Kommer Sävarbona åka tåg in till Umeå

Kommer Sävarbona åka tåg in till Umeå? Nu planeras för Norrbotniabanans dragning norrut och det första samhälle man når är Sävar. Där har förslaget varit att dra järnvägen öster om E4 med resecentrum. Det har även förts fram synpunkter om ett västlig läge för att nå Norra Skogsägarnas anläggning sågen. Det har jag inte satt mig i tillräckligt för kunna säga vad som är bäst.

Som jag skriver i rubriken har jag funderat mycket om Sävarborna kommer att åka tåg in till Umeå för att jobba eller handla och likadant för de som ska till jobbet i Sävar. När Botniabanan byggdes fattades beslut att inte bygga ett resecentra i Bjästa dit det är ca 20 km från Örnsköldsvik och Umeå Sävar ca 16 km. Orsaken till att man inte skulle åka är tiden. Först ska man på något sätt tas till det resecentrat och dit kan man cykla eller gå men troligen med bilen. Tåget stannar vid Centralen eller Umeå Östra. Jobbar man på Nus där man inte behöver byta transport till jobbet går det säkert bra.

Men för att åka och handla tvivlar jag på tåg då det är lätt att ta sig till Ersboda med bil direkt till butiken och samma sak till handelsområde Syd. Sedan är jag ganska säker på att det blir förändringar för bussarna. Jag tror inte man trafikerar dubbelt.

Tågen kommer säkert att ha en timmes turtäthet medan bussturerna går oftare. Jag vet inte men tror att bussarna går genom Sävar och sedan snabbt i till stan där man når Ersboda lätt och sedan till Universitetet och NUS. Det finns självklart fördelar även med järnvägen men är de så stora att folk väljer tåg i stället för buss eller bil har jag svårt att tro då jag är säker på att tiden från bostaden är längre till besöksplatsen med Järnvägen än framför allt bilen.

Till Ersboda är det för många runt en mil, det tar mindre tid med bil än för oss i Umeå när vi ska transporteras mellan stadsdelarna. Det är avvägningar som måste göras men ett resecentra är en dyr anläggning och det ska kommunen betala. Jag har inte hört vad landstinget tycker som betalar tågen som det är på Botniabanan. Ett stopp i Sävar gör att tiden för tågen behöver ett stopp till och då blir restiden för Robertsforsborna och andra orter längre.

Det fanns i alla fall studier tidigare när Botniabanan byggdes hur lång sträcka det blir fördelar med tåg i stället för med buss som gjorde att Bjästa inte kunde få ett resecentra och Bjästa har knappt 2000 invånare och Sävar tätort har runt 3000 invånare och kommer att växa men hur långt från resecentra.

Visst ska kommunen satsa på kollektivtrafik men jag tror inte järnvägen konkurrerar med bussen på korta sträckor och har bra möjligheter att gå genom områden där folk bor. Visst är det folk som ska åka tåg norrut men minns jag rätt av de pendlingsanalyser vi gjorde under min tid var det inte många som åkte norrut och vice versa. Jag tror också tex. Sj vet hur långt det bör vara till rececentran för tågen. Jag har inte hittat några underlag som visar att tåg är bättre än buss på så korta sträckor som Umeå och Sävar. Ett recentra i Sävar kommer att användas av de som bor i tätorten för Täfteåborna åker inte till Sävar för att åka tåg. Sävar är inte längre bort så där blir elbussar ett miljövänligt transportmedel. Jag är som ni förstår mycket tveksam om Sävarborna kommer att åka tåg.

5 kommentarer

  1. andersforss

    Bra Lennart,

    Hammaren rakt på spiken i fallet Sävar och järnvägen – Att tillfredsställa industrin vad gäller bansträckningen samt att skapa en ringlinje i Sävar med omnejd som sedan tar resenärerna till ett extern nod där resenärer kan fortsätta att resa med buss in till Umeå är både rätt och billigast.

  2. Lasse

    Jag tror inte heller på tåg på den sträckan.
    Det är en stor besvikelse bland de som bor i Sörmjöle, Ansmark m fl byar som fick byarna kluvna av järnvägen men inte kan utnyttja tåget.
    Dessutom indragna busslinjer.
    Mycket bättre att satsa på 2+2 väg och spara många skattemiljarder.

  3. Per-Erik E

    Om vi bara tänker på trafik från Sävar in till Umeå, då kan det vara korrekt. Om vi breddar till att tänka att det faktiskt går trafik FRÅN Umeå, för passagerare som kommer söder ifrån med Bottniabanan, från Vännäs mm, som genom det möjliggör för inpendling även till Sävar så har placeringen större betydelse. Vidare så behövervi komma ihåg att pendling norrut också är av betydelse, bo i Sävar jobba i Robertsfors, Lövånger och Skellefteå. Beslutet att inte tänka att ha station i Ersmark/Ersboda gör ju att nyttjandet av tåget som naturligt transportmedel med fler ” pendeltåg” inte kommer att fungera, då du i alla fall måste åka buss in till Umeå C/Ö för att kunna arbetspendla till Övik, Husum, Normaling, Sävar, Robertsfors, Skellefteå.
    Att inte ha en tillgänglig station i Sävar centrum är ett feltänk enligt min syn på saken. Om vi vill vara en ”rund” arbetsmarknadsregion behöver vi snabba transporter mellan knutpunkter, dessa knutpunkter behöver vara geografiskt rätt placerade för att kunna utvecklahela regionen, detta är ytterligare en orsak till att placeringen av stationen i Sävar är så viktig.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      För det första har jag inte sgt nej till en järvässtation och inte heller ja. Däremot vet jag att om ett höghastighetståg stannar vid ett resecentra tar det 5 minuter längre in till stan vilket drabbar de som kommer längre ifrån. De som pendlar norrut är inte många. Man måste alltid göra analyser när man bygger för mer än 200 miljoner och jag har sökt men inte hittat den kalkylen och enligt UKF som är ansvarig för trafiken har ee inte gjort någon kalkyl. Jag håller med om att det behövs snabba transporter men det skulle inte förvåna mig om bil eller buss är det snabbaste trafikslagen på kortatsre sträckor. Det här är ett snabbtåg som ska gå och det kommer inte att finnas tåg som stannar över allt och som kallas mjölktåg. Jag har trott att revisorer vill titta på vilka underlag politiken har för sina beslut

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.