Kollektivtrafiken måste prioriteras

Kollektivtrafiken måste prioriteras. Men jag menar inte mer pengar utan i framkomlighet. Det tror jag är ett bra sätt att få ännu fler att åka buss till och från jobbet eller när man har ärendet åt det håll det är lätt att åka buss.

Idag när jag gick Rådhusesplanaden för att köpa en flaska vin till kvällens fiskmiddag fick bussen stå minst en minut då fotgängare kom i en strid ström och kastade sig ut i gatan liksom även en del cyklister kommer ångande i full fart. Där tror jag inte övergångsstället har ett prio för cyklister. Jag bor vid korsningen Brogatan/Storgatan vilket ger prio åt även cyklister och de ser sig inte för ett enda dugg utan litar på att bilarna stannar.

Det verkar som om cyklisterna tror att de har företräde vid alla övergångsställen. Det har de inte och det bör nog införas telefonförbud även för cyklister på samma sätt som för bilar. Trots att de har hörlurar på sig vinglar man och hör inget.

Ska folk åka kollektivtrafik mera vilket är bra för miljön måste busstrafiken ha prio ett dvs företräde även där det finns övergångsstället men även vid samtliga gatukorsningar där bussarna går. Detta skulle minska gångtiden för bussarna avsevärt och skulle därmed göra kollektivtrafiken intressantare och bussarna användas på annat sätt under dagen och kunna ge mer kollektivtrafik för samma pengar.

Mer kollektivtrafik ger en bättre miljö för stadens centrum och hela kommunen. Att bilisterna skulle lämna företräde vid alla korsningar är ett annat sätt för att kollektivtrafiken skulle bli attraktivare. När det gäller gångare och cyklisters företräde tror jag är en riktig miljöbov då bilarna står och släpper ut föroreningar hela tiden. Det tror jag ger mer skador för människorna än att de kan gå rakt ut i gatan och göra likadant gör även de som cyklar.

Det är inte bar vid övergångsställen där det är fel. Det andra stora problemet är att folk kör alldeles för fort i stan men även efter andra mindre vägar än E4. De kör åt helvete för fort och så tvärbromsar man där det finns automatisk kameraövervakning. Polisen måste ut mera och ta hastighetskontroller. Man måste även inse att det var fel att införa så många nya bestämmelser. Från 70 till 60 till 40. 10 km variation mellan gränserna måste vara ett tankefel.

Sista måste jag ta upp gång och cykeltrafiken en gång till. Där det är gemensamt för gångare och cyklister vet man inte vart man ska gå eller cykla och läsförståelsen är lika med noll. Cykling på gångbana är förbjudet enligt trafikförordningen. Enligt transportstyrelsen ska trottoarer betraktas som gångbanor även om de inte är skyltade som gångbana. Detta innebär ett förbud mot att cykla på trottoarer. Cyklister får endast korsa en gångbana och har då väjningsplikt mot gående. Det är på det området rena anarkin som råder och jag tror polisen gör lite åt det. Hur många cyklister vet att man har väjningsplikt. Cyklister har inget inget företräde på samma sätt som gångare på ett övergångsställe förutom där det är skyltat företräde

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>