Har funderingar hur bilister beter sig

Har funderingar hur bilister beter sig. En resa tur och retur till Bjästa lördag/söndag. Den ska jag koncentrera på bilisternas beteende och laglydighet. För att vara ärlig är den inte speciellt stor. Det är alldeles för många som kör för fort och ganska mycket för fort. Jag körde precis enligt vad som var lagligt men det var oerhört många bilar som körde om mig och många bara blåste förbi. Man dvs jag funderade också varför man skyltar där man har kameror som över vakar och fotograferar de som kör för fort.

Det här skedde både på lördag morgon efter tio när vi åkte ner men även på söndag kväll när vi åkte hem. Då förvånades jag även att det var många som hade fel på ljusinställningen. När vi åkte hem var det även en bilist som hindrade trafiken mycket då bilisten hade en last på tackräcket som var ca en meter utsående på bilens båda sidor och gjorde att bilisterna var rädda för att köra om. Dessutom hade den inga markeringar så det var svårt i mörkret att se var lasten slutade. Jag har i alla fall svårt att tro att detta var en laglig last för det betedde sig som en trafikfara. Lite reflektioner under en helgresa till några goda vänner.

12 kommentarer

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det beror på dålig respekt för hastighetsbegränsningarna och nuvarande regler kom till under alliansregeringen och motiven är mindre olyckor och det tror jag att du vet Ulf

      • Ulf Parde

        Alliansregeringen gjorde många fel. Införandet av den världsunika 0,2-lagen för (de flesta) fritidsbåtar var ett av de värsta. Ändå vill jag säga att de införda hastighetsgränserna i sig inte var fel. Men både den förra och nuvarande regeringen hade kanske inte koll på att Trafikverket skulle genomföra så många sänkningar och så få höjningar. Sedan hade dåvarande kvinnliga centerpartistiske infrastrukturminister en klart uttalad positiv inställning till 120 på motorväg. Det var absolut inte hennes tanke att Trafikverket skulle fuska bort 120 till några ynka mil av ”utsläppsskäl” på motorvägar som är mycket mer glest trafikerade än i övrig a EU.

  1. Ulf Parde

    Tillägg: Det har bl. a. blivit för mkt 80 på vägar som gott och väl tålde 90. Det är farligt när förtroendet för systemet krackelerar beroende på för hårda gränser av myndigheterna. När det är mörkt och man måste koppla om till halvljus vid möten kanske man själv vill sänka farten. Men här talar vi om högsta tillåtna hastighet. Jag känner väl till denna E4 till bl. a. Bjästa. Undrar du inte varför det bara är 100 i st. f. 110 på en del 2+1-vägar? För att hinna om ett par långtradare eller husvagnar när man får dubbelfil måste man upp i minst 110. Framförallt som man ofta har en eller ett par bakom sig som också vill hinna om. Jag tror dig inte om du påstår att du aldrig översteg 100 vid denna typ av omkörningar.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Som jag svarade på din andra kommentar beror hastighetsgränserna på vilken standard vägarna hade och bedömningen ligger på väghållarna staten via trafikverket och det kommunala vägnätet satte kommunerna gränserna

      • Ulf Parde

        Du vågade inte svara på frågan om det verkligen blir en bra omkörning av långtradare på 2+1-väg utan att överskrida 100 (som är på en del ställen längs E4 mot Ö-vik). Jag väntar mig bättre än så av en gammal politiker. Ang. det du säger att på det kommunala vägnätet så är det kommunerna som sätter gränserna; Ja, det ska gudarna veta. I Umeå (gäller även omkringliggande tätorter) så har det blivit alldeles för mycket 40 (i st. f. vedertagna 50) på breda genomfartsvägar med åtskilda G-C-banor. Så länge E4 går genom Ö-vik är det även där helt fel med att (nyligen) ha sänkt till 40. Vid Ö-viks norra utfart har man sänkt från 70 till 60 och satt upp en fartkamera. Endera hade räckt.

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          Det går hur bra som helst om jag inte hinner upp fem 500 m för det blir en fil

          • Ulf Parde

            Det finns ganska korta 2?1-sträckor. Några sådana strax norr om Ö-vik som inte kan ha undgått dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>