Med vänlig hälsning Karl Johan

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det är just så jag tänker. De har nog byggt upp en djäkla byråkrati som det ser ut

      • Björn

        Boten kommer per automatik Lennart, efter att bilden har granskats manuellt och en säker identifiering av föraren har skett eftersom det är föraransvar och inte ägaransvar som gäller lagmässigt. Lånad bil/ otydlig bild = inga böter :)
        Vill du ha ett ägaransvar får du skynda dig, kräver en ändring i grundlagen som föregås av ett riksdagsval.
        Tycker själv att det är helt bortkastade pengar att sätta upp kameror efter vägarna, bättre att fler målade polisbilar syns efter vägarna. Om man nu promt måste få ner hastigheten……

  2. Anders

    Poängen är väl ändå att få ner hastigheterna på utsatta sträckor eftersom det tydligen saknas pengar att bygga riktiga vägar i Västerbotten.
    Av statistiken att döma fyller de sin funktion. De flesta bromsar ner.

    Att det är en del byråkrati kring böterna är oundvikligt och därför förstår man också att de inte kan lägga ner hur mycket resurser som helst.
    på att jaga fartsyndare. (Tanken var ju också att plåtpoliserna skulle spara pengar så man kunde dra ner på antalet trafikpoliser t ex.)
    Motorcyklar har inga skyltar fram så de har i praktiken fri fart. De går inte att identifiera även om de fotas. De flesta som kör sträckor ofta lär sig var kamerorna finns. De som fotas är alltså till största delen folk som inte är bekanta med sträckorna som t ex turister eller utländska förare.
    Det har varit mer eller mindre omöjligt för svenska myndigheter att fälla utländska förare (och det har nog inte ändrats mycket på den punkten) därför ser det nog ut så här.

    Sedan håller många bilder så låg kvalitet att det inte går att identifiera föraren av olika anledningar.
    Som förare kan man också neka och då blir det motparten som får dra det till domstol och det brukar aldrig hända eftersom det är förenat med kostnader så jag är inte ett dugg förvånad att det är på det här viset.

  3. En tunn blå linje

    Hej Lennart! Vad tycker du är skillnaden på just dessa brott jämfört med alla andra brott som polisen tvingas lägga ner på grund av resursbrist?

    Att det förekommer straffrabatter på brott är ingenting nytt. Det är ju ni politiker som bestämt detta till och med!

    Förekommer både inom trafikbotsbrotten (rabatterat pris ifall du både kört för fort och dessutom t.ex saknar bilbälte vid samma tillfälle, hela 50% rabatt på den billigaste boten, vilket kap!) men även brott i Brottsbalken.

    Har du begått tillräckligt många brott så kan du dessutom få 100% rabatt på vissa brott pga att brotten inte är tillräckligt grova för att påverka straffvärdet som döms ut i Tingsrätten i slutändan. Snacka om att lägga ner polisarbete på något som bara knövlas ner i en papperskorg framför våra ögon! Som 15-21 åring har du dessutom straffrabatt på samtliga brott. Ja, sen om du är tillräckligt sjuk eller gammal så får du ju också rabatt såklart.

    Att politiker inte verkar ha koll på detta är oroväckande. Det är ju trots allt politiker som stiftar våra lagar.

    För övrigt så handlar stor del av polisarbetet om att förebygga brott. Genom att ha ATK kameror så förebygger man att folk kör för fort. Bara för att inte ”tillräckligt många straffas” så innebär det inte att kamerorna inte fyller någon funktion.

    Genom att synas så förebygger vi. Med ditt resonemang kan vi lika gärna säga, vad fyller polisen för funktion när vi patrullerar?

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag inte varit inne på andra brott utan frågar mig bara varför sätter man upp kameror om endast 1% av de som kör för fort straffas för det

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>