Skärpning Länsstyrelsen

Skärpning Länsstyrelsen. I går kom det signaler från den att de skulle försena bygget av Norrbotniabanan i fyra år. Det få självklart inte ske och orsaken var att de tycker de måste få utökade anslag då den personal de har och andra ärenden de har inte skulle hinna med att gör ärendena i tid. Självklart måste de kunna göra som andra myndigheter och kommuner får en takt som staten ska göra. Man måste helt enkelt göra en omprioritering som andra får göra för att göra färdigt i dJag tycker det är ett skamligt agerande att säga vi kan inte hinna i tid för vi har inte pengar för att hinna i tid. Det är som sagt en omprioritering som man måste göra och konsulter på de områden de inte har anställda går att upphandla så att järnvägsplanerna blir klara i tid. Skärpning den statliga regionala myndigheten.

8 kommentarer

  1. Ulf Parde

    Som gammal länsstyrelseanställd (på den tid skatteavdelningen hörde dit) tycker jag nog Lennart gör det lätt för sig. Givet de ålägganden som inte minst dina partivänner sett till att de har, så måste ju Lst kunna tala om vad de förmår utföra inom vissa tids- och kostnadsramar.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      De har ju ansvaret för att kolla upp järnvägsplanerna. När Botniabanan byggdes skötte de den delen bara bra. Jag tycker det verkar som utpressning. Får vi inte mer pengar tar det fyra år till innan järnvägen kan byggas och då försvinner en del pengar från strukturfonderna

  2. Ulf Parde

    Ett minimikrav är att Lennart åtminstone talar om vad som i så fall kan omprioriteras. Ett sådant exempel skulle möjligen kunna vara att Lst slipper utöva tillsyn över de alltför långtgående rökförbud som hans parti (i riksdagen m h a SD) genomfört.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      De måste de kunna göra själva. Det kan ju ta bort något som de tycker är mindre viktigt

      • Ulf Parde

        Ja, som mitt nämnda exempel då kanske. Det är ju bättre än att andras ärenden ska behöva vänta längre tid.

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          Har du inte läst vad jag skrev.6Länsstyrelsen får prioritera om

  3. Olle

    Men detta var ju före valet detta , sen vet vi ju att efter valen ser det ju helt annorlunda ut.
    Men då kan de ju lova samma sak före nästa val också, på samma sätt de lovar varje val att satsa på landsbygden. Politikerföraktet växer lavinartat!!

    Regeringen satsar närmare sju miljarder kronor på bygget av Norrbotniabanans sträcka mellan Umeå och Skellefteå.
    Det beskedet gav på fredagen infrastrukturminister Thomas Eneroth, (S).
    I den nationella transportplanen som presenteras inom kort finns Norrbotniabanan med. Och infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) avslöjade i P4 Västerbotten att regeringen avsätter närmare sju miljarder för bygget av sträckan mellan Umeå och Skellefteå.

    – Det innebär dels att bygget kan påbörjas under det här året med byggstart och att vi tydliggör en finansiering för fortsättningen till Skellefteå, säger Thomas Eneroth.

    Avgörande för nya jobb
    Det har redan sedan tidigare varit klart att en kortare sträcka, mellan Umeå och Dåva, ska byggas. Men osäkerheten kring sträckan Dåva-Skellefteå har varit stor.

    – Vi har fått en försening, men för hela Norrbotten- och Västerbottens industri är det här avgörande för om vi ska kunna investera och skapa nya jobb i framtiden, säger Peter Eriksson, (MP) bostads- och digitaliseringsminister.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Men för att bygget ska komma igång är det massor av prövningar som ska göras och saker ska godkännas av länsstyrelsen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>